استقلال - سپاهان؛ فینالی برای قهرمانی

به گزارش افکارنیوز، روز دوم و پایانی از هفته سی و دوم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور فردا دوشنبه با برگزاری ۳ دیدار پیگیری می‌شود که نمایندگان ناکام ایران در هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا در تهران و تبریز برای رسیدن به قهرمانی در لیگ دوازدهم به مصاف همدیگر می‌روند. فولاد هم به فکر کسب سهمیه آسیایی از لیگ است و آلومینیوم هم در دورود برای ماندن در لیگ به میدان می‌رود که در زیر نگاهی گذرا به این بازی‌ها داریم:

* گهر دورود - آلومینیوم هرمزگان(نتیجه بازی رفت: آلومینیوم هرمزگان یک - گهر دورود صفر)
شکست برابر استقلال، سقوط گهر به دسته اول را قطعی کرد اما این تیم ۳ روز پس از این شکست تلخ، میزبان آلومینیوم هرمزگان است، تیمی که برای بقا در لیگ برتر باید در این بازی پیروز شود. نتیجه این بازی نه تنها برای آلومینیوم، بلکه برای تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، داماش گیلان و فجرسپاسی شیراز هم اهمیت دارد، به همین دلیل این انتظار از گهری‌ها وجود دارد در این دیدار حساس، هرچند سقوط کرده‌ و خسته‌اند اما بازی جوانمردانه را ارائه کنند تا شعار " فوتبال پاک " در ورزشگاه دورود اجرایی شود. البته مردان مظلومی هم در شرایطی که ذوب‌آهن در این هفته دو امتیاز بسیار مهم را از دست داد، امیدوارند با پیروزی در این مسابقه بار دیگر به رده چهاردهم صعود کرده و از صعود مستقیم به دسته اول نجات یابند. همچنین با پیشی گرفتن از داماش یا فجر در هفته‌های پایانی، بقای خود را در لیگ تضمین کنند.

* تراکتورسازی تبریز - فولاد خوزستان(نتیجه بازی رفت: فولاد خوزستان ۳ - تراکتورسازی تبریز ۲)
نخستین فینال هفته سی و دوم از تبریز برگزار می‌شود، دیداری که طی آن شاگردان اولیویرا پس از شکست دردناک خانگی در لیگ قهرمانان آسیا برابر الشباب عربستان، امیدوار به پیروزی در آن و نزدیک شدن به صدر جدول هستند. تراکتوری‌ها که هنوز امیدوار به قهرمانی در لیگ برتر هستند، درصورت پیروزی در این بازی و تساوی استقلال و سپاهان در تهران، اختلاف خود را با صدر به ۳ امتیاز رسانده و با امیدواری بیشتری در ۲ بازی پایانی لیگ جهت کسب قهرمانی به میدان می‌روند. همچنین شاگردان تونی با این برد بار دیگر با هواداران خود آشتی کرده و تلخی‌ها ناکامی در آسیا را کمتر می‌کنند.
در نقطه مقابل فولادی‌ها هم برای رسیدن به رتبه سوم و کسب سهمیه مستقیم حضور در لیگ قهرمانان آسیا از لیگ، باید در این بازی سرنوشت ساز ۳ امتیاز کامل را کسب کنند، در غیر اینصورت شانس شاگردان فرکی برای آسیایی شدن از لیگ به حداقل رسیده و می‌بایست جهت رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا، امیدوار به قهرمانی سپاهان در جام حذفی شوند. هرچند شکست فولادی‌ها، نفت را هم برای رسیدن به رتبه چهارم در هفته‌های پایانی لیگ امیدوارتر خواهد کرد.

