خدمات جدید گوگل برای کاربران پس از مرگ!
گروه علمی و فناوری

، نحوه برخورد مناسب با میراثدیجیتال افراد پس از فوت آنها شرکت گوگل را بر آن داشت تا با ارائه خدمات جدیدی برای کاربران خود این امکان را فراهم آورده که سرنوشت ایمیل، عکس‌ها و مطالب بلاگ خود را «پس از مرگ» در دست بگیرند.

به گزارشافکار نیوزبه نقل از روزنامه گاردین، این سرویس جدید که «مدیریت حساب کاربری غیرفعال» نام گرفته، به کاربران اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند در صورتی که به مدت سه، شش، ۹ یا ۱۲ ماه وارد حساب‌شان نشوند، کُل اطلاعات‌شان پاک شود یا اینکه، به تشخیص خودشان، داده‌های اطلاعاتی به صورت کامل یا گزینشی(باز هم با نظر خود کاربر) برای شخصی به انتخاب وی ارسال شود. این طرح گوگل در حالی مطرح شده که نگرانی‌ خانواده‌ها بابت بروز مشکلاتی که پس از مرگ ناگهانی عزیزان خود بروز می‌کند افزایش یافته است. اعضای خانواده کاربر درگذشته معمولا می‌کوشند به مطالب شخص متوفی بر روی سایت‌هایی مانند فیس بوک دسترسی پیدا کنند یا اینکه آنها را حذف و برای همیشه از دسترس خارج کنند.

در همین زمینه یک لایحه پر سر و صدا در اتحادیه اروپا مطرح شده که «حق فراموش شدن» نام گرفته است و این نهاد در نظر دارد برای اطلاعات دیجیتال آن را به اجرا در آورد. یکی از جاهایی که پیش از این خدماتی در زمینه نحوه برخورد با «مرگ دیجیتال» ارائه داده، سایت «Entrustet» است. سایت فوق به کاربران این امکان را می‌دهد که تصمیم بگیرند بعد از مرگ‌شان، اقوام و دوستان چه پیامی را درباره آنها ببینند و به کدام اطلاعات‌شان دسترسی داشته باشند.

در حالی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی همه گیر شده و به پنجره‌ای مهم به درون زندگی شخص و دوستانش تغییر ماهیت داده، به تازگی مواردی را شاهد بوده‌ایم که نشان می‌دهد تلاش اقوام شخص متوفی برای دسترسی به اطلاعات وی بر روی اینترنت پیچیدگی‌های خاصی پیدا کرده است: به تازگی خانواده یک سرباز که جان خود را از دست داده بود، در تلاش برای دسترسی به حساب وی بر روی سایت یاهو با جواب رد این سایت مواجه شدند. بعضی از خانواده‌های دیگر برای دسترسی به حساب کاربری فیس بوک درگذشتگان خود نیاز به دریافت حکم دادگاه پیدا کرده‌اند.

یک سخنگوی فیس‌بوک اعلام کرده که این مجموعه هم اینک خدمات «حساب کاربری یادبود» را ارائه می‌دهد که در آن صفحه شخص فوت شده حفظ می‌شود اما برای تبلیغ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. سخنگوی فیس بوک همچنین می‌افزاید: «اعضای نزدیک خانواده شخص متوفی می‌توانند حساب کاربری وی را به طور کامل ببندند - اما ممکن است نیاز باشد که علاوه بر اثبات فوت شخص درگذشته، رابطه خانوادگی خود با این فرد را نیز ثابت کنند.» در گوگل، چنین سرویسی تنها در صورتی قابل استفاده است که توسط شخص کاربر فعال شده باشد. در غیر این صورت، اعضای خانواده فرد درگذشته که درخواست دسترسی به ایمیل، ویدئوها یا دیگر حساب های زیرمجموعه گوگل را دارند، می توانند در برابر ارائه حکم دادگاه به این داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

سامانه گوگل برای فعال سازی خدمت جدیدش در گام نخست پیامکی به یک تلفن همراه که در حساب کاربری ثبت شده، ارسال می‌کند و پیامی دیگر به یک ایمیل که توسط صاحب اصلی حساب کاربری معین شده باشد. اگر کاربر وارد حساب شود این خدمت فعال شده و اقدام دیگری لازم نخواهد بود. از مجموع گزینه‌هایی که گوگل در برابر شما قرار می‌دهد، می‌توانید انتخاب کنید که(پس از سه، شش، ۹ یا ۱۲ ماه) داده‌های مربوط به شما حذف شوند یا اینکه قسمتی منتخب یا کُل آن، از سایت‌های زیر مجموعه گوگل به تماس‌های مورد اعتمادتان ارسال شود.

اطلاعاتی از قبيل صفحاتی که در گوگل پلاس افزودهايد، فهرست تماس، فايلهای ذخيره شده در گوگل درايو، حساب جی ميل، آلبومهای عکس در پيکاسا، اطلاعات در گوگل وويس و دادههای مربوط به شما در سايت يوتيوب. آندرياس توورک از گوگل میگويد: اميدواريم ارائه اين قابليت جديد به شما کمک کند که ميراث ديجيتال خود را به هر ترتيبی که حافظ حريم شخصی و امنيتتان است، کنترل کنيد و بدين ترتيب زمانی که ديگر اينجا نيستيد زندگی را برای عزيزانتان آسان تر کنيد. هنوز مشخص نيست که حق فراموش شدن آن طور که در اتحاديه اروپا مطرح شده، عطف به گذشته خواهد شد يا خير. آنچه معلوم است در حال حاضر طرح پيشنهادی ياد شده تنها حذف اطلاعات مربوط به زندگان را در بر میگيرد.