واکنش کفاشیان به ادعای‌ واهی عربستان

به گزارش افکارنیوز، علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران درباره شرایط تیم ملی فوتبال در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، ادعاهای واهی مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان در خصوص هواداران ایرانی و میزبانی نماینده های کشورمان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، ‌ مشکلات مالی فدراسیون، ۱۶ تیمی شدن یا ۱۸ تیمی ماندن لیگ برتر ایران و … توضیحاتی را بیان کرد که در زیر در گفت و گوی وی با فارس را می خوانیم:

آقای کفاشیان خبر دارید که مسئولان باشگاه الهلال و مدیران فدراسیون فوتبال عربستان ادعاهای واهی متعددی علیه ایران و هواداران ایرانی مطرح کرده‌اند؟

بله، اما همان طور که گفتید اینها ادعاهای پوچ و کارهای تبلیغاتی سعودی ها است که همواره این رفتارها و ادعاها بی نتیجه در مصاف با تیم های ایرانی داشته‌اند.

اما مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان این بار خیلی جدی هستند و نامه ای به فدراسیون‌های قطر و امارات ارسال کرده اند تا نماینده های ایرانی را از حضور در لیگ قهرمانان آسیا حذف کنند.

من هنوز با قاطعیت نمی توانم بگویم که عربستانی ها نامه ای به فدراسیون های امارات یا قطر زده‌اند یا خیر، اما یقین دارم که هیچ یک از مسئولان فدراسیون قطر و امارات پاسخ مثبتی به این مظلوم نمایی سعودی ها نخواهند داد.

همان طور که گفتم این کار عربستانی ها از واقعیت به دور است و سعودی ها در پی مظلوم نمایی هستند، ‌اما اماراتی ها و قطری ها فریب این رفتار را نخواهند خورد.

شاید به قول شما این صحبت ها از سوی سعودی ها مظلوم نمایی است، ‌اما آنها مدعی هستند که ساعت ها در فرودگاه تهران بی دلیل معطل شدند.

مگر آنها کاروان تیم های مختلف ایران را بارها در فرودگاه ها ریاض و جده معطل نکرده‌اند؟

ما بارها شاهد چنین رفتارهایی با تیم های ایرانی در فرودگاه های مختلف عربستان بوده‌ایم، اما به نظرم وقتی چنین رفتارهایی با ما در فرودگاه هاشان می شود باید ما هم این تخلف و بدرفتاری را به گوش مسئولان AFC و فیفا برسانیم.

منظورتان از طلاع رسانی به AFC و فیفا چیست؟

ببینید وقتی اعضا کاروان الهلال عربستان در فرودگاه تهران مورد بازرسی قرار گرفت؛ ‌ آنها در کوتاه ترین زمان معطلی با همه ارگان ها تماس گرفتند. آنها ابتدا با مقامات سفارت عربستان در تهران تماس گرفتند و در ادامه این معطلی را به گوش مسئولان AFC هم رساندند.

سعودی به قدری زود اقدام کردند که هنگام بازرسی در فرودگاه تهران ۲ نماینده AFC تلفنی با ما تماس گرفتند و خواستند که هر چه زودتر مشکل کاروان الهلال در فرودگاه برطرف شود، بنابراین مسئولان ایرانی نیز در سفر به عربستان در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی خیلی سریع مسئولان AFC‌را در جریان بگذارند و تخلف آنها را گزارش کنند.

آنها در کم تر از یک ساعت به ۱۰۰ جا زنگ زدند و بزرگ نمایی کردند. ما باید به مسئولان AFC نشان دهیم که رفتار با سعودی ها متقابل است.

عربستانی ها این ادعا را دارند که کاروان های اعزامی ایران به عربستان بسیار شلوغ هستند و به همین دلیل بازرسی آنها طول می کشد؟

این موضوع هم ادعایی بیش نیست و بحثشلوغی یا خلوتی کاروان هم بهانه است.

طبق توافق های اولیه ما در مسابقات بین المللی که به صورت رفت و برگشت برگزار می شوند، طرفین استاندارهایی را برای تعداد مسافران هر تیم تعریف می کنند. ما در چنین سفرهایی در مورد تعداد افراد هر کاروان به توافق می رسیم که در مورد رفت و آمد تیم های ایرانی و عربستانی هم همین توافق انجام گرفته است.

ما شرایط سفر تیم های خود را قبل از شروع مسابقات به مقامات عربستانی گفته ایم و آنها نیز موقعیت خود را به ما ارائه کرده‌اند. اگر مشکلی با تعداد مسافران کاروان های ما داشته اند باید همان روز اول به ما می گفتند، نه اینکه تعداد زیاد کاروان ما را بهانه کنند و در فرودگاه آنها را معطل کنند.

