پکن - ژاپن روز شنبه اعلام کرد: زمین لرزه و سونامی مرگبار روز گذشته در این کشور بیش از یک هزار نفر کشته و یا ناپدید برجای گذاشته است.


به گزارش افکار به نقل از ایرنا، خبرگزاری کیودو ژاپن در تازه ترین گزارش خود از تلفات جانی این زمین لرزه و سونامی ویرانگر نوشت: تاکنون اجساد ۲۸۷ نفر از قربانیان زمین لرزه و سونامی روز جمعه در این کشور از زیر گل و لای های ناشی از سونامی و زمین لرزه بیرون کشیده شده است.
این درحالی است که همچنان از سرنوشت ۷۲۵ نفر که از روز گذشته ناپدید شده اند، خبری نیست.

**** سونامی ویرانگر موجی از وحشت و اضطراب در میان مردم ژاپن ایجاد کرده است

تلویزیون سراسری چین(سی سی تی وی) با پخش تصاویری از سونامی در شهر ' سندایی ' در ۳۰۰ کیلومتری شمال شرق توکیو گزارش کرد که سونامی در این شهر ساحلی خسارات سنگینی بر جای گذاشته است.
براساس این گزارش، سونامی ایجاد شده از زمین لرزه ۸/۸ ریشتری در ژاپن به سرعت شهرهای ساحلی این کشور را تحت تاثیر قرار داده و هرچیزی سر راه خود را ویران کرده و در هم می کوبد.
انتشار تصاویر دلخراش کشتی ها و قایق های ماهیگیری که براثر این سونامی به آسانی به اطراف پرتاب می شدند، نشان از عمق این فاجعه دارد.

****زمین لرزه ۸/۶ ریشتری روز شنبه ژاپن را لرزاند

در همین حال خبرگزاری شینهوا امروز از وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۸/۶(شش ممیز هشت) در امواج درونی زمین(ریشتر) در جزیره هون شو ژاپن در سواحلی شرقی این کشور خبر داد.
این زمین لرزه ساعت هفت و پنجاه و یک دقیقه روز شنبه به وقت محلی روی داد.
کانون اصلی این زمین لرزه در عمق ۲۵ کیلومتری زمین گزارش شده است.
هنوز گزارشی از تلفات یا خسارات این زمین لرزه منتشر نشده است.

**** گفت و گوی تلفنی نخست وزیر و وزیر خارجه چین با همتایان ژاپنی خود

' ون جیابائو ' نخست وزیر چین و ' یانگ جیه چی ' وزیر خارجه این کشور شب گذشته تلفنی با همتایان ژاپنی خود گفت و گو کردند.
به گزارش روزنامه ' مردم ' ارگان مطبوعاتی حزب حاکم چین، ' ون جیابائو ' نخست وزیر چین در گفت و گوی تلفنی با ' نائوتو کان ' نخست وزیر ژاپن آمادگی کشورش را برای یاری رساندن به زلزله زدگان ژاپن اعلام کرد.
' یانگ جیه چی ' وزیر خارجه چین نیز در تماس تلفنی با ' تاکایی ماتسوموتو ' همتای ژاپنی خود با ابراز تاسف از کشته و زخمی شدن صدها نفر بر اثر زمین لرزه و سونامی روز گذشته در ژاپن؛ ابراز امیدواری کرد مردم ژاپن بر مشکلات ناشی از این حادثه فائق آیند.
' جیانگ یو ' سخنگوی وزارت خارجه ژاپن نیز در اطلاعیه گفت که چین آماده است در صورت اعلام نیاز ژاپن کمک های انساندوستانه خود را برای یاری رساندن به مردم آسیب دیده از زمین لرزه به ژاپن ارسال کند.
زمین لرزه ای به قدرت ۸/۸ در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) روز جمعه ژاپن رالرزاند که قدرت این زمین لرزه به حدی بود که در برخی مناطق چین نیز تکان های آن احساس شد.