به گزارش افکارنیوز، سرپرست وزارت کار در حالی از توانایی سالانه ایجاد کار دولت پرده برداشته است که محمود احمدی نژاد و دیکر مقامات دولتی پیش از این وعده های میلیونی ایجاد اشتغال سر داده بودند. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در پیام نوروزی خود در‌سال ۹۰ وعده داد بود که تا پایان‌سال ۲.۵ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.

همچنین معاون اول رئیس جمهور پس از آن و در میانه‌های ‌سال نود گفت که دولت بیش از تعهدات خود اشتغال ایجاد کرده و میزان شغل ایجاد شده را ۱.۵ میلیون نفر اعلام کرد و وعده داد که تا آخر‌سال این میزان به ۲ میلیون شغل خواهد رسید. علاوه بر این عبدالرضا شیخ‌الاسلامی‌وزیر بر کنار شده وزارت کار در‌سال ۹۱ در مورد میزان شغل ایجاد شده در‌سال ۹۰ گفت: وضعیت اشتغال کشور بهبود یافته و ما ۱.۶ میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم.

گذشته از آمار ضد و نقیض دولتمردان در خصوص آمار ایجاد اشتغال در کشور به عقیده کارشناسان بر اساس نرخ رشد اقتصادی و میزان تورم در جامعه و هم چنین آمار تعطیلی واحد های تولیدی در نتیجه افزایش هزینه های تمام شده این آمار به هیچ وجه با واقعیت موجود در جامعه هم خوانی نداشته و ندارد.

بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی آمار بیکاری در کشور نزدیک به ۱۵ درصد است که در سال جاری تعداد بیکاران از مرز سه میلیون نفر گذشته است. هم اکنون تمرکز و تجمع بیکاران کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارد به نحوی که از کل ۳ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۷۴ نفر بیکار تابستان امسال، ۲ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۶۸ نفر در این گروه سنی قرار داشته اند. این جمعیت ۷۰ درصد جمعیت بیکار کشور را تشکیل می دهد که نرخ بیکاری آنها ۲۵.۷ درصد است که این به معنای آن است که از هر چهار نفر یک نفر بیکار است.

پیش از این احمد توکلی با اشاره به آمار بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفته بود: «مقایسه افراد بیمه شده در سالهای ۹۰،۸۹، ۸۸ و ۸۷ نشان می دهد که در هر سال ما با کاهش افراد بیمه شده مواجه بوده ایم و این نشان دهنده افزایش نرخ بیکاری است. دقیقا همان سالهایی که قرار بود ۲.۵ میلیون شغل در کشور ایجاد شود.

در همین حال مرکز پژوهش های مجلس از کاهش ۴۰ درصدی تولید، افزایش ۱۱۲ درصدی هزینه مواد اولیه و کاهش ۳۶ درصدی اشتغال در بازه زمانی یک ساله در سال ۹۱ خبر داده است. این مرکز مهمترین عامل این وضعیت را کمبود نقدینگی واحد های تولیدی عنوان کرده است و این در حالی است که حجم نقدینگی در کشور به هشت برابر افزایش یافته در آستانه ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

كارشناسان معتقدند كه براي ايجاد ۲.۵ ميليون شغل در سال ۴۰۰ ميلیارد دلار سرمايه نياز است و اين در حالي است كه بودجه سالانه دولت با احتساب دلار ۲۵۰۰ توماني چيزي در حدود نيمي از اين مقدار است. با تمام اين احوال به نظر مي رسد كه دولت از وعده ميليوني اشتغال عقبنشيني كرده و به همان ميزان ۲۰۰ هزار شغل در هرسال اكتفا كرده است كه حتي محقق شدن آن هم با ترديد همراه است.