سعیدی‌کیا: به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌کشم

به گزارشافکارنیوز،محمد سعیدی‌کیا در نشست «تا انتخابات» که با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران قم برگزار شد اظهار کرد: به نظر می‌رسد دو دهک پایین جامعه باید یارانه نقدی دریافت کنند اما برای سایر دهک‌ها این مبالغ صرف بیمه‌های تامین اجتماعی و تولید اشتغال شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نظرش در خصوص همایش روز جمعه در ورزشگاه آزادی گفت: اگر این همایش در راستای فعالیت‌های انتخاباتی باشد مخالف هستم و به نظر می‌رسد همین گونه باشد وگرنه چه لزومی دارد که با این هزینه سنگین افرادی را از سراسر کشور دعوت و همایش برگزار کنیم در حالی که می‌توان مسئولان استان‌ها را دعوت و موضوع را برای آنها تبیین کرد.

وزیر مسکن دولت نهم با بیان اینکه برگزاری همایش ۱۰۰ هزار نفری شائبه سیاسی بودن و انتخاباتی بودن را در پی دارد گفت: در این شرایط به هیچ وجه موافق برگزاری این همایش نیستیم.

سئوال دیگری که از سعیدی‌کیا شد در خصوص شرایط کنار کشیدن او از انتخابات بود که وی در جواب عنوان داشت: از زمانی که وارد این عرصه شدم با این نیت آمدم که تا آخر در صحنه بمانم و به نفع هیچ کس هم کنار نمی‌روم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه وارد چه ائتلافی می‌شود و رقیب خود را در انتخابات چه کسی می‌داند ابراز کرد: ائتلاف زمانی می‌تواند شکل بگیرد که شورای نگهبان نظر خود را اعلام کرده باشد و آنگاه ببینیم ائتلاف در میان چه کسانی و چه تعدادی از افراد لازم است بنابراین تنها همان زمان می‌توان پاسخ درستی به این سئوال داد ضمن اینکه پایه‌های هر ائتلاف را باید کاملا شناخت و روش‌های آنها را دریافت.

سئوال دیگری که از سعیدی‌کیا پرسیده شد در خصوص شعار اصلی انتخاباتی وی و نیز امکان حضور مشایی در انتخابات بود که در پاسخ گفت: آرامش و انسجام ملی، همکاری جهانی در دولت انقلاب اسلامی شعار دولت من است و به نظرم مردم به این موارد نیاز دارند زیرا صلاح نیست جامعه دچار التهاب باشد.

وزیر مسکن دولت نهم با تاکید بر انسجام ملی بیان داشت: شاخه شاخه شدن مردم به نفع نظام نیست و هر چه اتحاد بیشتری در داخل کشور حاکم باشد در مقابل بیگانگان نیز مقاومت بهتری خواهیم داشت و در عین حال نمی‌توان دیواری میان خود و دیگر کشورها کشید و کاری به دیگران نداشت در حالی که بخش مهمی از تاریخ ایران در مناسبات با خارج از کشور رقم خورده است.

وی با بیان اینکه در مورد اشخاص اظهار نظری نمی‌کنم گفت: ممکن است حرفی زده شود که موجب تخریب دیگران شود و قصد ندارم چنین کاری انجام دهم.

خبرنگار دیگری در ارتباط با تشابه شعارهای سعیدی‌کیا با دولت احمدی‌نژاد و میزان پایبندی او به این سخنان سئوال پرسید که او در جواب خاطرنشان کرد: این سخنان تنها شعار نیستند؛ تضمینی جز عملکرد گذشته نمی‌تواند در آینده موثر باشد، عقیده دارم در دوران وزارت، مدیریتی منسجم داشته‌ام و افراد به گونه‌ای انتخاب شده بودند که بدون توجه به کشمکش‌های سیاسی تنها در راستای خدمت‌رسانی به مردم فعالیت می‌کردند.

وزیر مسکن دولت نهم افزود: همه افرادی که به اصل نظام و ولایت فقیه اعتقاد دارند بدون گرایش‌های سیاسی باید امکان خدمت‌رسانی در جامعه داشته باشند.

