به نام جنگل؛ به کام آتش

سرویس اجتماعی افکار نیوز - در حالي سال ۸۹ به پایان می رسد كه امسال ۱۰۰ درصد بیشتر از پارسال، جنگلها در آتش سوخته اند و البته بیشتر از سال گذشته نیز تخریب شدند . نامگذاری امسال به نام "جنگل" برای علاقه مندان به طبیعت واقعا درد آور بود چرا که سال ۸۹ "جنگل" با آتش گره خورد .

روزی ۳ آتش سوزی در گلستان
سال ۸۹ را باید سال قتل عام درختان نامید چرا که، ۸۰ فقره آتش سوزی در جنگلهای گلستان به وقوع پیوست. حدود ۷۰ نقطه از عرصه های جنگلی اقلیم شمال ایران در آتش سوخته اند که بعد از گذشت چندین روز با همت نزولات آسمانی و کمک مردم محلی آتش خاموش شد.

همچنین مناطق غربی کشور مانند غرب استان کردستان هم دچار آتش سوزی شد، و تنها در دو شهرستان مریوان و سروآباد، بیش از ۳۵ هزار هکتار از جنگل‌ها در آتش دود شدند، به طوری که مناطق جنگلی در خط مرزی ایران با عراق به طور کامل محو شده است وباز هم نزولات آسمانی و مردم محلی آتش را خاموش کرد.

مردم و دوستداران طبیعت در حال حمل آب برای خاموش کردن آتش
مردم و دوستداران طبیعت در حال حمل آب برای مهار آتش


برای مهار آتش سوزی جنگلها بودجه ای نبود!

کارشناسان برآورد کرده اند در صورتی که روند تخریب جنگلها به شکل فعلی ادامه یابد، تا ۵۰ سال دیگر، نقطه سبزی در ایران نخواهد ماند. دولت نیز برنامه هایی را برای مهار آتش سوزی جنگلها اعلام کرده، ولی اعتبارات مورد نیاز آن، هنوز تامین نشده است!
یگان حفاظت از جنگلها می گوید برنامه مهار آتش در جنگلها که به نام " طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق جنگلها " به وزارت کشور ارسال شده، نیاز به تجهیزاتی همچون بالگرد، ماشین آلات سبک و سنگین و تجهیزات انفرادی و گروهی همچنین نیروی انسانی دارد که حداقل ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار باید به آن اختصاص یابد.

تقی ایروانی، فرمانده این یگان می گوید در سال آینده احتمال به وجود آمدن شرایط مشابه امسال و آتش‌سوزی وسیع جنگل‌ها وجود دارد که لزوم راه‌اندازی ناوگان اطفای حریق را دو چندان می کند. به گفته این مقام مسئول، در صورت عدم اختصاص این اعتبارات، آتش سوزی در سال آینده ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد بیشتر از سال گذشته، جنگلها را به کام خود خواهد کشید.


این بی تفاوتی به جنگل ها و منابع طبیعی در صورتی است که بارها از سوی مقام معظم رهبری نسبت به نگهداری جنگل تاکید شده است و نمونه ای از آن در دیدار عمومى مردم چالوس و نوشهر مطرح شد که ایشان بر حراست از منابع طبیعی تاکید کردند.
علاوه بر تاکید ایشان بر حفاظت از دو ثروت عظیم و دو فرصت بزرگ به نام دریا و جنگل؛ آنها را متعلق به ملت دانستند و به مسئولان کشور تکلیف کردند که " مراقب اموال مردم باشند.

آیا سال ۹۰، رکورد آتش سوزی را در ایران می شکند و آتش همچنان جنگلها را نابود می کند؟
آیا خادمان ملت به تکلیف خود ، در خصوص مراقبت از جنگلها عمل می کنند؟