وزیر خارجه آمریکا وارد ژاپن شد

به گزارش افکارنیوز، «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین مرحله از سفر آسیایی اش که محور اصلی آن بحران در شبه جزیره کره است، وارد ژاپن شد.

کره شمالی اخیرا آمریکا و کره جنوبی را تهدید به جنگ کرده است.

قرار است کری در مدت اقامتش در ژاپن با شینزو آبه، نخست وزیر و فومیو کیشیدا، وزیر خارجه و تنی چند از مقامات عالی رتبه آن کشور دیدار و مذاکره کند.

جان کری روز گذشته در ملاقاتی که در چین با رهبران آن کشور داشت، گفت که دو کشور قول داده اند با همکاری یکدیگر کره شمالی را به توقف برنامه هسته‌ای اش ترغیب کنند.

آقای کری گفت که چین در کمک به حل بحران کره شمالی بسیار جدی است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که آمریکا از منافع خود و متحدانش در مقابل هر گونه حمله‌ای دفاع می کند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، جان کری در چین، به «شی جینپینگ» رئیس جمهوری و رهبر حزب کمونیست این کشور گفت: جهان با مسائل مهمی مانند بحران در شبه جزیره کره، مساله هسته‌ای ایران، بحران در سوریه و اقتصاد جهانی مواجه است که همکاری میان کشورهای را برای این مسائل می‌طلبد.

چین به همراه آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان، فرانسه و نماینده اتحادیه اروپا از جمله کشورهای حاضر در گروه ۱ + ۵ برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند.

این درحالیست که چین از جمله متحدان نزدیک کره شمالی، مهمترین شریک تجاری ایران در خاورمیانه و از مخالفان تحریم‌های یک جانبه علیه نفت ایران است.

اما مهمترین موضوع مورد بحثجان کری در سفر به ژاپن مساله بحران در شبه جزیره کره است.

تهدیدات کره شمالی مبنی بر انجام آزمایش موشکی جدیدی باعثشد تا ژاپن سیستم دفاع موشکی پاتریوت را در اطراف توکیو مستقر کند.

دولت ژاپن گفته است هر موشک کره شمالی که وارد فضای آن کشور شود، سرنگون خواهد شد.

وزیر دفاع ژاپن گفته امیدوار است که سفر آقای کری به ژاپن «پیام قاطعی» را به رهبران کره شمالی ارسال کند.

به گفته وزیر دفاع ژاپن مهم است که دو کشور(ژاپن و آمریکا) با همکاری بین المللی یکدیگر به کره شمالی بگویند که باید از برنامه های هسته‌ای خود دست بردارد.

توافق همکاری امنیتی ژاپن و آمریکا به دهه ۱۹۵۰ میلادی برمیگردد، و براساس آن توافق، آمریکا متعهد است تا در صورت حمله به ژاپن از آن کشور دفاع کند.