به گزارش افکارنیوز، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امروز با برگزاری نشستی اضطراری، درباره آنچه «فاجعه های احتمالی نیروگاه بوشهر» خوانده اند، به بحثمی پردازند. هدف از این نشست، تدوین برنامه های اضطراری در کشورهای عضو اعلام شده است.

روزنامه «گالف نیوز» در این رابطه می نویسد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، امروز با یکدیگر ملاقات می کنند تا درباره فاجعه های احتمالی ناشی از نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته ای بوشهر به بحثو گفت و گو بپردازند.

این نشست که مطابق معمول به ابتکار عربستان سعودی و در ریاض، پایتخت این کشور برگزار می شود، تنها چند روز پس از وقوع زلزله ای است که شهر بوشهر را لرزاند و موجب خسارات مالی و جانی به این شهر شد.

گالف نیوز می نویسد امواج این زمین لرزه، در شهرهای بزرگ بحرین، کویت، قطر، غرب عربستان سعودی و نیز امارات متحده عربی احساس شد و چندین ساختمان مرتفع در این کشورها به واسطه این زلزله تخلیه گردید. در عین حال، به ادعای این روزنامه، شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری، نگران این بوده اند که به واسطه نزدیک بودن نیروگاه بوشهر و «ابهام پیرامون ایمنی آن»، تهدیدی مستقیم متوجه آن ها شود.

یک دیپلمات عرب در این زمینه مدعی شده شهروندان این کشورها استدلال می کنند که نیروگاه بوشهر، به خانه های آن ها نزدیک تر است تا به مرکز دولت ایران در تهران. بر این اساس، نشست امروز، برنامه های احتیاطی و اضطراری این کشورها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این دیپلمات اظهار داشته هرچند زلزله اخیر با نیروگاه بوشهر فاصله داشته، اما می توانست به این نیروگاه نیز برسد و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید خود را برای «این احتمال شوم» آماده سازند. به اعتقاد وی، هر چیزی ممکن است و فعالیت های لرزه ای می تواند هر زمانی بر نیروگاه تأثیر بگذارد.

اما این اظهارات در حالی مطرح و نشست مذکور در حالی برگزار می شود که به فاصله اندکی پس از وقوع زمین لرزه، شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر، با صراحت تأکید کرد زلزله هیچ آسیبی به نیروگاه نرسانده و مقامات ایرانی نیز اشاره کردند این نیروگاه در مقابل زمین لرزه های تا ۸ ریشتر نیز مقاوم است. تأثیر نپذیرفتن نیروگاه بوشهر از زمین لرزه اخیر، موضوعی بود که اندکی بعد از سوی دیگر کارشناسان هسته ای بین المللی نیز مورد تأیید قرار گرفت.

با این حال، آن گونه که مشخص است، این موضوع بهانه جدیدی را به دست کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس داده تا اقدامات و فضاسازی های خود علیه برنامه هسته ای ایران را تشدید کنند. در این راستا، هم زمان با اقدامات سیاسی همچون این نشست، موج تبلیغاتی شدیدی نیز در رسانه های این کشورها به راه افتاده است.

به عنوان مثال، «گالف نیوز» پس از اعلام این خبر، در بخشی جداگانه مدعی می شود مواد و تأسیسات هسته ای ایران، دارای پایین ترین ضرایب ایمنی در جهان هستند. این روزنامه همچنین با گزینش و چینش مجموعه ای از آمارها، مدعی شده نیروگاه بوشهر اصولاً برای ایران دارای صرفه اقتصادی نیست.

«گالف تودی»، دیگر روزنامه اماراتی نیز شب گذشته با انتشار مطلبی و اشاره به برنامه برگزاری نشست شورای همکاری، درباره زلزله بوشهر می نویسد «هنوز اتفاق بدتر رخ نداده است». این روزنامه در مطلب خود، موضوع زلزله دو سال پیش در ژاپن که سبب آسیب نیروگاه هسته ای این کشور شد را پیش می کشد و تلاش دارد از راه مقایسه، وضعیتی مشابه را برای نیروگاه بوشهر قائل شود.

به هر حال، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ثابت کرده اند از کوچک ترین فرصتی برای فضاسازی و اقدام علیه ایران نمی گذرند و بر این اساس، استفاده تبلیغاتی از موضوع زمین لرزه بوشهر نیز دور از انتظار نبود. جالب آنکه در شرایطی که دورترین و یا متخاصم ترین کشورها نسبت به ایران – از جمله آمریکا – تمرکز خود را بر ابراز همدردی با ایران و اعلام آمادگی برای کمک رسانی قرار می دهند، همسایگان عرب ما در اولین فرصت این واقعه را به موضوعی سیاسی تبدیل می کنند.

گفتنی است تلاش های ضدایرانی کشورهای عرب حاشیه خلیح فارس که طی ماه های گذشته شدت بیشتری نیز یافته، پیش از این نیز صرفاً به موضوعات سیاسی محدود نبوده است. به عنوان مثال، اخیراً اعلام شد عربستان سعودی در تلاش است تا با همراه کردن دیگر کشورهای عربی و طرح موضوع «عدم امنیت برای تیم های فوتبال عربی در ایران»، تیم های ایرانی را از میزبانی مسابقات فوتبال محروم کند.

به هر حال، به نظر می رسد خصومت دیرپای این همسایگان در کنار نگرانی آن ها از پیشرفت های هسته ای ایران و - احتمالاً - از همه مهمتر، احساس آن ها مبنی بر نزدیک بودن توافقی هسته ای میان ایران و غرب که موقعیت این کشورها را در خطر قرار می دهد، موجب شده آن ها از هرگونه دستاویزی برای مانع تراشی در مسیر اقدامات ایران استفاده نمایند.