شانس اول پیروزی در انتخابات ونزوئلا کیست؟

به گزارش افکارنیوز؛ مرگ چاوز در شرایطی اعلام شد که کمتر کسی در به قدرت رسیدن معاون وی، نیکلاس مادورو، تردید دارد. نیکولاس مادورو ۵۰ ساله، فعالیت سیاسی خود را از زمان نوجوانی با حمایت از جنبش انقلابی بولیویاری آغاز کرد و از زمانی که راننده اتوبوس بود به نمایندگی از کارگران در اتحادیه صنف حمل و نقل در کاراکاس رسما وارد سیاست شد. وی یکی از بنیان گذاران حزب سیاسی است که بعدها حزب چاوز از دل آن بوجود آمد.

مادورو در سال ۲۰۰۰ نماینده شورای ملی بود و دفاع جانانه او از سیاست های چاوز، او رابه یکی از حامیان مورد علاقه وی تبدیل کرد. وی از سال ۲۰۰۶ وزیر خارجه ونزوئلا بوده و پس از برگزاری انتخابات ماه اکتبر به معاون اولی رئیس جمهور ارتقا یافت.

مادورو در دوران تصدیش در وزارت خارجه، مدافع جدی ایده های چاوز بود و همراه با چاوز منتقد سرسخت مسائل جهانی با رویکرد حزب چپ بشمار می رفت.

وی که پیش از تصدی وزارت خارجه رئیس قوه مقننه بود، پس از وزارت، پست قبلی خود را به همسرش سیلیا فلوره واگذرا کرد. فلوره اولین زنی است که در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ ریاست شورای ملی را به عهده گرفته است.

در سال ۱۹۹۲ که چاوز در پی کودتای نظامی ناموفق خود به زندان افتاد، فلوره با هدایت تیم قضایی توانست وی را پس از دو سال، از زندان آزاد کند. فلوره درحال حاضر دادستان کل کشور است. به نظر می رسد مادورو و همسرش زوج قدرتمندی در دایره حاکمیت ونزوئلا هستند.

مادورو از اولین روزهای درمان سرطان چاوز در نیمه سال ۲۰۱۱، همراه وی بوده و اغلب با او به هاوانا سفر می کرد.

در طول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر در ونزوئلا، مادورو در اقدامی که نشان از وفاداری داشت، رانندگی اتوبوس حامل چاوز و همراهانش را شخصا به عهده گرفت.

پیشینه عضویت وی در اتحادیه کارگری سبب شده است نظر طرفداران چاوز به وی مثبت بوده و احترام زیادی برای او قائل باشند.

از نظر دیپلمات های خارجی، مادورو بسیار خوش برخورد است و در میان همه اطرافیان چاوز بهتر می توان با وی ارتباط برقرار کرد.

به نظر می رسد مادورو یکی از قویترین مدافعان سیاست های ضد امپریالیستی ونزوئلاست که نقش اساسی در تحکیم روابط با سوریه و ایران داشته است.

این در حالی است که با عود سرطان چاوز، وی مادورو را به عنوان جانشین خود در حزب و ریاست جمهوری معرفی کرده است و طبق قانون اساسی ونزوئلا، اگر چاوز نتواند دولت را اداره کند معاون اول وی بطور موقت جانشین او خواهد شد.

چاوز به طرفدارانش تاکید کرده در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری، مادرور کاندیدای حزب متبوع‌اش خواهد بود و از مردم خواست برای تداوم انقلاب بولیویاری به مادورو رای بدهند.

در حال حاضر نظرسنجیها هم حکایت از این دارد که در انتخابات امروز مادورو بیشترین اقبال را برای رسیدن به ریاست جمهور دارد.