افکار نیوز -

ادامه تحصیل، ازدواج، بچه دار شدن، خرید خانه، رسیدن به تناسب اندام، تغییر شغل، آموختن مهارت های جدید و… نمونه های از این تصمیم هاست.
اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید امسال، سال متفاوتی برایتان باشد، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

 چه طور برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم

بالا رفتن از پله های ترقی
آیا مهمترین هدف امسال شما قبولی در کنکور است و یا اینکه مدت هاست ترک تحصیل کرده اید و بعد از یک مدت طولانی می خواهید ادامه تحصیل بدهید؟ شاید هم به فکر تحصیل در مقاطع بالاتری هستید. با ما همراه شوید تا با رازهای موفقیت تحصیلی آشنا شوید.

۱. چه رشته ای؟!
اگر در رشته و شغل خاصی اشتغال دارید بهتر است همان رشته را ادامه دهید؛ در غیر این صورت علاقه و استعدادتان را در نظر بگیرید.

۲. انگیزه و دیگر هیچ!
بیشتر اوقات برای داشتن آینده شغلی بهتر تصمیم به درس خواندن می گیریم، بعضی مواقع هیچ دلیل خاصی وجود ندارد و فقط علاقه به ادامه تحصیل است و گاهی ارتقای شغلی تنها انگیزه ماست. در هر صورت داشتن انگیزه مانند یک موتور حرکت قوی عمل می کند و شما را با شتاب بیشتری به سوی هدف هل می دهد.

۳. برنامه ریزی کنید
اگر شاغل هستید و قصد ادامه تحصیل دارید می توانید کار خود را برای مدت کوتاهی ترک کنید و یا ساعات کاری خود را نسبت به قبل کاهش دهید تا زمان کافی برای درس خواندن داشته باشید.

۴. اگر مجرد هستید
اگر مجرد هستید این بهترین زمان برای تغییر شرایط زندگی تان است و می توانید از این نقطه مثبت استفاده کنید. بدون شک پیدا کردن شغل مناسب انگیزه خوبی برای ادامه تحصیل تان محسوب می شود.

۵. اگر متاهل هستید
اگر ازدواج کرده اید و قصد ادامه تحصیل دارید باید دقیق تر برنامه ریزی کنید تا با مشکل مالی برخورد نکنید؛ مثلاً می توانید دانشگاه شبانه را انتخاب کنید تا با کار شما تداخلی نداشته باشد.

۶. از دیگران کمک بگیرید
خانواده، دوستان و همسرتان نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دارند. پس اگر یکی از عزیزان تان قصد ادامه تحصیل دارد به او انگیزه بدهید و مشوقش باشید.

۷. مایوس نشوید
اگر به هر دلیلی در راه تحصیل تان به مشکلی برخوردید، مایوس نشوید زیرا موانع نقش مهمی در افزایش اراده ما دارند.

۸. از فرصت ها استفاده کنید
حالا که تصمیم به ادامه تحصیل گرفته اید از هر فرصتی برای درس خواندن استفاده کنید و وقت تان را به بطالت نگذرانید.

۹. برنامه خواب تان را تنظیم کنید
مدتی طول می کشد که افراد به ویژه آنهایی که شاغل و متاهل هستند، بتوانند برنامه ریزی صحیحی برای هماهنگ کردن درس و زندگی داشته باشند و به همین دلیل ریتم خواب شان به هم می ریزد اما این موضوع موقتی است و به مرور زمان حل می شود.

۱۰. درست غذا بخورید
تغذیه سالم نقش مهمی در افزایش یادگیری و حافظه شما دارد. پس تا جایی که می توانید از میوه، سبزی، ماهی و مغز دانه ها استفاده کنید.

روش برای آشتی با طبیعت

ما از آنجاییم و آنجا می رویم…
استرس زندگی ماشینی یکی از مهمترین مشکلاتی است که همه ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم. آیا می خواهید امسال این استرس را به حداقل برسانید؟ به دامن طبیعت برگردید! چطور؟ فقط کافی است این ۱۰ نکته را جدی بگیرید:

۱. سفر کنید
به گفته دکتر فیل، روانشناس مطرح، سفر کردن کلید رسیدن به آرامش است. پس اگر می خواهید دچار استرس های مزمن نشوید، هر چند وقت یک بار با خانواده یا دوستان تان یک برنامه سفر بچینید.

۲. کجا بریم؟ چند روز بریم؟
دریا، جنگل، منطقه کوهستانی، کویر و یا…؟ انتخاب مکان سفر به خود شما بستگی دارد؛ اینکه کجا احساس آرامش بیشتری دارید. از طرفی نیاز نیست این مسافرت طولانی مدت باشد. تنها دو روز کافی است تا شما از استرس های روزمره فاصله بگیرید و با آرامش به آغوش مشکلات برگردید!