وی همچنین در خصوص سخن احمدی‌نژاد در خصوص بیماری قلبی خود برای کنار گذاشته شدن از وزارت گفت: این دلیل غیر واقعی بود زیرا در سال ۸۶ یک عمل جراحی بدون اینکه ناراحتی قلبی داشته باشم انجام دادم و در فروردین ۸۸ معاون دولت گزارشی در هیئت دولت ارائه کرد و گفت وزیر مسکن بیشترین حضور را در سفرهای استانی داشته و به نظرم دلیل اصلی برکناریم تنها این بود که نمی‌خواستند در دولت حضور داشته باشم اما احساس می‌کنم هم اکنون با سن ۶۶ سال این توانایی را برای اداره کشور دارم و احساس خستگی ندارم.

سعیدی‌کیا در جواب به سئوال دیگری مبنی بر شیوه همکاری جهانی دولت او با وجود تحریم‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که آمریکا تمام دنیا نیست و علاوه بر این ظرفیت‌های گسترده‌ای برای ارتباط سیاسی و اقتصادی میان ایران و کشورهای خارجی وجود دارد و باید از این فرصت استفاده بهینه صورت گیرد و لازمه این حرکت سیاسی خوب، استحکام بخشیدن به آن به وسیله قدرت اقتصادی است زیرا توسعه روابط اقتصادی، تحکیم روابط سیاسی را در پی دارد.

وزیر مسکن دولت نهم در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری بیان داشت: تاکنون چهار بار توسط قوه قضائیه اموال شخصی‌ام مورد بررسی قرار گرفته است؛ یک آپارتمان در شهرک قدس، یک اتومبیل و لوازم شخصی منزل تمام دارایی من است.

وی در ارتباط با تعریف خود از رجل سیاسی گفت: این امر بر عهده شورای نگهبان است؛ در مورد خودم می‌توانم بگویم در چهار دوره وزیر بوده‌ام و با تعریف رجل سیاسی مطابقت دارم و در مورد رأی آوردن نیز اگر امیدی نداشتم وارد عرصه نمی‌شدم.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سئوالی مبنی بر نظرش در زمینه ارتباط با آمریکا اظهار کرد: تصمیم‌گیری در این حوزه بر عهده رهبر معظم انقلاب است اما به نظر می‌رسد یک دولت همراه با سیاست‌های رهبری، تاثیر به مراتب بهتری در عرصه بین‌المللی خواهد داشت وگرنه تقابل میان رئیس جمهوری و رهبر به وجود می‌آید.

وی افزود: امروز کشورهای شمال و شمال غرب ایران علاقه دارند به صورت ترانزیتی از ایران عبور کنند بنابراین فراهم‌سازی زمینه این همکاری اقتصادی، قوی شدن روابط سیاسی را محقق می‌کند.

وزیر مسکن دولت نهم با بیان اینکه می‌توان با مشارکت کشورهای ثالثبنادر اقتصادی را در ایران احداثکرد گفت: بعدها این کشورها می‌توانند بهره‌برداری‌هایی از این بنادر داشته باشند و بدین‌وسیله روابط سیاسی را گسترش داد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر سفرهای زود هنگام نامزدهای احتمالی به اقصی نقاط کشور ادامه داد: فرصتی که برای شناخت کاندیداها در زمان انتخابات وجود دارد کم است و مردم حق دارند فرصت بیشتری در اختیار داشته باشند بنابراین سفرهای استانی که از قبل پیش‌بینی شده‌اند این فرصت را در اختیار ملت ایران قرار می‌دهند.

سئوال بعدی از سعیدی‌کیا در ارتباط با نظر او در مورد تکنوکرات‌ها بود که وی در جواب اظهار کرد: تکنوکراسی به معنای فن‌سالاری بوده و به نظر من هر کاری را که بخواهیم به درستی انجام دهیم باید در آن حوزه تخصص داشته باشیم.

وزیر مسکن دولت نهم افزود: اشکال کار این است که بگوییم تنها کسانی می‌توانند وارد عرصه‌های تخصصی شوند که فقط آموزش دیده باشند و هر صفت دیگری را دارا باشند مهم نیست؛ سخن ما این است که هر تکنوکراتی باید به ارزش‌های اسلامی و انقلابی هم مجهز باشد؛ در پاسخ به این سئوال هم که آیا تکنوکرات هستم یا خیر باید بگویم تخصص لازم را در حوزه‌های کاری خود داشته‌ام اما همواره روحیه جهادی را سرلوحه برنامه‌هایم قرار داده‌ام.

