استقرار سلاح لیزری آمریکا در نزدیکی ایران

به گزارشافکارنیوز، " جاناتان گرینرت " فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه ای ضمن اعلام استقرار سلاح های جدید لیزری نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس گفت که نمونه اولیه این سلاح لیزری جدید تولید شده و قرار است از سال آینده میلادی به منظورارتقای امنیت شناورهای آمریکا در منطقه خلیج فارس روی شناورهای ثابت و متحرک ۵۰ تن به بالا آمریکا نصب شود.

این سلاح جدید به منظور مقابله با قایق های تندرو(ایران) در خلیج فارس و نیز هواپیماهای بدون سرنشین(ایران) روی ناوهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس نصب می شود.

این سلاح لیزری که با سرعت نور حرکت می کند، می تواند قایق های تندرو و گشت زنی را هدف قرار داده و هواپیماهای بدون سرنشین را شناسایی، کور و در نهایت منهدم کند.

در این سلاح که برای دفاع از شناورهای نظامی طراحی شده است توپ M۲۴۲ سامانه و سامانه رهگیری و قفل پایدار بر هدف ارتقا داده شده است. بنا به اعلام مقامات پنتاگون تا کنون این سلاح توانسته در هر ۱۲ آزمایش خود موفق عمل کند.

بنا به اعلام پنتاگون سامانه جدید لیزری قرار است با هدف توسعه کاربرد علیه جت های جنگنده و نیز موشک های بالستیک به سطح های جدیدی از توانمندی های تکنولوژیک برسد.
مقامات پنتاگون می گویند تولید نمونه اولیه این سلاح لیزری تنها ۳۲ میلیون دلار هزینه در برداشته است.

با این حال کارشناسان نظامی معتقدند این سلاح لیزری محدودیت هایی نیز دارد، از جمله اینکه در هوای توفانی و گردو غبار شعاع دید این سلاح کاهش می یابد.