۳. گل بکارید
یکی از بهترین کارها برای تجربه حس طراوت، آرامش، سرزندگی و دوری از تنش های روزمره، نگهداری از گل و گیاه است. اگر تجربه این کار را ندارید حتماً با یک گلدان کوچک شروع کنید و کم کم تعداد گلدان ها را افزایش دهید.

۴. در طبیعت پیاده روی کنید
صبح ها قبل از صبحانه و یا شب ها بعد از صرف شام برای نیم ساعت هم که شده حس پیاده روی در طبیعت را تجربه کنید.

۵. زباله سازی نکنید
احترام به محیط زیست و آلوده نکردن آن فقط یک شعار نیست. با هر زباله ای که به زمین می اندازید، چهره شهر تغییر می کند. بیایید به خودمان و محیط زندگی مان احترام بگذاریم و خیابان، دریا، رودخانه، کوه، جنگل و زمین را با زباله هایمان آلوده نکنیم. باور کنید تماشای یک طبیعت پر از زباله هیچ لذتی ندارد!

۶. داروهای گیاهی را نادیده نگیرید
استفاده از داروهای گیاهی در کنار پزشکی روز به سلامت شما کمک می کند؛ البته به شرطی که توسط متخصص و درست تجویز شود.

۷. تغذیه طبیعی داشته باشید
تغذیه سالم و طبیعی یکی از رازهای تندرستی است. پس به جای مصرف مواد غذایی هورمونی و حاوی نگهدارنده سراغ خوراکی های ارگانیک و میوه و سبزی تازه بروید و از سال جدید دور مصرف خوراکی های ناسالم و مضر را خط بکشید.

۸. هوا را آلوده نکنید
شاید حل مشکل آلودگی هوا یک کار مدیریتی باشد اما هر کدام از ما می توانیم سهم کوچکی در حل این بحران داشته باشیم؛ به عنوان مثال به جای خودروی شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.

۹. از طبیعت کمک بگیرید
زمانی که از موضوعی ناراحت و عصبانی می شوید قبل از اقدام به هر تصمیم عجولانه ای در هوای آزاد کمی قدم بزنید و نفس عمیق بکشید و با این کار آرامش را از طبیعت هدیه بگیرید.

۱۰. کمک به حیوانات
از آزار و اذیت حیوانات خیابانی بپرهیزید، تا جایی که می توانید به آنها کمک کنید(مثل غذا دادن به گربه های خیابانی و پرندگان) و این فرهنگ را به فرزندان تان انتقال دهید؛ چرا که به گفته آنتونی رابینز، نویسنده کتاب های روانشناسی عامه پسند، حیوان آزاری خیانت به طبیعت است و سلامت روان را برای همیشه از بین می برد.

تصمیم برای تغییر محل زندگی

به کجا چنین شتابان؟
گاهی اوقات به دلیل شرایط کاری، خانوادگی، اجتماعی و… مجبور به تغییر محل زندگی مان هستیم. این مهاجرت می تواند از شهری به شهر دیگر و یا به کشوری دیگر باشد. گاهی نیز این تغییرات اجباری نیست و مثل خرید خانه یک تغییر اختیاری است. آیا سال ۹۲ قصد جابجایی محل زندگی تان را دارید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، به نکات زیر توجه کنید.

۱. برنامه ریزی قبل از جابجایی
پیش از هر تصمیمی برای تغییر محل زندگی تان باید به همه جوانب فکر کنید و شهر یا کشوری را که برای اقامت انتخاب کرده اید خوب بررسی کنید، از افراد آگاه کمک بگیرید و آستانه تحمل تان را بالا ببرید زیرا منطبق شدن با شرایط جدید، دوری از خانواده و دوستان و عادت کردن به شرایط جدید و همچنین پیدا کردن دوستان تازه مدتی زمان می برد و نباید در این مدت افسردگی سراغ تان بیاید.

۲. برای درآمد بیشتر
خیلی از جابجایی ها به دلیل ماموریت کاری اتفاق می افتد و اجباری است. در چنین شرایطی قدرت تصمیم گیری چندانی ندارید اما گاهی تغییر شهر پا کشور محل زندگی به دلیل شغل و درآمد بهتر است؛ تصمیمی که کاملاً اختیاری است. به هر حال باید خوب به همه چیز فکر کنید تا درآمدتان کمتر از چیزی که پیش بینی کرده اید، نباشد.

۳. برای تحصیل در دانشگاه
گاهی تحصیل در دانشگاه و رشته بهتر فرد را مجبور به تغییر محل زندگی می کند. البته ممکن است این مهاجرت فردی یا خانوادگی باشد. در هر دو صورت این احتمال وجود دارد که بعد از اتمام تحصیل به محل زندگی سابق تان برگردید و یا اینکه در شهر جدید ماندگار شوید. برای هر کدام از این تصمیم ها باید خوب فکر کنید و آگاهانه دست به انتخاب بزنید.

