وزرای کشور و دادگستری و ارتباطات ترکیه براساس قانون اساسی ترکیه بعد از گذشت یک هفته از تاریخ اعلام رسمی برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور که در ۲۲ خرداد ماه سال آینده برگزار می شود، امروز استعفای خود را تقدیم نخست وزیر این کشور می دهند.

به گزارش ایربا، ' بشیر آتالای ' وزیر کشور ترکیه امروز به خبرنگاران گفت: اسامی افراد غیروابسته حزبی برای مدیریت سه وزارتخانه مزبور، امشب در روزنامه رسمی ترکیه منتشر می شود تا از فردا عهده دار وزارتخانه های کشور، دادگستری و ارتباطات شوند.

' رجب طیب اردوغان ' نخست وزیر ترکیه ترکیه قائم مقامهای سه وزارتخانه را به عنوان افراد مستقل به جای این وزرا منصوب کرده است.

براساس بخشنانه نخست وزیری، ' احمد قهرمان ' به جای ' سعدالله ارگین ' وزیر دادگستری، ' عثمان گونش ' به جای بشیر آتالای وزیر کشور و ' حبیب سولوک ' به جای ' بنالی یلدرم ' وزیر ارتباطات ترکیه در فرایند برگزاری انتخابات عمومی در این کشور انجام وظیفه خواهند کرد.

مجلس ترکیه هفته گذشته زمان برگزاری بیست و چهارمین دور انتخابات پارلمانی این کشور را ۱۲ ژوئن سالجاری میلادی مصادف با روز یکشنبه ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۰ میلادی اعلام کرد.

براساس قانون اساسی ترکیه با اعلام زمان برگزاری انتخابات، فرایند برگزاری انتخابات عمومی در این کشور بطور رسمی با مصوبه مجلس شروع شد و طبق آن وزرای دادگستری، کشور و ارتباطات باید ظرف پنج روز از زمان انتشار قانون برگزاری انتخابات در روزنامه رسمی کناره گیری کرده و به جای آنها نخست وزیر از بین نمایندگان حزب متبوع خود در مجلس و یا خارج از مجلس وزاری جدیدی در این دوره منصوب کند.

حزب حاکم آک که در انتخابات تابستان ۲۰۰۷ میلادی با کسب بیش از ۴۷ درصد آرا برای بار دوم قدرت را به دست گرفت، می رود تا در انتخابات آتی نیز با کسب اکثریت آرای مردمی و با اقتدار خود را وارد دوره سوم کند تا به رکوردی جدید در حیات سیاسی جمهوری ترکیه دست یابد.

' رجب طیب اردوغان ' نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب آک مدعی شده است که حزب وی در انتخابات آتی نیز بعنوان برترین حزب بیشترین آرا را بخود اختصاص دهد.

بر اساس خبر ایرنا، او همچنین گفته است اگر حزب وی مقام برتر را در انتخابات بدست نیاورد، از رهبری کناره گیری خواهد کرد. البته وی پیشتر نیز اعلام کرده است که دوره جدید، آخرین دوره رهبری وی بر حزب آک خواهد بود و از این مقام کناره گیری خواهد کرد تا راه را برای نیروهای جوان در حزب باز کند.

آخرین نظرسنجی ها از افکار عمومی ترکیه حاکیست که حزب آک همچنان بی رقیب است و در انتخابات آتی نیز خواهد توانست حداقل نسبت ۴۷ درصدی سال ۲۰۰۷ در آرای خود را حفظ کند.

برخی از نظرسنجی ها نیز حاکیست این حزب می تواند بیش از ۵۰ درصد نیز رای آورده و اقتدار خودرا بیش از پیش تقویت کند.

در انتخابات عمومی آتی نمایندگان بیست و چهارمین دور مجلس ترکیه انتخاب خواهند شد و طبق قانون اساسی این کشور ظرف پنج روز بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس تشکیل جلسه داده و مسن ترین نماینده به عنوان رییس موقت مجلس مراسم سوگند برای ۵۵۰ نماینده جدید را برگزار خواهد کرد و بعد از انتخابات برای رییس و اعضای دیوان مجلس رییس جمهوری با دعوت از رهبر بزرگترین حزب حاضر در مجلس دعوت کرده و وی را مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد.

بدین ترتیب اگر همان گونه که نظر سنجی ها نشان می دهند و در صورتی که اتفاق دیگری هم رخ ندهد، انتظار می رود اردوغان مامور تشکیل شصت و یکمین دولت ترکیه شود.