خبرنگار دیگری سئوال خود را در ارتباط با دلیل اینکه چرا سعیدی‌کیا در دوران وزارت خود برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن نداشته است گفت: مسکن مهر در زمان وزارت من شروع شد اما در دولت آقای خاتمی وظیفه‌ای در این زمینه نداشتم و تنها در حوزه اختیارات خودم فعالیت می‌کردم.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سئوال دیگری بیان داشت: در قانون اساسی ایران رئیس‌جمهورها نظریه‌پرداز نیستند اما به نظر من همه روسای جمهور ما این کار را انجام دادند و همین امر مشکلاتی را به وجود آورد؛ در جایی عنوان کردم که رئیس جمهور سرکارگر جامعه است و باید در سطح کلان و در حوزه اجرایی از نظریه‌پردازی برحذر باشد.

وزیر مسکن دولت نهم در جواب به سئوال دیگری که مایل است در صورت پیروز نشدن در انتخابات چه سمتی داشته باشد ابراز کرد: هیچ‌گاه برای شغل آینده‌ام نظر نداده‌ام؛ شاکله اصلی کاری من مدیریتی است اما هیچ وقت برای وزارت یا مشاغل بعدی هم تصمیمی از قبل نداشته‌ام و برای سهم‌خواهی وارد انتخابات نشده‌ام.

سئوال بعدی از سعیدی‌کیا بدین شرح مطرح شد که در چه جاهایی دولت در راستای منافع ملی سخن نگفته و برنامه‌های خودش برای رفع نقاط ضعف کشور چیست و او هم تصریح کرد: حقیقت این است که با کشورهای جهان باید با بیان محکم، مقتدرانه و محترمانه و بر اساس حکمت و منافع ملی سخن بگوییم تا شأن جمهوری اسلامی حفظ شود. در ارتباط با وضعیت بد اقتصادی کشور که ناشی از تحریم‌ها و سوء مدیریت است باید گفت وقتی تحریم‌ها اعمال شد این سخن را شنیدیم که این‌ها چیزی نیستند اما چندی بعد همه مشکلات به گردن تحریم‌ها انداخته شد و این امر نوعی سوء تدبیر است، به عقیده من باید مشکلات واقعی را با مردم در میان گذاشت.

وزیر مسکن دولت نهم افزود: تاکنون استفاده خوبی از ظرفیت‌های اقتصادی خارجی ایران صورت نگرفته که یکی از آنها زمینه‌سازی برای بحثترانزیت است که درآمدزایی برای ایران و وابستگی کشورهای همسایه به جمهوری اسلامی را در پی دارد و پس از آن روابط سیاسی نیز مستحکم‌تر خواهند شد و این امر به نوبه خود موجب تضعیف تحریم‌های کشورهای غربی می‌شود.

سعیدی‌کیا در پاسخ به این سئوال که برخی حضور صرفا اجرایی او در کابینه‌های مختلف را یکی از نقاط ضعفش عنوان کرده‌اند گفت: برای اینکه روابط اقتصادی را با روابط سیاسی نزدیک‌تر کنم تلاش کرده‌ام و بر این بوده‌ام که سطح اقدامات بین‌المللی وزارت‌خانه‌هایی که مسئولیت آنها را بر عهده داشتم ارتقا دهم و علاوه بر این فعالیت‌های فرهنگی نیز در کارنامه‌ام دیده می‌شود که از آن میان می‌توان به تاسیس دانشکده راه آهن اشاره کرد.

وزیر مسکن دولت نهم خاطرنشان کرد: رئیس جمهور نمی‌تواند در همه امور تخصص داشته باشد اما اگر مدیری قوی باشد می‌تواند همه تخصص‌ها را به کار گیرد و برای اداره امور از همه توانمندی‌ها بهره بگیرد.

وی افزود: تنها کسی هستم که نشان درجه یک سازندگی در دوران پس از انقلاب را کسب کرده‌ام و هیچ‌کس به چنین مرتبه‌ای نرسیده است.

سعیدیکیا در ارتباط با تعدد حضور اصولگرایان در انتخابات جاری بیان داشت: تا زمانی که شورای نگهبان نظر نهایی را اعلام نکند نمیتوان رقبای اصلی را مشخص کرد.