۴. برای آینده بهتر بچه ها
اگر دلیل مهاجرت تان‌ آینده بچه هاست، شرایط کاری خودتان را به خوبی بسنجید، محل زندگی تان را با تحقیق کامل انتخاب کنید و درباره مدرسه بچه ها با افرادی صاحب نظر مشورت کنید تا برنامه سفر زندگی تان مطابق میل تان پیش برود.

۵. برای دوری از استرس و رسیدن به آرامش
آلودگی هوا، سروصدا، استرس، ترافیک، ازدحام و… مهمترین دلیل برای افرادی است که از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک به ویژه شهرهای ساحلی مهاجرت می کنند و در شهر جدید دنبال کار و محل زندگی می گردند. اگر تصمیم دارید در سال ۹۲ جزو این مهاجران باشید، یک ماه مرخصی بدون حقوق بگیرید، به طور موقت به شهر جدید بروید و شرایط زندگی در آنجا را بررسی کنید تا تصمیم درست را بگیرید.

۶. خانه نو مبارک
همه جابجایی ها از یک شهر به شهری دیگر و یا از یک کشور به کشوری دیگر نیست بلکه این تغییر مکانی ممکن است به واسطه تعویض خانه(خرید یا اجاره) باشید.
اگر امسال قصد تغییر محل زندگی تان را دارید باید ۴ نکته مهم را در نظر بگیرید:
+ ۱. درباره محله و ساختمان جدید، همسایه ها، صاحبخانه احتمالی، مسیر رفت و آمدتان به محل کار، فاصله خانه تا محل تحصیل فرزندان و… تحقیق کنید تا بعد از نقل مکان به مشکلی برنخورید.

+ ۲. سلامت خانه را در نظر بگیرید. ایمن بودن ساختمان در برابر زلزله، کفپوش مناسب، تهویه بهداشتی، سیم کشی اصولی برق و… نکاتی اند که در انتخاب خانه جدید باید به آنها توجه کنید.

+ ۳. اول خرید بعد فروش. اگر قصد تعویض خانه تان را دارید، اول نسبت به خرید خانه جدید اقدام کنید و بعد خانه خودتان را بفروشید چرا که در این صورت احتمال از بین رفتن پول تان به صفر می رسد و ضرر نخواهید کرد.

+ ۴. مشورت با بزرگترها. قبل از فروش و خرید خانه با افراد قابل اعتماد و آگاه مشورت کنید تا تصمیم اشتباهی نگیرید؛ آنها نکاتی را می بینند که از چشم ما پنهان شده اند!

به یک ورزشکار حرفه ای تبدیل شوید؟
ورزشکاران، دلاوران
همه آنهایی که در باشگاه ها مشغول تمرین هستند مدت هاست که با ورزش کردن، تناسب اندام شان را حفظ کرده اند و هدف شان تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای است. شما هم برای سال جدید چنین برنامه ای دارید؟

۱. آهسته و پیوسته پیش بروید
برای تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای باید هفته ای یک ساعت به زمان تمرین های ورزشی تان اضافه کنید و به مرور زمان آن را افرایش دهید.

۲. سختی اولیه را به جان بخرید
شاید شروع یک برنامه ورزشی حرفه ای همه زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهید و برای انجام کارهایتان با کمبود وقت مواجه شوید اما این موضوع موقتی است و به زودی با شرایط منطبق خواهید شد.

۳. بهانه آوردن ممنوع
یک روز می گوییم کارمان زیاد است و وقت نمی کنیم، یک روز دیگر می گوییم امروز روز استراحت است، یک روز هم که وقت مهمانی و گردش است و… خلاصه برای ورزش نکردن، هر روز یک بهانه منطقی وجود دارد. اگر بخواهید به همین شیوه ادامه دهید، هیچ فرصتی برای ورزش حرفه ای پیش نمی آید. فقط کافی است به باشگاه ورزشی تان بروید و ساعت تمرین ها را افزایش دهید.

۴. الگو داشته باشید
داشتن یک الگوی ورزشی اراده شما را برای طی کردن مسیر افزایش می دهد.

۵. مربی حرفه ای داشته باشید
سعی کنید ورزشگاهی نزدیک خانه یا محل کارتان پیدا کنید تا زمان زیادی برای رفت و آمدتان تلف نشود. همچنین دنبال یک مربی حرفه ای باشید تا در زمان مناسبی به هدف تان برسید.

۶. از با تجربه ها کمک بگیرید
اگر در باشگاه افرادی هستند که پیش از شما ورزش حرفه ای را شروع کرده اند، از راهنمایی آنها استفاده کنید. با این کار مسیرتان برای رسیدن به هدف کوتاه تر می شود.

