دلیل مخالفت مراجع‌تقلید با حذف تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س)
گروه مذهبی

- استاد حوزه علمیه قم در خصوص مخالفت برخی از علما و مراجع تقلید با اقدام برخی از نمایندگان مجلس برای حذف برخی از تعطیلی‌های رسمی کشور از جمله تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) یکی از نمادهای فرهنگ شیعی است و از این جهت، علما و مراجع تقلید برای حفظ فرهنگ تشیع، اصرار بر بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) و به هر حال تعطیلی روز شهادت ایشان، به منظور بزرگداشت یاد و نام آن حضرت و بیان تاریخ زندگی ایشان دارند؛ اگر بخواهیم این موضوع را کم اهمیت جلوه دهیم، به مرور زمان فرهنگ شیعه و تشیع از بین خواهد رفت، لذا حکومت وظیفه دارد که نسبت به بزرگداشت این روز وظیفه خود را انجام دهد. این استاد حوزه در عین حال گفت: به هر حال در این مسائل باید نظر مقام معظم رهبری را بدانیم؛ چرا که این مسئله از مسائل حکومتی و سیاسی کلان است.

به گزارشافکارنیوز- حجت الاسلام محسن غرویان، با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان دختر پیامبر(ص) از یک مقام ویژه، به عنوان همسر امیرالمؤمنین امام علی(ع) از یک جایگاه خاص، به عنوان مادر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از یک جایگاه بی‌نظیر و از نظر شخصیت معنوی، علمی و سیاسی نیز یک شخصیت برجسته‌ای دارند که لازم است به همه این ابعاد توجه شود.

*حضرت زهرا(س) شخصیت بی‌نظیر تاریخ بشریت

وی افزود: همین خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) را که از معروف‌ترین سخنان ایشان است، وقتی مطالعه می‌کنیم به نکات بسیار عمیقی پی می‌بریم و در می‌ابیم که این شخصیت، یک شخصیت بی‌نظیر در تاریخ بشریت است.

این عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة گفت: خود بنده در موضوع خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) کار کردم و مقالاتی نیز در این باره نوشتم؛ در مجموع ۲۰۰ نکته اخلاقی، عرفانی، سیاسی و علمی از این خطبه معروف حضرت فاطمه(س) به دست آورده و بازگو کرده‌ام؛ برخی از شخصیت‌های بزرگ حوزه و از جمله برخی مراجع تقلید نیز کتاب‌های مفصلی در مورد خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) نوشته و شرح مبسوط و جالبی برای آن بیان کرده‌اند؛ همچنین مرحوم آقای دشتی در کتاب «نهج الحیاط» در مورد ابعاد مختلف شخصیت این بانوی بزرگ تاریخ بشریت بحثکرده‌اند که وقتی انسان آن را مطالعه کند، می‌فهمد که حضرت زهرا(س) یک زن معمولی نبودند، بلکه یک شخصیت بی‌نظیری هستند که با وجود سن کم، معنویت بالا و بینشی کم نظیر داشتند و این مهم، در تمام شئون زندگی ایشان مشهود است.

*حضرت زهرا(س) در مسائل سیاسی زمان خود دخالت می‌کرد

حجت الاسلام غرویان خاطرنشان کرد: این چنین نبود که حضرت زهرا(س) در مسائل سیاسی عصر و زمان خود وارد نشوند، بلکه به تناسب خودشان در مسائل خلافت و جانشینی پیامبر(ص) ورود داشته و مسائل را برای مردم تحلیل و تبیین می‌کردند.

