دو مشکل اصلی صنعت خودروی ایران

به گزارش افکارنیوز، حمید طاهباز توکلی - دبیر انجمن مراکز تخصصی تحقیق و توسعه صنعت، معدن و تجارت، در نشست خبری همایش سمپوزیوم تولید پایدار در صنعت خودرو، اظهار کرد: به دلیل بها ندادن به واحدهای تحقیق و توسعه صنعت خودروی ایران در حد انتظار پیشرفت نکرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرمایه‌گذاری لازم در واحدهای تحقیق و توسعه خودروسازان داخلی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید یک نقشه راه کلان و همه جانبه‌گر در زمینه صنعت خودرو و دیگر صنایع وابسته به آن از جمله فولاد، پتروشیمی و مس تبیین و ابلاغ شود.

به گفته وی، در تمام دنیا مراکز صنعتی ۸۰ درصد بودجه طرح‌های تحقیقی دانشگاه‌ها را تامین می‌کنند اما در ایران ارتباط لازم بین صنعت و دانشگاه وجود نداشته و حتی پروژه‌های دانشگاهی مرتبط با صنعت اجرایی نشده و در قفسه‌ کتابخانه‌ها خاک می‌خورند.

وی افزود: در حال حاضر نبود نقشه راه و پلت‌فرم مشترک دو مشکل اصلی صنعت خودروسازی کشور محسوب می‌شود که قرار است این دو مشکل در سمپوزیوم خودرو به طور جدی از سوی کارشناسان، مدیران و صاحب نظران صنعت خودروسازی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

روزبه شیوایی - کارشناس صنعت خودرو نیز در این نشست اظهار کرد: در سال‌های ۷۲ و ۷۴ مراکز تحقیق و توسعه در ایران خودرو و سایپا ایجاد شد. طراحی و تولید سمند از اواخر دهه ۷۰ نیز از اولین نتایج فعالیت این مراکز بود.

وی با بیان اینکه از اوایل دهه ۷۰ تاکنون چند استراتژی برای صنعت خودروی ایران تدوین شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه این استراتژی‌ها بدون هیچ برنامه‌ هماهنگ و کلانی به خودروسازان سپرده شده و نتیجه مطلوبی از آن‌ها حاصل نشده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به عنوان مثال اهمیت پلت‌فرم و تولید مشترک آن در ایران هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که تولید مشترک پلت‌فرم با مشارکت صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی مختلف از راهکارهای اصلی توسعه صنعت خودرو در چند دهه اخیر بوده است.

وی افزود: اما در ایران به اهمیت مشارکت واحدهای بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی در طراحی و تولید یک پلت‌فرم توجه نشده و تنها به خودروسازان ابلاغ می‌کنند که ظرف چند سال باید به تنهایی چند پلت‌فرم را طراحی و تولید کنند.

شیوایی به نبود طراحی مناسب خودروهای داخلی برای گازسوز شدن آن‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ خودروی داخلی تولید نشده که در طراحی آن به زمینه‌های لازم برای گازسوز کردن توجه شده باشد به عنوان مثال هم‌اکنون کپسول سی. ان. جی در صندوق عقب خودروها نصب شده و باعثاشغال فضای صندوق می‌شود در حالی که اگر خودرویی از ابتدا برای سوخت گاز طراحی شده باشد، جانمایی مناسبی برای کپسول گاز صورت گرفته و فضای صندوق اشغال نمی‌شود.

سیدرضا حسینی - کارشناس صنعت خودرو نیز در این نشست اظهار کرد: باید بررسی کرد که تاکنون چه مقدار ارز نفتی در صنعت خودرو هزینه شده و در برابر آن چه محصولی با چه ویژگی‌هایی نصیب مصرف‌کنندگان ایرانی شده است.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو متشکل از یک زنجیره است که از صنایع مادر بالادستی مانند فولاد و پتروشیمی تا نیازهای مشتریان را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مورد توجه در این زمینه موضوع ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۴ است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حالی که هنوز زیرساخت‌های مرتبط با عرضه سوخت یورو ۴ تامین نشده و با مشکلاتی در تامین ارز و واردات قطعات مرتبط مواجه هستیم به یکباره شماره‌گذاری خودروها برای ارتقاء به یورو ۴ متوقف می‌شود.

وی افزود: سازمان‌ها و نهادهایی همچون محیط زیست، استاندارد و پلیس تنها به ارائه وجهه خوب از عملکرد خودشان در بین افکار عمومی می‌اندیشند بدون اینکه توجه کنند آیا زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء به یورو ۴ و دیگر موارد اصولا در کشور وجود دارد یا نه.

در این زمینه روزبه شیوایی دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز درباره اثرات استفاده خودروی یورو ۴ از سوخت یورو ۲، اظهار کرد: در خودروی یورو ۴ در صورتیکه چند بار از سوخت یورو ۲ استفاده شود، کاتالیست موتور این خودرو که قیمتی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دارد کارکرد خود را از دست می‌دهد.

وی اظهار کرد: کاتالیست موجب کاهش سطح آلایندگی و گازهای خروجی از موتور خودرو می‌شود. متاسفانه با از بین رفتن این قطعه این کار صورت نگرفته و آلایندگی خودروی یورو ۴ تقریبا در حد خودروی یورو ۲ افزایش خواهد یافت.

بیژن محبی - رییس هیات مدیره انجمن مراکز تخصصی تحقیق و توسعه صنعت، معدن و تجارت نیز درباره برگزاری همایش سمپوزیوم تولید پایدار در صنعت خودرو، اظهار کرد: این همایش بیست و دوم اردیبهشت سال ۹۲ در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این همایش سعی میشود مشکلات مختلف صنعت خودرو آسیبشناسی و راهکارهایی برای آن تبیین شود، اظهار کرد: امیدواریم این همایش با حضور مدیران ارشد تمام خودروسازان برگزار شده و به راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان مدعو عمل شود.