۷. بهترین زمان را انتخاب کنید
یادتان باشد که ورزش حرفه ای هم مثل یک تعهد کاری است. بنابراین برنامه هایتان را طوری تنظیم کنید که برای رفت و آمد به باشگاه وقت کافی داشته باشید.

۸. هدف کوتاه مدت داشته باشید
برای تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای اهداف هفتگی، ماهانه و سالانه داشته باشید.

۹. حواس تان به برنامه غذایی تان باشد
با افزایش فعالیت های ورزشی برنامه غذایی شما تغییر می کند. بنابراین درباره نوع غذا خوردن تان با یک کارشناس مشورت کنید.

۱۰. حرفه ای رفتار کنید
برای تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای فقط افزایش تمرینات ورزشی کافی نیست بلکه باید زندگی تان را سروسامان دهید و سعی کنید در همه کارهایتان بهترین باشید.

آمادگی برای بچه دار شدن

خوش اومدی، کوچولو
اگر می خواهید سال ۹۲ صاحب فرزند شوید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

۱. آماده ورود عضو جدید هستید؟
قبل از تصمیم به بچه دار شدن باید شرایط زندگی مشترک تان را بررسی کنید و با آگاهی از شرایط و توانایی هایتان بچه دار شوید.

۲. سختی ها را بپذیرید
دوران بارداری سختی های خاص خود را دارد و مشکلات روحی و جسمی زیادی را برای مادر ایجاد می کند. در مقابل مسئولیت پدر هم در این دوران زیادتر می شود و باید نقش حامی را به درستی ایفا کند.

۳. برای بچه دار شدن زمان مناسبی است؟
گاهی علاقه زن و شوهر برای بچه دار شدن یکسان نیست؛ هر چند که این موضوع مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما اگر یکی از طرفین موافق و دیگری مخالف بچه دار شدن باشد، ماجرا پیچیده خواهد شد.

۴. اصرار نکنید
اگر همسرتان فشار کاری زیادی دارد و از لحاظ مالی آماده پذیرش عضو جدید در خانواده نیست نباید او را مجبور کنید که با تصمیم شما متقاعد شود. شاید با گذشت زمان به توافق نظر برسید.

۵. آینده نگر باشید
تصور اضافه شدن یک موجود کوچولو بسیار شیرین است اما این نوزاد به سرعت رشد می کند و به دوران خردسالی، دبستان و به بلوغ می رسد. اگر به داشتن فرزند فکر می کنید باید او را در تمام این مراحل تصور کنید.

۶. از نظر جسمی آماده اید؟
آمادگی جسمی برای بارداری فقط برای خانم ها نیست. هر دوی شما باید پیش از بچه دار شدن چکاپ شوید، اگر بیماری خاصی دارید آن را درمان کنید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

۷. از پس هزینه ها بر می آیید؟
چکاپ های بارداری، خرید وسایل نوزاد، زایمان، هزینه بعد از تولد کودک و… هزینه بر است. پس قبل از تصمیم به بارداری باید از تامین هزینه ها در دوران بارداری و سال اول زندگی کودک مطمئن شوید.

۸. سختی ها در کمین اند
شاید بعد از بچه دار شدن برای مدتی مجبور شوید سختی بکشید؛ برای مثال ممکن است همسرتان به خاطر تامین هزینه ها مجبور به اضافه کاری شود و یا به دنبال یک شغل دوم باشد. در این صورت ممکن است ساعات بیشتری در خانه تنها بمانید. آیا آماده این تغییرات هستید؟

۹. تقسیم وظایف
در دوران بارداری و بعد از تولد فرزندتان باید قدرت درک و آستانه تحمل تان را افزایش دهید و وظایف خانه و نگهداری از کودک را تقسیم کنید تا خستگی یکی از زوج ها شرایط را سخت نکند. فراموش نکنید بیداری های شبانه هم یک وظیفه مشترک بین شما و همسرتان است.

۱۰. اگر قصد بچه دار شدن مجدد را دارید…
بهترین فاصله سنی بین بچه ها ۳ تا ۵ سال است اما برای بچه دار شدن مجدد باید همه شرایط گفته شده برای فرزند اول را داشته باشید. همچنین به گونه ای با کودک اول تان برخورد کنید که نسبت به نوزاد تازه وارد حسادت نکند.

