جای خالی وام ازدواج در بودجه سال ۹۲

به گزارش افکارنیوز، مسعود امینی گفت: سامانه قرض‌الحسنه وام ازدواج سال گذشته در بانک مرکزی راه‌اندازی شد اما مشکلی که ما در این سامانه داریم این است که متکی است به سپرده‌های قرض‌الحسنه و ردیف و خط اعتباری مشخصی ندارد.

وی ادامه داد: جوانان متقاضی وام ازدواج باید به سهولت به بانک مرکزی مراجعه کنند و بر اساس مصوبه بانک مرکزی که وام زیر ۱۰ میلیون تومان نیاز به ضامن بانکی ندارد و از محل هدفمندی یارانه هم قابل پرداخت می‌باشد باید بتوانند به راحتی وام خود را دریافت کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج وزارت ورزش افزود: عدم وجود خط اعتباری خاص یکی از مشکلات اساسی است که در لایحه بودجه در سال‌های گذشته دیده نشده بود و در بودجه امسال هم لحاظ نشده است.

امینی ادامه داد: وام قرض‌الحسنه ازدواج از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود که برای آن موارد دیگری هم در نظر گرفته شده است از جمله کسانیکه در بازداشت هستند و مشکلات مالی دارند، توجه به برخی مسائل در بهزیستی و زیر مجموعه‌های کمیته امداد با اینکه در آیین‌نامه ازدواج در اولویت اول قرار دارد اما در عمل در اولویت چندم پرداخت‌ها از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه قرار می‌گیرد و این سپرده‌ها هم منابع کمی دارند که پاسخگوی تمام این اولویت‌ها نیست.

وی در خصوص آمار وام‌های ازدواج پرداخت شده در هر سال‌ گفت: چیزی در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال متقاضی وام ازدواج هستند که سال گذشته به ۹۲۳ هزار و ۱۳۳ نفر وام داده شده اما ۸۳۷ هزار و ۵۶۶ نفر پشت خط دریافت وام ازدواج ماندند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارتخانه در پایان، تصریح کرد: راه حل پیشنهادی ما این است که علاوه بر منابع سپرده قرضالحسنه، باید خط اعتباری خاص وام ازدواج ایجاد شود و دست بانکهای عامل را برای پرداخت وام باز بگذاریم.