اظهارنظر غربی‌ها درباره مرگ تاچر

به گزارشافکارنیوز، مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس که به " بانوی آهنین " مشهور بود روز دوشنبه در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تاچر را " دوست واقعی آمریکا " خواند. هلموت کهل، صدراعظم اسبق آلمان نیز گفت که برای مارگارت تاچر به خاطر " عشقش به آزادی " و " باز بودن فضای سیاسی " و " صداقت در عمل " ارزش بسیاری قائل است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز اظهار داشت که با توجه به الگوها و معیارهای مسیحیت، تاچر خدمات بسیاری را برای مردم انجام داد و در ارتقای آزادی میان ملل نقش بسزایی داشت.

ژان مارک آیرول، نخست‌وزیر سوسیالیست فرانسه ضمن ادای احترام به تاچر از وی و سیاست‌هایش انتقاد کرد.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا به تاچر به دلیل کمک‌هایش به توسعه اتحادیه اروپا به رغم شک و شبهه‌های وی نسبت به روابط لندن با این اتحادیه، ادای احترام کرد.

میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق نیز مارگارت تاچر را " سیاستمداری بزرگ و شخصیتی ارجمند " ارزیابی کرد و گفت: این بانوی فقید در تاریخ و خاطرات باقی خواهد ماند.

لخ والسا، رهبر اسبق لهستان نیز گفت: مارگارت تاچر دارای شخصیتی بزرگ بود که کارهای بسیاری را برای جهان انجام داد؛ کارهایی که به فروپاشی کمونیسم در لهستان و اروپای شرقی منجر شد.

نانسی ریگان، همسر رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز گفت: رونی(رونالد ریگان) و مارگارت دوستان سیاسی بودند که هر دو به تحقق آزادی و پایان دادن به کمونیسم متعهد بودند.

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز از تاچر به عنوان " سیاستمداری مهم و مثال زدنی " یاد کرد که در زندگی خود محدودیت‌های بسیاری را زیر پا گذاشت و کشورش را به پیش برد.

جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: تاچر رهبری تاثیرگذار بود که با تکیه بر اصول، کشورش را با اطمینان و شفافیت هدایت کرد.

هنری کیسینجر، دیپلمات سابق آمریکایی نیز نخست‌وزیر اسبق انگلیس را رهبری با توانایی‌های فوق‌العاده و شخصیتی مهم خواند.

رسانه‌های دولتی چین نیز از تاچر به عنوان شخصیتی برجسته یاد کردند که در بهبود روابط پکن و لندن نقشی مهم ایفا کرد.

در همین حال پرچمها در انگلیس در احترام به تاچر به حالت نیمه افراشته درآمدند و قرار است تابوت وی در یک مراسم ویژه و همراه با رژه نظامی، بر اساس خواست وی از ساختمان پارلمان تا کلیسای سنت پل برده شود.