تصمیم برای انجام کارهای ناتمام

قورباغه ات را قورت بده
به قول برایان تریسی، نویسنده کتاب «قورباغه را قورت بده» اگر اولین کاری که باید هر روز صبح انجام بدهی، این باشد که قورباغه زنده ای را قورت بدهی در بقیه روز خیالت راحت است که سخت ترین کار خود را انجام داده ای. قورباغه شما در واقع بزرگترین و مهمترین کاری است که باید انجام دهید. همان کاری که اگر الان فکری برایش نکنید به احتمال زیاد همین طور برای انجام آن تنبلی خواهید کرد… همه ما در انجام بعضی از کارها تنبلی می کنیم و انجام آنها را به دلایلی به تعویق می اندازیم. سال جدید سالی است که باید قورباغه تان را قورت بدهید و تصمیمات نگرفته زندگی خود را عملی کنید.

۱. پیامد کارها را در نظر داشته باشید
فرض کنید وضعیت دندان هایتان نامناسب است و روند درمان را به تاخیر می اندازید. به این موضوع فکر کنید که این کار چه عواقبی برای شما دارد. با هر روز تاخیر، مشکلات دندانی شما بیشتر می شود، برای درمان مجبور به صرف هزینه های بیشتر خواهید شد و این احتمال وجود دارد که برای همیشه از داشتن دندان های طبیعی و سالم محروم شوید.

۲. سرشماری امور ناتمام
پیش از شروع کار، هدف ها و تصمیم هایتان را بنویسید؛ اینکه چند کار ناتمام دارید و براساس چه اولویتی باید انجام شوند.

۳. پیش از شروع، مقدمات را فراهم کنید
اگر مدت هاست در زندگی زناشویی دچار مشکل هستید و بعد از مشاوره به این نتیجه رسیده اید که هیچ راهی جز جدایی ندارید، باید هر چه زودتر مقدمات طلاق تان را فراهم کنید و بر سر مسائل مختلف بعد از جدایی(نگهداری از بچه ها، تامین هزینه ها و…) با همسرتان به توافق برسید.

۴. خودتان را تحت فشار بگذارید
اگر به امید شنبه جادویی برای انجام کارها هستید، سخت در اشتباهید. از همین الان شروع کنید. آیا به مواد مخدر اعتیاد دارید؟ فردایی در کار نیست. همین امروز شرایط تان را بپذیرید و برای ترک اقدام کنید.

۵. اول سخت ترین را انجام دهید
سال جدید را با سخت ترین کار ناتمام یا عقب افتاده ای که دارید، آغاز کنید. دنبال شغل مناسبی هستید؟ به جای اینکه منتظر پیشنهادهای شغلی باشید، خودتان دست به کار شوید، رزومه کاری تان را برای شرکت ها و ارگان ها بفرستید و همه دوستان و آشنایان را از این تصمیم مطلع کنید تا خیلی زود به نتیجه برسید.

۶. کار را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید
کارهای بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و سپس هر بار یک قسمت از کار را شروع کرده و به اتمام برسانید.

۷. هر بار یک کار مهم انجام دهید
نیازی نیست با شروع سال جدید همه تصمیم های به جا مانده از سال گذشته را عملی کنید. قدم به قدم و براساس اولویت ها پیش بروید.

۸. اول تمام کنید
برای آنکه کار جدیدی را شروع کنید، باید کار قدیمی تری را تمام کنید یا دیگر آن را ادامه ندهید. یادتان باشد لازمه وارد شدن، خارج شدن است.

۹. قدم بردارید
آیا رابطه شما و دوست صمیمی تان مثل گذشته نیست و از هم کدورت دارید، رابطه خوبی با مادر شوهرتان ندارید؟ تنها باید غرور کاذب تان را شکست دهید و برای برطرف کردن سوءتفاهم ها پا پیش بگذارید. کار آسانی نیست اما قابل انجام است.

۱۰. از همین حالا شروع کنید
یک ورق کاغذ و یک خودکار بردارید و ۱۰ هدفی را که می خواهید در سال آینده به آنها برسید یادداشت کنید. با این کار انگیزه و اراده انجام شان را پیدا می کنید و برای همیشه ملکه ذهن تان می شوند.

چطور مهارت جدیدی یاد بگیریم؟
کشف ایکیو سان درون
هیچ وقت برای آموختن یک مهارت جدید دیر نیست؛ البته به شرطی که آموزش این مهارت ها براساس توانایی ها و ویژگی های جسمی و روانی افراد انجام شود. با ما همراه باشید تا بفهمید یادگیری چه مهارتی مناسب شماست.

۱. کشف استعداد
بدون شک قدرت یادگیری افراد با توجه به نوع مهارت و توانایی های فردی متفاوت است. بنابراین در قدم اول استعدادتان را کشف کنید.

۲. باهوش تر شوید
هایدی گرنت هالورسون، روانشناس مطرح دانشگاه هاروارد می گوید: «در این جهان رقابتی، توانایی یادگیری مهارت های جدید یکی از رازهای موفقیت است اما تنها باهوش بودن کافی نیست بلکه باید همواره باهوش تر شوید.» پس نقاط قوت خودتان را بشناسید و آنها را پرورش دهید.

