نامه ۲۰۲۰ دانشجو و طلبه خطاب به یک کاندید

به گزارش افکارنیوز، ۲۰۲۰ دانشجو و طلبه کشور طی نامه‌ای مواضع خود را با علیرضا زاکانی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جهوری یازدهم در میان گذاشتند.

متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ۞ سوره احزاب؛ آبه ۲۳

از مومنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند؛ بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خود دگرگون نکرده‏اند.

«بسیجی، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر میدانی تن به کار بده است؛ یک روز میدان جنگ است، یک روز هم میدان سیاست.»

مقام معظم رهبری بهمن ۱۳۷۹ در دیدار با اعضای بسیج دانشجویی کل کشور

برادر بسیجی جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی

باسلام و تبریک آغاز سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

اکنون که حدود دو ماه به انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده است، ما جمعی از فعالین کنونی و سابق تشکل‌های دانشجویی و طلبه حزب اللهی سراسر کشور دغدغه‌های خود را با شما که زمزمه های دعوت و حضورتان در محافل دانشجویی و نیز در اظهارات و بیانیه های فعالین سیاسی اصولگرا شنیده شده است مطرح می کنیم تا به وظیفه انقلابی و ملی خود عمل کرده باشیم.

به عنوان مقدمه دو نکته مهم را یادآور می شویم:

۱. نامه ما صرفا دعوت از یک شخصیت انقلابی و توانمند برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیست که اساسا وظیفه جنبش دانشجویی انقلابی را دعوت از کاندیدای مطلوب خود نمی‌دانیم که اگر اینگونه شد، راه نقد و مطالبه رئیس جمهور برای دعوت کنندگان شیفته او بسته خواهد شد. این اشتباه در گذشته از سوی دوستداران و هواداران دانشجویی آقایان خاتمی و احمدی نژاد(صرفنظر از تفاوت نگاهمان به آنها) رخ داد و تا مدتها نمی‌توانستند و هنوز هم برخی نمی توانند ضعفهای آنها را در کنار نقاط قوتشان ببینند. وظیفه جنبش دانشجویی همچنانکه رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اردیبهشت ۸۶ با بسیج دانشجویی فرمودند نگاه از بالا به جریانات سیاسی و مطالبه از آنهاست. ضمن اینکه دعوت فعالین دانشجویی از یک فرد هیچ حجت شرعی برای کاندیداتوری او نخواهد بود و اوست که باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخ دهد که آیا بهتر از او در صحنه نبوده و آیا نیت واقعی اش حب دنیا یا خدمت صادقانه بوده است!؟

۲. خطاب این نامه از آن جهت به دکتر زاکانی است که او را یکی از مصادیق فرمایش نوروزی مقام معظم رهبری در حرم رضوی می دانیم: «امتیازات امروز منهای ضعفها» و احتمال می دهیم به دلیل ویژگیهایی که برخواهیم شمرد در صورت اعلام نامزدی مورد اقبال امت حزب الله ایران اسلامی قرار گرفته و رئیس جمهور دولت یازدهم گردد. لذا انتظارات خود را در این نامه از او نیز بیان خواهیم کرد تا بتوانیم در صورت توفیقش منتقد منصف گفتار و رفتارش باشیم.

اما ویژگیهای مهم از نظر ما و انتظاراتمان:

۱. اولین ویژگی که در نظر ما برجسته و مهم است، ولایتمداری است. ما شما را فردی حقیقتا ولایتمدار می دانیم که منظومه فکری و سیاسی رهبری را می شناسد و تلاشش حرکت در مدار اندیشه ولایت فقیه است. این را برخی از ما در زمان مسوولیت شما در بسیج دانشجویی دیده و برخی دیگر شنیده و خوانده ایم که در دیدارهای دانشجویان بسیجی با رهبر فرزانه انقلاب(از جمله ۱۱ بهمن ۷۶،۲۴ بهمن ۷۹ و ۱۸ خرداد ۸۲)، ایشان نوع نگاه و عملکرد بسیج دانشجویی آن زمان را مهر تایید زدند. بعد از آن هم فردی آرام و بی موضع نبودید که نتوانیم ارزیابی کنیم، بلکه در تمام فعالیتهای سیاسی و انقلابی تان دیده ایم که با شناخت نوع نگاه و مشی سیاسی رهبری به تکلیف انقلابی و در زمان نیاز عمل کرده و با توجیه «در انتظار فرمان بودن» از زیر بار تکلیف نظیر مقابله انقلابی با مدیریت سابق و مساله دار دانشگاه آزاد شانه خالی نکرده اید. البته آنگاه که نظر ولی فقیه را فهمیدید نیز مطابق آن عمل نمودید و لذاست که تاکنون یک جهتگیری، موضع و عملکردتان را در تضاد با نظر رهبری ندیده ایم. در مواردی هم بعد از علنی شدن نظر رهبری حتی مدتی بعد از وقایع(ورود به سفارت انگلیس، تجمع در مقابل مجلس در روز وقف دانشگاه آزاد، ماجرای استیضاح وزیر کار و …) صدق تحلیل و صحت عملتان به اثبات رسیده است.

انتظار ما این است که در صورت توفیق این ویژگی را حفظ و تقویت نمایید چراکه مسوولیت ریاست جمهوری آنچنان خطیر و پربلاست که مدعیان بسیاری را دچار مشکل نموده است و در اینجا به صراحت اعلام می کنیم که در این زمینه زیر ذره بین دانشجویان و طلاب فعال و انقلابی خواهید بود و درباره آن هرگز مماشات نخواهیم کرد.