* استقلال تهران - سپاهان اصفهان(نتیجه بازی رفت: سپاهان اصفهان صفر - استقلال تهران یک)
مهمترین نبرد نیم فصل دوم لیگ از راه رسید، دیدار استقلال با سپاهان در لیگ با قضاوت سعید مظفری‌زاده؛ مسابقه‌ای که برنده آن گامی بلند برای قهرمان در لیگ بر می‌دارد، خصوصا اگر استقلال تیم پیروز مسابقه لقب بگیرد. این سومین رویارویی این دو تیم در فصل جاری است. در نیم فصل نخست استقلال در زمین سپاهان به پیروزی ارزشمندی دست یافت اما سپاهانی‌ها با برتری برابر سپاهان در نیمه‌نهایی جام حذفی در ورزشگاه آزادی، انتقام آن شکست را از آبی‌پوشان گرفتند.

این بازی اما شرایط خاص خود را دارد. استقلالی‌ها که پس از باخت خانگی برابر الهلال عربستان موفق شدند گهر دورود را در ورزشگاه بدون شکست دهند، برای جبران آن ناکامی و نزدیک‌شدن به جام قهرمانی، می‌خواهند سپاهان را مقابل هوادارانشان شکست دهند. قلعه‌نویی هرچند می‌‍داند با یک تساوی هم صدرنشین می‌‎ماند، اما تجربه تلخ شکست مقابل الهلال باعثمی‌شود این تیم دست از بازی محتاطانه برداشته و از همان ابتدا برای رسیدن به پیروزی تلاش کند. سرمربی استقلال که نمی‌خواهد دومین جام را به مردان کرانچار تقدیم کند، باید بهترین استفاده را از این بازی خانگی ببرد و با گرفتن انتقام شکست در جام حذفی از سپاهان و هواداران تیمش را به قهرمان در لیگ امیدوارتر کند. در این بازی که آرش برهانی و هاشم بیگ‌زاده غایب هستند.

در نقطه مقابل اما مردان کرانچار هم که با دو شکست برابر الاهلی عربستان، امیدهای خود را برای صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا از دست رفته می‌بینند، چشم به قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی دارند تا بدین شکل، ناکامی در آسیا را جبران کنند. زردپوشان که همچنان اسیر حاشیه‌های زمان برگزاری دیدار فینال جام حذفی و انجام دیدارهای پایانی در لیگ هستند، برای موفقیت در این بازی چشم به درخشش بازیکنان میانی و خط حمله خطرناک خود دوخته‌اند. سپاهان که بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد، اگر بتواند برابر بهترین خط دفاع لیگ موفق ظاهر شود، به قهرمان نزدیک‌‍تر می‌شود اما ناکامی در این بازی ممکن است روحیه بازیکنان این تیم را پائین‌تر آورده و حتی این تیم را در خطر سقوط به رده سوم قرار دهد.

برنامه‌ دیدارهای روز دوم و پایانی از هفته سی و دوم رقابتهای لیگ برتر به شرح زیر است:
* گهر دورود - آلومینیوم هرمزگان، ساعت ۱۷، ورزشگاه تختی دورود
* تراکتورسازی تبریز - فولاد خوزستان، ساعت ۱۹، ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز
* استقلال تهران - سپاهان اصفهان، ساعت ۱۹، ورزشگاه آزادی تهران

جدول رده‌بندی لیگ برتر:
۱ - استقلال تهران ۶۳ امتیاز
۲ - سپاهان اصفهان ۶۲ امتیاز
۳ - تراکتورسازی تبریز ۵۸ امتیاز
۴ - فولاد خوزستان ۵۴ امتیاز
۵ - نفت تهران ۵۱ امتیاز - یک بازی بیشتر
۶ - پرسپولیس ۴۷ امتیاز - یک بازی بیشتر
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
۱۴ - ذوب‌آهن اصفهان ۳۲ امتیاز - یک بازی بیشتر
۱۵ - آلومینیوم هرمزگان ۳۱ امتیاز
۱۶ - پیکان تهران ۲۵ امتیاز - یک بازی بیشتر
۱۷ - صنعت نفت آبادان ۲۲ امتیاز - یک بازی بیشتر
۱۸- گهر دورود ۱۹ امتیاز