پس سفر کاروان استقلال با ۸۰ نفر و معطلی درفرودگاه ریاض بهانه مسئولان باشگاه الهلال و فدراسیون فوتبال این کشور بوده.

بله. اگر آنها مخالف تعداد زیاد مسافران کاروان تیم های ایرانی، به ویژه استقلال بودند همان روز اول که داشتند توافق می کردند آن شرایط را نمی پذیرفتند و اشتباه از سوی خودشان بوده که پیشنهاد اولیه باشگاه استقلال را پذیرفتند.

مطمئن باشید که موافقت اولیه بین باشگاه استقلال و الهلال صورت گرفته بود که استقلالی ها حاضر شدند یک عده را به مبالغ شخصی شان به ریاض ببرند و تردید ندارم بدون توافق اولیه این سفر با ۸۰ نفر به عربستان انجام نمی گرفت.

الان تیمی که از خارج به ایران می آید قبل از سفرش تعداد مسافران به ما اعلام می شود و در مقابل ما هم شرایط را برای میزبانی انجام می‌دهیم و در مورد سفر استقلال نیز این توافق انجام شده بود.

اما در مورد ادعای مقامات عربستانی من می خواهیم صحبتی هم با هواداران ایرانی در مسابقات بین المللی داشته باشم.

بفرمایید

خودم در برخی از مسابقات ملی هم شاهد بوده ام که در ورزشگاه های‌مان تعدادی از هواداران مواد محترقه به داخل زمین پرتاب کرده اند و همین مورد مشکلاتی را برای ما به وجود آورده‌ است. در دیدار تیم های استقلال و الهلال نیز مواد محترقه هایی به داخل زمین پرتاب شد. هواداران ما باید همیشه به حمایت تیم شان فکر کنند و تلاش کنند تا تیم های محبوب شان موفق شود. با پرتاب مواد محترقه به زمین جلوه آنها با گزارش نماینده‌های AFC ‌و فیفا بد نمایش داده می شود و باید تماشاگران واقعی جلوی چنین رفتارهایی را بگیرند.

من معتقدم که چنین رفتارهایی از سوی تماشاگران واقعی ایرانی نیست و بعضا از سوی همین خارجی ها عده ای اجیر می‌شوند تا ورزشگاه های ایران را بد جلوه دهند و این وظیفه هواداران ایرانی است که آنها را شناسایی کنند و مانع تکرار چنین رفتارهایی شوند.

آقای کفاشیان از تیم ملی چه خبر؟ خبر دارید که اشکان دژاگه مصدوم شد و بازی های تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ را از دست داد؟

بله متاسفانه من این خبر بد را شنیدم، اما فراموش نکنید فوتبال ایران بازیکنان بسیار خوبی دارد که می توانند در مقاطع حساس کمک حال تیم ملی باشند. اطمینان دارم که ملی پوشان تیم ملی برای صعود به جام جهانی ۳ بازی حیاتی پیش روی دارند و همه نفرات ملی پوش آگاه هستند که باید همه توان خود را بگذارند تا تیم ملی راهی جام جهانی شود.

به هر حال مصدومیت دژاگه هم بخشی از فوتبال است و همواره این امکان وجود دارد که ستاره یک تیم دچار مصدومیت شود، که همین اتفاق برای بازیکن ما رخ داد، اما تیم ملی ایران متکی به یک بازیکن نیست که بخواهد با مصدوم شدن دژاگه ناامید شود، ‌ بلکه ما باید با قدرت بازی کنیم و من همچنان معتقدم که بازیکنان ایران می توانند در میادین بین المللی فوتبال حماسه ساز باشند.

آیا در گام اول می توانیم از سد قطر و لبنان عبور کنیم؟

بله. به نظرم ملی پوشان تیم ملی ایران توان شکست دادن قطر در دوحه و لبنان در تهران را دارد و بعد از کسب ۶ امتیاز ما می توانیم خودم را برای رویارویی با تیم ملی کره جنوبی در سئول آماده کنیم.

تک تک بازیکنان ایرانی قدرتی مشابه به بازیکنی مانند دژاگه دارند و خودم به آینده خیلی خوشبین هستم.

از مرخصی های ادامه دار کی‌روش چه خبر؟

ما همه مرخصی های کی‌روش را زیر نظر داریم و رفت و آمدهای وی با موافقت فدراسیون فوتبال است.

در مورد مرخصی‌های کی‌روش با وی صحبت کرده‌ایم و آمار مرخصی‌هایش نیز مدنظر ما است، اما نکته مهم درباره رفت و آمدهای مربی پرتغالی این است که مرخصی هایش لطمه ای به تیم ملی وارد نمی کند.

