به گزارش افکارنیوز، ‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مردم جهان، بیشترین نیازهای علمی و اطلاعاتی خود را از طریق سایتهایی مانند گوگل ارثو ویکی پدیا تامین می کنند، گفت: زمینه عملیاتی شدن پروژه گوگل ارثاسلامی با نام " بصیر " فراهم شده است که با ایجاد دیتاسنتر مناسب، ظرف ۴ ماه آینده نهایی می‌شود.

دکتر محمدحسن نامی با اشاره به آخرین وضعیت عملیاتی کردن پروژه گوگل ارثایرانی اظهارداشت: راه اندازی پروژه " نقشه سه بعدی زمین " فراهم شده و هم اکنون ما به دنبال ایجاد دیتاسنتر مناسبی هستیم تا این حجم اطلاعات در آن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نسل جوان امروز نسلی است که تمام نیازهای اطلاعاتی و علمی خود را از طریق سایتهای اینترنتی فراهم می کند، ادامه داد: سعی مان براین است که ظرف مدت کوتاهی نزدیک به ۴ ماه بتوانیم سرویس گوگل ارثاسلامی را به عنوان سایت ملی جمهوری اسلامی ایجاد کنیم تا در سطح جهان قابل بهره برداری باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: قرار است سازمانها و ارگانهای دیگری علاوه بر وزارت ارتباطات روی این پروژه فعالیت داشته باشند فعلا نام نهایی برای آن درنظر گرفته نشده است اما پیشنهاد ما نام " بصیر " برای این سرویس نقشه سه بعدی زمین است.

نامی در مورد تفاوت " بصیر " با گوگل ارثگفت: گوگل ارثکه سال ۱۹۹۶ تاسیس شده هم اکنون یک مرکز داده – دیتاسنتر - با حجم ۲ هزار ترابایت داشته و به دلیل جمع آوری اطلاعات برای سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی درآمدزایی بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه گوگل ارثدر کشورهای هدف به جمع آوری اطلاعات در موارد امنیتی می پردازد، افزود: اگرچه ظاهر آن یک سایت خدماتی است ولی پشت پرده آن را سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات در کشورهای هدف تشکیل می دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه سایتهایی مانند گوگل ارثو ویکی پدیا خرد جهانی را برای پیشبرد اهداف خود در اختیار گرفته اند خاطرنشان کرد: اما در ایران قرار است سرویسی با نگاه اسلامی حاکم در کشور ایجاد کنیم و عموما مواردی که در سایت قرار می دهیم برای ارشاد مردم جهان به سمت حقیقت است و توجهمان سودآوری نیست و سودمان این است که مردم به سمت خیر هدایت شوند.

دکتر نامی با بیان اینکه معیار غرب مادی است و هرگونه ارزیابی آن براساس مادیات است، اضافه کرد: اما معیارهای ما در ایران معیار الهی است و این تفاوتی است که بین بصیر و گوگل ارثکه متعلق به مثلثشوم رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس است، وجود دارد.

وی با بیان اینکه دشمن با استفاده از این سرویس از داده مکانی بهره برداری سوء می کند، تصریح کرد: تمامی سعی مان این است که با ایجاد سایت " بصیر " برای مردم در ایران و خارج از کشور امکانات مورد نیاز را فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ظرفیت ذخیره اطلاعات در این سرویس به مهر گفت: ما باید در طول ۳ سال آینده به یک حجم بالایی از ظرفیت مورد نظر برسیم براین اساس ظرفیت درنظر گرفته شده برای دیتاسنتر این سایت، حدود ۲ تا ۲ هزار و دویست ترابایت خواهد بود که حتی امکان افزایش به صورت آنلاین نیز وجود خواهد داشت.