*چرایی مخالفت مراجع با حذف تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س)

وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از مطرح شدن حذف برخی از تعطیلات رسمی کشور و از جمله تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) توسط برخی از نمایندگان مجلس، شاهد مخالفت شدید برخی از مراجع تقلید نسبت به این اقدام برخی از نمایندگان مجلس بودیم و اصولا دلیل اصرار مراجع تقلید و علما بر تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) چیست؟ گفت: کشور ما بزرگ‌ترین کشور شیعی و به نوعی مرکز تشیع جهان است و در فرهنگ شیعه نیز جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) جایگاهی ویژه محسوب می‌شود.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: حتی باید گفت که حضرت زهرا(س) یکی از نمادهای فرهنگ شیعی است و از این جهت، علما و مراجع تقلید برای حفظ فرهنگ تشیع، اصرار بر بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) و به هر حال تعطیلی روز شهادت ایشان، به منظور بزرگداشت یاد و نام آن حضرت و بیان تاریخ زندگی ایشان دارند.

*وظیفه حکومت در قبال بزرگداشت باشکوه مراسم شهادت حضرت زهرا(س)

حجت الاسلام غرویان اضافه کرد: خود مراسم بزرگداشت با شکوه حضرت زهرا(س)، یکی از ارکان حفظ فرهنگ شیعی است و لذا اهمیت این مطلب باعثشده است مراجع تقلید و علما بر این مسئله پا فشاری داشته باشند، چرا که اگر بخواهیم این موضوع را کم اهمیت جلوه دهیم، به مرور زمان فرهنگ شیعه و تشیع از بین خواهد رفت، لذا حکومت وظیفه دارد که نسبت به بزرگداشت این روز وظیفه خود را انجام دهد.

*شهادت حضرت زهرا(س) بار سیاسی دارد

وی در ادامه با اشاره به مطرح کردن برخی شبهات پیرامون حضرت زهرا(س) از سوی وهابیت و از جمله مطرح کردن این موضوع که حضرت زهرا(س) به شهادت نرسیده، بلکه به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند، گفت: وهابیت یک عناد و خصومت ویژه‌ای با فرهنگ شیعه دارد؛ آن‌ها می‌دانند که اگر مسئله شهادت حضرت فاطمه(س) مطرح باشد این سؤال هم مطرح می‌شود که این شهادت، توسط چه کسی و چرا صورت گرفته و این موضوعی است که به ضرر تفکر وهابیت تمام می‌شود.
این استاد حوزه گفت: به شهادت رسیدن حضرت فاطمه(س) در تاریخ مشهور است و آن‌ها می‌خواهند مرگ ایشان را طبیعی جلوه دهند؛ چون شهادت یک بار سیاسی و اجتماعی دارد و این اگر این موضوع ثابت شود، معلوم می‌شود که این کار، به دست غاصبین خلافت صورت گرفته است.

*تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) از مسائل سیاسی کلان است

حجت الاسلام غرویان در پاسخ به این سؤال که به نظر شما صحیح است که بعد از تبلیغات فراوان چند ساله وهابیت برای مخالفت با تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) در ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا گام بردارند؟ گفت: خود این مسئله نشان می‌دهد که شخصیت حضرت یک شخصیت کلیدی است و به هر حال در این مسائل باید نظر مقام معظم رهبری را بدانیم؛ چرا که این مسئله از مسائل حکومتی و سیاسی کلان است.

*حفظ شأن حضرت فاطمه(س) برای حفظ فرهنگ شیعی ضروری است

وی گفت: همانطور که گفتم باید مقام حضرت زهرا(س) را یک مقام ویژه بدانیم و هدف از تعطیل کردن روز شهادت ایشان هم این است که در این روز نام ایشان بیش از پیش یاد شده و شخصیت آن حضرت برای نسل جوان ما شکافته و تحلیل شود.
این استاد حوزه در پایان اظهار داشت: از نظر ما حفظ مقام و شأن حضرت زهرا(س) برای حفظ فرهنگ شیعی یک امر ضروری و لازم است.
گفتنی است مرکز پژوهشهای مجلس در طرحی خواستار کاستن از برخی تعطیلات رسمی کشور از جمله شهادت حضرت زهرا (س) و حضرت امام رضا (ع) شده که این امر مخالفت شدید علما و مراجع را به دنبال داشته است.