در این مورد جلسات متعددی با کی‌روش داشته‌ایم و شرایط حساس تیم ملی ایران را به وی گوشزد کرده‌ایم.

ما چند ماه حساس برای فوتبال کشور در پیش داریم و امیدوارم همه دست به دست هم بدهیم و روی تیم ملی تمرکز کنیم تا کاروان کشورمان یکی از تیم های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۴ باشد.

شرایط هادی عقیلی برای بازگشت به تیم ملی چه شد؟

به هر حال پرونده هادی عقیلی در اختیار کمیته انضباطی است و آنها درباره این بازیکن تصمیم نهایی را خواهند، اگر چه این بازیکن در صورت صدور رای تازه ای می تواند چنانچه اعتراضی به رای داشت، معترض شود.

از بازی های دوستانه برای تیم ملی چه خبر؟

بازی با تیم های ملی عمان و عراق برای تیم ملی هماهنگ شده و مسئولان در حال رایزنی های نهایی هستند. اگر کی‌روش بخواهد با تیم های که روش بازی هایشان به تیم های ملی لبنان و قطر شباهت دارند، ‌بازی کنیم. ما مشکلی نداریم و می توانیم با تیم های ملی دیگری نیز مذاکره کنیم.

بازی دوستانه با تیم های ملی اروپایی چطور؟ آیا کی‌روش از شما خواسته که با تیم های اروپایی هم بازی کنیم؟

خیر، تا کنون چنین چیزی از سوی سرمربی تیم ملی مطرح نشده است.

علاوه بر این در این زمان بسیار محدود لزومی هم وجود ندارد ما بخواهیم با تیم های اروپایی بازی کنیم. امیدوارم تیم ملی به جام جهانی برود تا در صورت قطعی شدن صعودمان به تیم های اروپایی بازی های دوستانه ای را برگزار کنیم.

مشکلات مالی فدراسیون فوتبال بر طرف شد یا همچنان ادامه دارد؟

مشکلات مالی که همچنان به قوت خود باقی است و هنوز اسپانسری نگرفته ام. اما برنامه هایی در نظر دارم تا مسایل مالی هم برطرف شوند.

چه برنامه هایی؟

مسئله مالی اهمیت زیادی برای فدراسیون دارد و خودم قصد دارم که با مسئولان بودجه کشور جلسه ای را برگزار کنم و امیدوارم با انجام این نشست مشکلات مالی هم برطرف شود.

آقای کفاشیان برای شفاف سازی بهتر خیلی صریح بفرمائید لیگ برتر ایران در فصل آینده با ۱۶ تیم برگزار می شود یا ۱۸ تیم؟

قطعا فصل آینده لیگ برتر با ۱۶ تیم برگزار خواهد شد چرا که این تصمیم را سال گذشته هیئت رئیسه به تصویب رساند و ما باید این برنامه را فصل بعد اجرایی کنیم.

هیئت رئیسه این تصمیم را برای فصل بعد گرفته و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی برای سال های آینده اتخاذ شود باید دوباره هیئت رئیسه تصمیم گیری کند.

اما خیلی ها معتقدند که کاهش تیم های کمکی به پویایی لیگ نمی کند، بلکه توان و پتانسل باشگاه ها مهم هستند. شما این مورد را قبول دارید؟

بله ما باید بررسی کنیم تیم هایی که جواز صعود به لیگ برتر را می گیرند باید از پتانسیل بالایی برخوردار باشند در غیر این صورت باید از ورود تیم های بی پتانسیل و بی بضاعت خودداری کرد.



خبر دارید که عزیزی خادم، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به فدراسیون پیشنهاد داده که آقایان امیر عابدینی، مجید جلالی، مهدی مهدوی کیا و امیر حاج رضایی به عضویت کمیته تیم های ملی درآیند؟

بله. من این پیشنهاد را دریافت کردم و برای عضویت نهایی افراد نامبرده قرار شده که اعضا هیئت رئیسه این پیشنهاد را مورد ارزیابی نهایی قرار دهند و آنها در کمیته فنی به فعالیت بپردازند.

شرایط تیم های ملی بانوان را هم زیر نظر دارید؟

تیم ملی نوجوانان بانوان که در اردو به سر می برند و خودم هم دیروز از اردوی آنها بازدید کردم. اردوی بزرگسالان هم در راه هست و هلنا کاستا برنامه های خوبی به ما ارائه کرده و ما مصمم هستیم که برنامه های بانوان با قدرت پیگیری شوند.