شينو بو ناگانو يكي از مقامات دپارتمان اورژانس و حوادث طبيعي ژاپن در مصاحبهاي با رسانههاي رسمي اين كشور يادآور شد: اين زمين لرزه ۳/۷ ريشتري در ساعت ۱۱:۴۵ به وقت محلي و با مركزيت ۱۵۰ كيلومتري شمال شرق ساحل توكيو رخ داد. همچنين عمق اين زمينلرزه در هشت كيلومتري بستر دريا اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، این مقام مسئول در ادامه به خبرگزاری فرانسه خاطر نشان کرد: پس از وقوع این زمین‌لرزه امواجی به ارتفاع ۶۰ سانتیمتر در نوحی ساحلی «اوفو ناتو» در استان «ایواته» رخ داد، به طوری که از زمان وقوع زمین‌لرزه تا وقوع سونامی تنها ۳۰ دقیقه به طول انجامید. علاوه بر این، تاکنون اطلاعی از تعداد تلفات، مجروحان یا خسارات احتمالی این زمین لرزه قدرتمند کسب نشده است. ما همچنان در حال بررسی اثرات ناشی از وقوع این زمین‌لرزه بر زندگی روزمره مردم هستیم.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسانه‌های رسمی این کشور، برخی از ضوابط راه‌آهن پس از وقوع زمین‌لرزه به صورت موقتی متوقف شد، اما لحظاتی بعد به کار خود ادامه دادند. علاوه بر این، دپارتمان تولید برق «توهوکو» نیز عنوان کرد که هیچ آسیبی بر اثر این زلزله به تسهیلات برق‌رسانی وارد نیامده است. همچنین لحظاتی پس از وقوع زمین لرزه یک پس لرزه ۳/۶ ریشتری هم به وقوع پیوست.

بر اساس اين گزارش زمين لرزه اصلي هم ۳۰ ثانيه به طول انجاميد و باعث بروز لرزشهايي خفيف در ساختمانهاي استان ايواته و توكيو شد.