بازتاب خبر فن آوری های هسته ای جدید در رسانه های غربی
گروه بین الملل

: رویترز با انعکاس خبر فن آوری های جدید هسته ای ایران و سخنان رییس جمهور، محمود احمدی نژاد، نوشت: ایران روز سه شنبه گفت که تولید اورانیوم را از ۲معدن ساتخراج اورانیوم و یک مجتمع تولید اکسید اورانیوم یا کیک زرد را آغاز کرده است.

به گزارشافکارنیوز، به نوشته رویترز، آمریکا و برخی متحدانش بر این باورند که ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای است در حالی که ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای این کشور از قبیل تولید اورانیوم تنها مصارف صلح آمیز دارد. مذاکرات هسته ای ایران و ۵ + ۱ بدون هیچگونه توافقی به پایان رسید.

سی ان ان نیز فن آوری های جدید هسته ای ایران را اینگونه بازتاب داده است: ۲روز بعد از اتمام مذاکرات هسته ای ایران و ۵ + ۱، ایران از تاسیس یک مجتع جدید در روز " ملی فناوری هسته ای " خبر داد.

این شبکه نیز با گریزی به مذاکرات هسته ای ایران در آلماتی، به سخنان سعید جلیلی اشاره کرد که پیشتر گفته بود: " غنی سازی یکی از حقوق مردم ایران است.، چه ۵درصد باشد یا ۲۰ درصد. "
یکی از کارشناسان انرژی به نام آندری گاندرسن، سال گذشته گفته بود که برای تولید سلاح های هسته ای احتیاج به اورانیوم غنی شده بیش از ۲۰درصد است.

راشیا تودی نیز از دیگر شبکه هایی است که به خبر فن آوری های جدید هسته ای کشورمان در سال جدید پرداخته است. گزارش این شبکه بیشتر حول جزئیات فن آوری های هسته ای جدید کشورمان است. این شبکه به مکان های جدید استخراج اورانیوم اشاره می کند و می نویسد: در سال ۲۰۰۳، عزم رسمی خود را برای افتتاح این تاسیسات اعلام کرد. در سال ۲۰۰۴، این موضوع را به اطلاع سازمان بین المللی انرژی اتمی رساند. در حالی که انتظار می رفت تاسیسات در سال ۲۰۰۶، کار خود را آغاز کنند که این موضوع به تعویق افتاد.

راشیا تودی می نویسد: تولید کیک زرد در مجتمع اردکان نخستین بار در سال ۲۰۰۳ اعلام عمومی شد و در ابتدا در مقیاس یک سایت آزمایشی بود. در حالی که انتظار می رفت در سال ۲۰۰۹، این مجتمع آغاز به کار کند هم اکنون هم زمان با سایت ساغند به طور رسمی آغاز به کار کرده است.

اسکای نیوز نیز مانند رقبای خود، این خبر هسته ای ایران را بازتاب داده و به نقل از گزارش موسسه علمی و امنیت ملی در اکتبر سال گذشته میلادی مدعی می شود که ایران توانایی ساخت سلاح هسته ای را در دو یا سه ماه آینده را دارد. به گزارش اسکای نیوز، آمریکا از سوی اسرائیل برای حمله نظامی به ایران تحت فشار است و این در حالیست که آمریکا به مذاکره علاقه بیشتری دارد.

واشنگتن پست آمریکایی نیز از فن آوری های جدید هسته ای ایران و جزئیات آنها خبر می دهد و با مرتبط ساختن آن به سخنان جان کری در دیدار با شیمون پرز می نویسد: به گفته جان کری ایران سلاح هسته ای را نه می تواند به دست آورد و نه به دست خواهد آورد.

به نوشته واشنگتن پست، ایران با گسترش قابلیت های هسته ای خود نشان داد که به دنبال سرپیچی از تحریم ها و راه حل های دیپلماتیک دیگر است.

بلومبرگ نیز با اشاره به روز ملی هسته ای در ایران و بازتاب خبر فن آوری های هسته ای جدید سخنان محمود احمدی نژاد را گزارش می کند. بلومبرگ همچنین با ذکر این که این فن آوری های جدید تنها چند روز پس از مذاکرات آلماتی رونمایی شده اند می نویسد: در حالی که آمریکا و اسرائیل می گویند که ایران از برنامه هسته ای به دنبال سلاح های هسته ای است که به گفته خود ایران، استفاده از انرژی هسته ای در این کشور محدود به استفاده الکترونیکی و پزشکی است.

اسوشیتدپرس نیز مانند بلومبرگ به نگرانی های اسرائیل و غرب از برنامه هسته ای ایران می نویسد: غنی سازی ۳.۵ تا ۲۰ درصد اورانیوم ایران در نیروگاه نطنز و سایت فوردو انجام می شود و غنی سازی اورانیوم در سطح بالا کاربرد نظامی دارد.

آسوشیتد پرس مدعیست که به عقیده کارشناسان ذخایر معدنی اورانیوم در ساعند ضعیف است.

خبرگزاری های شین هوا، تایمز اسرائیل و جروزالم پست از دیگر خبرگزاری هایی بودند که به این اتفاق مهم در ایران پرداختند.