۳. واقع بین باشید
وقتی قصد یادگیری یک مهارت جدید را دارید باید واقع بین باشید؛ به عنوان مثال اگر می خواهید خیاطی یاد بگیرید باید قدرت بینایی تان را بسنجید و بعد در کلاس آموزشی ثبت نام کنید.

۴. علاقه مهم است
به یادگیری چه مهارتی علاقه دارید؟ موسیقی، آشپزی، آموزش یک زبان جدید و یا…؟ بعد از پاسخ به این پرسش بحثاستعداد مطرح می شود؛ اینکه از بین مهارت های مورد علاقه تان در کدام یک استعداد بیشتری دارید.

۵. عجله نکنید
روی آموزش بیش از یک مهارت تمرکز نکنید زیرا از قدیم گفته اند نمی توان با یک دست دو هندوانه را بلند کرد!

۶. تلاش کنید
شاید مراحل اولیه آموزش هر مهارتی سخت باشد اما باید به خودتان فرصت دهید تا توانایی لازم را برای یادگیری پیدا کنید.

۷. الگو داشته باشید
دریافت حمایت از دیگران می تواند تاثیر بسیار زیادی در یادگیری داشته باشد. فردی مشابه خودتان پیدا کنید که مهارت مورد علاقه شما را آموخته باشد. این الگوسازی انگیزه و اراده شما برای یادگیری را افزایش می دهد.

۸. درست انتخاب کنید
برای یادگیری یک مهارت خاص به عنوان مثال آموختن زبان انگلیسی، درباره موسسات آموزشی مختلف تحقیق کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

۹. صبور باشید
بیشتر ما تصور می کنیم که باید یک مهارت جدید را به سرعت یاد بگیریم؛ در حالی که این طور نیست و کسب مهارت جدید حداقل شش ماه زمان می برد.

۱۰. سن مهم نیست
یادگیری در هر سنی، کسب یک تجربه جدید به حساب می آید و اعتماد به نفس و امید به زندگی را افزایش می دهد.

روش برای انتخاب شغل جدید
به کار بگویید: کار دارم!
اگر از شغلی که دارید راضی نیستید و یا جزو نیروهای تعدیلی بوده اید و قصد تغییر شغل دارید، نباید بی گدار به آب بزنید بلکه باید به همه جوانب خوب فکر کنید و درست تصمیم بگیرید.

۱. اگر اخراج شده اید
به جای غصه خوردن از طریق روزنامه و اطرافیان دنبال کار جدید باشید، توانایی هایتان را دست کم نگیرید و مطمئن باشید خیلی زود شغل جدیدی پیدا می کنید.

۲. آینده شغل جدید را ارزیابی کنید
درباره شغل جدیدتان خوب تحقیق کنید چرا که ظواهر قابل اعتماد نیستند.

۳. فقط علاقه کافی نیست
هر چند علاقه به شغل از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید شرایط تان را هم بسنجید و ببینید کار مورد علاقه شما پاسخگوی نیاز مالی تان خواهد بود.

۴. قبل از تغییر خوب فکر کنید
اگر می دانستیم بعد از خروج از این کار باید سراغ چه شغلی بروم و چه کاری از دست من بر می آید همین امروز شغلم را عوض می کردم. این جمله برایتان آشناست؟ اگر پاسخ روشنی برای آن ندارید برای تغییر شغل دست نگه دارید زیرا زمان مناسبی برای این کار نیست.

۵. عجولانه تصمیم نگیرید
یک بگو مگو یا مشاجره کاری با رئیس تان دلیل موجهی برای تغییر شغل نیست و تصمیم گیری هنگام عصبانیت اشتباه ترین قدم است.

۶. مشورت کنید
اگر قصد تغییر شغل دارید با افراد صاحب نظر و کارشناس مشورت کنید تا آینده شغلی تان به خطر نیفتد.

۷. پیشنهادهای کاری وسوسه کننده
گاهی اوقات پیشنهادهای کاری به حدی وسوسه کننده اند که ما فقط درآمد بیشتر را برای تغییر شغل مان در نظر می گیریم اما یادتان باشد اگر این پیشنهاد فراتر از انتظارات شماست، یک جار کار می لنگد.

۸. اول شغل جدید بعد استعفا
اگر می خواهید شغل تان را تغییر دهید اول، کار مناسب خود را پیدا کنید؛ یک ماه به صورت آزمایشی به محل کار جدید بروید و شرایط کاری را بسنجید تا اگر موافق میل تان نبود راه برگشتی داشته باشید.

