مانور نظامی آمریکا و ۲۹ کشور جهان در خلیج فارس

به گزارش افکارنیوز، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد این کشور به همراه هم پیمانانش ماه می آینده، مانور بزرگ نظامی در زمینه مبارزه با مین های دریایی و مین روبی و حفاظت از کشتی ها در آب های خلیج فارس برگزار می کنند.

رویترز در این باره نوشت: به این مانور نظامی به عنوان اقدامی پیشگیرانه در مقابل هر تهدیدی از سوی ایران نگاه می شود.

در این مانور نظامی که مرکز آن در بحرین خواهد بود؛ نظامیانی از ۳۰ کشور جهان حضور خواهند داشت. این نظامیان در برنامه آموزش بین المللی مقابله با مین ها(آی ام سی ام ئی ایکس ۱۳) مشارکت می کنند.


نام سایر کشورهای شرکت کننده در این رزمایش، اعلام نشده است.
بحرین میزبان ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکاست.

این مانور نظامی در فاصله روزهای ۶ تا ۳۰ ماه می ۲۰۱۳(۱۶ اردیبهشت تا ۹ خرداد ۱۳۹۲) برگزار می شود. ۸ ماه پیش هم مانور مشابهی توسط ارتش آمریکا و شماری از دیگر کشورها در خلیج فارس برگزار شد.

موضوع تهدیدات ایران به بستن تنگه هرمز از مدت ها پیش مقامات منطقه و جهان را به خود مشغول کرده است. البته این تهدیدات در ماه های اخیر و به دنبال ابراز خوشبینی های ایران و جامعه بین الملل به دست یابی به راه حل صلح آمیز برای مسئله هسته ای تهران کاهش یافته است.

یکی از مهمترین راه های بستن تنگه هرمز، مین گذاری این آبراه است. تنگه هرمز محل انتقال بخش عمده نفت و گاز تولیدی کشورهای ساحلی خلیج فارس برای مشتریان خارجی است.

همچنین موضوع دزدی دریایی در اقیانوس هند و دریاهای نزدیک به تنگه باب المندب و سواحل یمن و سومالی نیز از دیگر موضوعات مهم حمل و نقل دریایی در منطقه به شمار می رود.

" جیسون سالاتا " از فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا در این باره گفت: این مانور نظامی در خلیج فارس و دریای عمان برگزار می شود. تمرکز این مانور بر حفاظت و حراست از زیرساخت های حیاتی مانند تاسیسات دریایی نفتی است.

وی افزود: برنامه ای برای انجام مانور در تنگه هرمز وجود ندارد زیرا چنین اقدامی حرکت طبیعی دریانوردی در این تنگه را با مانع مواجه می کند.

در رزمایش نظامی قبلی آمریکا در خلیج فارس کشورهای دیگری از جمله بریتانیا، استونی، نیوزلند، فرانسه و دیگر کشورهای خاورمیانه شرکت داشتند.