۲. شما را یک بسیجی دارای سابقه مجاهدت و مفتخر به درجه جانبازی می دانیم که برای فداکاری در راه اسلام عزیز و ملت قهرمان ایران اسلامی از بذل جان هم دریغ نداشتید و به مصداق شریفه «فضل الله المجاهدین علی القاعدین» بر بسیاری دیگر برتری دارید. لذا انتظار داریم این روحیه جهادی را حفظ و آن را در هر مسوولیتی به کار بندید و لحظه ای از یاد شهدا و دین خون آنها غافل نشوید.

۳. آنها که از نزدیک با شما در عرصه های سخت اجرایی(سازمان بسیج دانشجویی کشور، تحقیق و تفحص بزرگ از آموزش عالی، مسوول اجرایی در ستادهای مختلف اصولگرایان) همکاری کرده اند شما را مدیری انقلابی، ساده زیست، مردمی، کارآمد، صادق، شجاع، صریح و قاطع، پرانرژی و جوان، خستگی ناپذیر و فعال با روحیه‌ى تحول‌گرایى و نوآورى یافته اند که مسوولیت خود را نسبت به افراد قبل و بعد خود به مراتب قویتر و بهتر به انجام رسانده و مراتب ترقی را بعد از توکل بر خدا به مدد ویژگیها و توانمندی های شخصی و رای مردم پیموده است نه به اعتبار عنوان پست و مقام اعطایی از دیگران.

انتظار و امیدواری ما این است که چنانچه توفیق خدمت در سنگری بالاتر و سخت تر را یافتید، این ویژگیها را حفظ و تقویت کنید و تلاش خود را صدچندان نمایید؛ چراکه در صحنه رقابت های منطقه ای و جهانی نه تنها فرصتی برای کندروی نداریم که باید با جهش های بلند و از میانبرهای کارشناسی شده و علمی، سرعت پیشرفت خود را مبتنی بر الگویی اسلامی ایرانی که بحمدالله به آن اعتقاد دارید مضاعف کنیم.

۴. یکی از نقاط قوت و امتیاز رئیس جمهور کنونی خصوصا در ابتدای دولت نهم، احیای گفتمان ارزشی ایران اسلامی و تکرار آرمانهای بلند امام و انقلاب بود. تقویت و حفظ این ویژگی که متاسفانه این اواخر در دولت کنونی کمرنگ تر شده است از یک بسیجی انقلابی و مخلص برمی آید. لذا شناخت و انتظار ما از شما حرکت در این مسیر و حرکت برای تثبیت گفتمان پیشرفت اسلامی است آنچنانکه تاکنون بوده اید.

۵. رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۹ بهمن ۹۱ نسبت به عدم اجرای فرمان ۸ ماده ای توسط روسای سه قوه تاکنون و برخورد شعاری با این مقوله شدیدا گلایه نمودند. شناخت ما از عملکرد شما روحیه و سابقه مبارزه با مفاسد اقتصادی است و کارنامه شما را در این زمینه پربار می دانیم. برخورد با فساد اقتصادی یک نماینده مجلس هفتم، سوال از وزیر اطلاعات خاتمی در مجلس به جهت مماشات معاونش با پرونده فساد اقتصادی، مبارزه با فساد اقتصادی مدیریت سابق دانشگاه آزاد، مقابله با تخلفات دادستان سابق تهران، مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی و عضویت کمیسیون اصل۹۰ مجلس نمونه هایی از عزم شما برای گام نهادن در این راه پر مخاطره است.

انتظار داریم علاوه بر حفظ این روحیه و تلاش مضاعف در این عرصه، مراقب افرادی باشید که در زمان تبلیغات پیشنهاد کمکهای مالی بلاعوض! کرده و پس از موفقیت احتمالی به دورتان حلقه خواهند زد تا از مواهب دنیایی موقعیت شما بهره برده یا بعدها مانع رسیدگی به تخلفات اقتصادی آنها شوید که اگر چنین شود قطعا یا خود به فساد اقتصادی آلوده می شوید یا کسانی را بر مسند قدرت خواهید نشاند که بسان دستمال کثیف امکان پاک کردن پلشتی ها را نخواهند داشت.

۶. یکی از نقاط ضعف دولت کنونی، ارتباط ضعیف با بدنه نخبگان، بسته بودن حلقه تصمیم گیری و نداشتن تیم کاری منسجم و هماهنگ از ابتدای کار بوده است به طوریکه دائما تغییرات ناگهانی مدیران سطح یک کشور نوعی عدم ثبات در سیاستگزاری ها را به وجود آورده است. شما را فردی مرتبط با بدنه عظیم نخبگان حزب اللهی متخصص از زمان فعالیت بسیج دانشجویی می شناسیم که همواره روحیه کار جمعی و تشکیلاتی داشته اید؛ حدود ۱۰ سال نمایندگی مجلس و راه اندازی تشکیلاتی کشوری نیز این روحیه را تقویت کرده است. این روحیه اگرچه امتیازی بزرگ محسوب می شود، اما یقینا می دانید که ممکن است به آفت احساس استغنا نسبت به مشورت سایر نخبگان و متخصصان دچار شود که باید به شدت از آن پرهیز شود.

ضمنا لازم می دانیم تا در صورت اعلام حضورتان در صحنه رقابتها، سرفصل برنامه ها و عناصر اصلی کارشناسی خود را معرفی نمایید و برنامه ها را در معرض نقد کارشناسان قرار دهید تا هم به شما کمک شود و هم مردم با شناخت بهتر برنامه ها و مدیران اصلی دولت آینده تصمیم گیری کنند.