۹. هشدار درباره همکار دوست نداشتنی!
داشتن مشکلات کاری و اختلاف سلیقه با همکاران امری کاملاً طبیعی است اما زمانی می رسد که ادامه کار برایتان غیر ممکن می شود. پس قبل از انتخاب شریک یا محل کار جدیدتان درباره محل کار، کارمندان و… تحقیق کنید.

۱۰. هیچ کاری ایده آل نیست
هر شغلی سختی های خاص خود را دارد. پس در شغل جدید منتظر ایده آل ها نباشید. مگر چند درصد افراد در شرکت گوگل کار می کنند و شرایط کاری بی نظیری دارند؟!

روش های رسیدن به وزن و اندام ایده آل

نه نِی قلیون، نه بشکه آب!
رسیدن به تناسب اندام کار چندان راحتی نیست و به برنامه ریزی دقیق، زمان کافی، اراده و پیروی از یک رژیم غذایی اصولی نیاز دارد. آیا جزو افرادی هستید که از چاقی یا لاغری مفرط رنج می برند؟ آیا فکر می کنید وقت آن نرسیده کمی وزن اضافه کنید و یا از شر چربی های مزاحم خلاص شوید و بدنی سالم داشته باشید؟ سال ۹۲ بهترین زمان برای عملی کردن این تصمیم شماست.

۱. چقدر تصمیم تان جدی است؟
اولین گام برای رسیدن به تناسب اندام، اراده است. در واقع باید ببینید که چرا می خواهید چاق یا لاغر شوید؟ اگر تمسخر اطرافیان مثل همسر، دوست، خانواده و… دلیل شما برای تغییر وزن هستند، متاسفانه موفقیت چندانی نخواهید داشت. شما باید تغییر در روش زندگی، رژیم غذایی و ورزش را برای لذت بردن خودتان انجام دهید.

۲. جادوی چاقی و لاغری وجود ندارد
این روزها صدها دستور رژیم فوری وجود دارد که ممکن است به چاق شدن یا لاغری شما منجر شود. باور کنید همه این رژیم ها در کوتاه مدت جواب می دهند و ماندگار نیستند. حتی با استفاده از قرص و کمربند و چسب لاغری تنها پول تان را دور می ریزید چرا که اگر اینها واقعاً موثر بودند، هیچ فرد چاقی در کشورهای پیشرفته وجود نداشت و افراد برای رسیدن به تناسب اندام ساعت ها وقت در باشگاه های ورزشی نمی گذراندند.

۳. متوقع نباشید
کاهش و افزایش وزن به مرور زمان اتفاق می افتد؛ به عنوان مثال شما با پیروی از یک رژیم غذایی اصولی در کنار ورزش در هفته نیم تا یک کیلو کاهش وزن خواهید داشت و بعد از گذشت شش ماه این کاهش وزن مشهود خواهد بود. پس واقع بین باشید و توقع تان را بیش از حد بالا نبرید.

۴. از دیگران کمک بگیرید
درست است که رسیدن به تناسب اندام یک اراده فولادین می خواهد اما تشویق اطرافیان باعثمی شود اراده و انگیزه بیشتری پیدا کنید.

۵. نتیجه مهم نیست
اهداف خود را بر مبنای انجام یک کار تنظیم کنید نه نتیجه انجام آن کار؛ به عنوان مثال هدف تان این باشد که روزی ۳۰ دقیقه و ۵ بار در هفته پیاده روی کنید تا سلامت بدنتان حفظ شود نه اینکه وزن کم کنید. با این روش مدام دچار استرس و وسواس نمی شوید و طبق برنامه پیش خواهید رفت.

۶. رژیم بدمزه را کنار بگذارید
کم کردن کالری روزانه به معنای لذت نبردن از غذا و بدمزه شدن غذا نیست. بنابراین سعی کنید غذاهای متنوع و سالمی مصرف کنید و تنها حجم غذایتان را کاهش دهید.

۷. اضافه کردن چاشنی ورزش به رژیم
بدون شک رژیم غذایی به تنهایی می تواند به کاهش یا افزایش وزن شما کمک کند اما در صورتی که ورزش را هم به برنامه زندگی روزانه تان اضافه کنید، سرعت شما برای رسیدن به تناسب اندام تا دو برابر بیشتر می شود.

۸. علائم خطر را بشناسید
بی حوصلگی، استرس، عصبانیت، خستگی، اضطراب، مسافرت، مهمانی و… دلایل خوبی برای پرخوری محسوب می شوند. در چنین شرایطی به جای مصرف خوراکی های پرکالری سراغ خیار، کاهو و کرفس بروید.

۹. گاهی شکست لازم است
ممکن است به هر دلیلی در برنامه تغییر وزن تان شکست بخورید اما مهم نیست چرا که به گفته محققان سومین برنامه برای رسیدن به تناسب اندام، ماندگارترین آنهاست.

۱۰. تغییر سبک زندگی
اینکه چند ماه ورزش کنید و رژیم بگیریم کافی نیست. شما باید این رفتارها را به سبک زندگی تان تبدیل کنید. برای این کار باید عادت های غذایی نادرست و بی تحرکی را برای همیشه کنار بگذارید تا نتیجه زحمات تان از بین نرود.

اگر تصمیم به ازدواج دارید
انشاءالله توی عروسی هاتون
ازدواج یکی از مهمترین تصمیم هایی است که افراد در زندگی شان می گیرند. آیا فکر می کنید امسال می توانید از دنیای مجردی خداحافظی کنید و به دنیای متاهل ها بپیوندید؟ بدون شک ازدواج تصمیمی نیست که بدون برنامه ریزی گرفته شود. با رعایت نکات زیر دست به انتخاب درستی خواهید زد و به احتمال زیاد ازدواج موفقی خواهید داشت.

۱. خودتان را بشناسید
اگر نگرانی از افزایش سن، مهم ترین دلیل شما برای ازدواج است، سخت در اشتباهید چرا که تصمیم شما بدون فکر و از سر اجبار خواهد بود. پس قبل از این که برای ازدواج تصمیم بگیرید، بهتر است نگاهی صادقانه به خودتان بیندازید آمادگی خود و طرف مقابل تان را برای پذیرفتن یک زندگی مشترک بسنجید و بعد از کشف تفاهم ها و تضادها و بر اساس منطق برای یک زندگی مشترک تصمیم گیری کنید.

۲. هندوانه را باز کنید
قدیمی ترها می گویند ازدواج مانند یک هندوانه سربسته است. هرچقدر هم در خرید یک هندوانه تخصص داشته باشید باز هم امکان دارد اشتباه کنید اما این یک باور نادرست است. اگر در تصمیم ازدواج شناخت مقدم بر عشق باشد، یک انتخاب درست شکل می گیرد.

۳. عیب ها را ببینید
خیلی ها، اول احساساتی می شوند و برپایه آن می خواهند به شناخت برسند و این علاقه ظاهری، چشم آنها را روی حقایق و عیب های طرف مقابل می بندد و در مدت کوتاهی پس از شروع زندکی مشترک به این نتیجه می رسند که عشق برای خوشبخت شدن کافی نیست. بنابراین قبل از ازدواج باید عیب ها را ببینید و بعد از ازدواج چشم های تان را روی عیبب ها ببندید.

۴. حواس تان به تفاهم های خانوادگی باشد
بدون شک هیچ انسانی کامل نیست و باید فردی را برای ازدواج انتخاب کنیم که تا حد ممکن به ایده آل های ما نزدیک باشد. در کنار این موضوع داشتن تطابق فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی با طرف مقابل نکته مهمی است که گاهی نادیده گرفته می شود اما اختلافات فرهنگی می تواند زمینه ساز بروز مشکلات زناشویی باشد.

۵. پول مهم است
قبل از ازدواج نباید هیچ ابهامی درباره مسائل مالی داشته باشید؛ به عنوان مثال باید بدانید درآمد طرف مقابل تان چقدر است؟ آیا هر دو شاغل هستید و قرار است درآمدتان در خانه خرج شود؟ آیا اهداف مالی تان با هم یکسان است؟ آیا در مورد پس اندازها و سرمایه گذاری هایتان با هم صحبت کرده اید؟

۶. زمان ورود شیرینی زندگی
قبل از ازدواج باید در مورد بچه دار شدن هم به توافق برسید؛ اینکه چه زمانی قرار است یک کوچولو وارد زندگی تان شود.

۷. تغییری در کار نیست
شاید فکر کنید با ازدواج همه رفتارها و عادت ها نادرست طرف مقابل تان را تغییر می دهید اما چنین چیزی امکان ندارد.

۸. تفاوت ها را باید بپذیرید
«تفکر، رفتار و ویژگی های خانم ها و آقایان با هم متفاوت است.» این اصل را باید بپذیرید و قبل از ازدواج با این تفاوت ها آشنا شوید تا از طرف مقابل تان انتظار نداشته باشید در شرایط مشابه مثل شما رفتار کند.

۹. درباره جشن عروسی حرف بزنید
شاید نهایی ترین تصمیم ازدواج، برپایی مراسم عروسی است اما گاهی اختلاف فردی یا خانوادگی سر موضوعی به این سادگی، رابطه را برای همیشه به پایان برساند.

۱۰. مشورت کنید
قبل از ازدواج از انتخاب تان مطمئن باشید و از نظر قطعی خانواده و اطرافیان مورد اعتماد خود درباره طرف مقابل تان مطلع شوید و اگر اختلافی وجود داشت، با مراجعه به مشاور خانواده مشکل را حل کنید.

منبع: تندرستي/ پريسا اصولي