۳ مؤلفه مهم در کاهش اثرات تحریم

به گزارشافکارنیوز، ابراهیم نکو در خصوص نامگذاری سال جاری با عنوان حماسه سیاسی و اقتصادی و تأکیدات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: با توجه به آینده‌نگری مقام معظم رهبری که به خصوص در چند سال اخیر سال‌ها را بر مبنای حوزه اقتصادی نامگذاری کردند نشان دهنده این است که نگاه ایشان تقویت و پیشرفت کشور در این حوزه است که علاوه بر حل مشکلات اقتصادی بتوان الگوی شایسته‌ای برای کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی بود.

* خلق حماسه سیاسی با مشارکت گسترده مردم در انتخابات


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به کلمه حماسه می‌توان این تعبیر را کرد که خواسته مقام معظم رهبری، شدت و سرعت بیشتر بخشیدن در حوزه اقتصاد است اما ایشان قبل از کلمه حماسه اقتصادی، حماسه سیاسی را فرمودند که از چند لحاظ قابل تأمل و بررسی است.

وی با بیان اینکه قبل از حماسه اقتصادی باید حماسه سیاسی شکل گیرد، گفت: با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا در خرداد ماه، مردم همانند سال‌های گذشته با حضور حداکثری خود حماسه سیاسی را خلق خواهند کرد.

نکو اضافه کرد: با مشارکت گسترده مردم و خلق حماسه سیاسی، دولت جدید شکل خواهد گرفت که با تدوین و برنامه‌ریزی و ارائه برنامه‌‌های علمی و حساب شده در راستای خلق حماسه اقتصادی حرکت خواهد کرد.

* مقابله با تحریم با دستیابی به زیرساخت‌ها و حمایت از تولید

نکو به تحریم‌های صورت گرفته از سوی کشورهای نظام سلطه بر ملت ایران اشاره کرد و گفت: با دستیابی کشور به زیرساخت‌های مهم در حوزه اقتصاد و با حمایت از تولید و سرمایه ایرانی گام ‌های بلندی در حوزه اقتصاد برداشته شد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به راهکارها و زمینه‌های فراهم شده و با وحدت رویه‌ای که بین دولت و مجلس وجود دارد این حماسه اقتصادی در راستای مقابله با تحریم‌ها شکل گیرد.

وی با بیان اینکه اگر این فشارهای اقتصادی به کشورهای قدرتمندی مانند امریکا و چین وارد می‌شد اقتصاد آنها دچار تزلزل و فروپاشی می‌شد، گفت: اکنون کشور ایران در حال پیشرفت است و ابن موضوع بیانگر این است که کشور در حوزه منابع اقتصادی و نیروی انسانی در شرایط ویژه‌ای قرار دارد.

*وحدت قوا، اجرای طرح‌های مصوب و فرهنگ سازی ۳ مؤلفه کاهش اثرات تحریم


نکو برای کاهش اثرات تحریم به چند مؤلفه مهم اشاره کرد و گفت: در وهله اول باید بین قوا یک وحدت رویه‌ وجود داشته باشد و از اختلافاتی که ذهن مردم را نسبت به قوا مخدوش کند و اثرات سوئی در جامعه ایجاد کند خودداری شود و این اختلافات بین دو قوا یا گروه‌ها حل و فصل شود.

وی دومین مؤلفه را اجرای لوایح و طرح‌های تصویب شده در مجلس برای کاهش اثرات تحریم عنوان کرد و بیان داشت: تمامی قوا به ویژه قوای مجریه و مقننه باید با سازوکارهای خود به صورت علمی و کارشناسی در زمینه‌های مختلف اقتصادی برنامه‌ریزی کرده و با مشخص کردن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به آن اهداف عالی که در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد بتوان رسید و از تصمیم‌گیری‌های بدون مطالعه خودداری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سومین مؤلفه را فرهنگ‌سازی در مردم عنوان کرد و گفت: با توجه به پیش زمینه‌های موجود و عملکرد مناسب مسئولان می‌توان مردم را با فرهنگ‌سازی صحیح در زمینه استفاده از محصولات و کالاهای تولید داخل و صرفه‌جویی‌ها به هدف نهایی در حوزه اقتصاد نزدیک کرد و به این واسطه اثرات تحریم‌ها را نیز کمرنگ کرد.

* رتبه ششم ایران در جهان از نظر منابع

نکو در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و ظرفیت‌های قابل جایگزین آن، اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که نفت یک نعمت خدادادی است و از طرف دیگر این سرمایه در بسیاری از کشورها وجود ندارد ولی به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کرده‌اند.

وی افزود: این کشورها با داشتن منابع و نیروی انسانی و با مدیریت صحیح توانسته‌اند به این پیشرفت‌ها دست پیدا کنند و به نفت هیچ اتکایی نداشتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه منابع و نیروی انسانی موجود در کشور در مقایسه با کشورهایی که بدون منابع نفتی به پیشرفت‌های بسیاری رسیده‌اند چندین برابر است، اظهار داشت: کشور ایران با ظرفیت‌های بالا و خلاقیت‌های بسیار و با وجود منابع باید در رتبه‌های نخست جهانی قرار گیرد در صورتی که در داشتن منابع در رتبه ششم جهان قرار دارد.

وی افزود: اما در برخورداری و استفاده از این منابع و بنابر گفته‌ها ایران در رتبه ۵۶ قرار دارد که با تلاش‌ها و تدابیر مردم و مسئولان می‌توان به رتبه ششم نیز رسید.

* حذف نفت از منابع بودجه‌ای / سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ملی نه دولتی

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه باید نفت را از منابع بودجه‌ای خود حذف کرد، بیان داشت: باید درآمدهای حاصل از نفت را به عنوان ثروت در پروژه‌های عظیم ملی سرمایه‌گذاری کرد و از سرمایه‌گذاری در برنامه‌ها و پروژه‌های دولتی خودداری شود.

وی اضافه کرد: باید درآمدهای نفتی را در پروژه‌های عظیمی که می‌تواند کشور را غنی سازد سرمایه‌گذاری کرد و به عنوان سرمایه‌ای برای تقویت اقتصاد کشور استفاده شود.

* کشاورزی، صنایع و اخذصحیح مالیات از منابع قابل جایگزین نفت

نکو به منابع کشاورزی و صنایع به عنوان منابع قابل جایگزین نفت اشاره کرد و گفت: استفاده ازصنایعی مانند فرش و گسترش بخش تولید و حوزه‌های مختلف اقتصاد می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت شود همچنین اخذ صحیح مالیات نیز می‌تواند به عنوان منبعی پایدار جایگزین دیگری برای نفت محسوب شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تدابیر و حمایت‌های لازم از تولید ملی در سال جاری، بیان داشت: لازمه رسیدن به حماسه اقتصادی حمایت و توجه ویژه به تولید ملی است و مجموعه نامگذاری سال‌ها در حوزه اقتصاد بدین معناست که همه باید متوازن در این راستا حرکت کرده تا حماسه اقتصادی شکل گیرد.

وی افزود: حمایت از تولید ملی باعث حل معضل بیکاری و اشتغالزایی میشود و تقویت آن در تمامی بخشها در بهبود و پیشرفت حوزه اقتصادی مؤثر است و لازمه آن حمایت همه جانبه از سوی مردم و مسئولان است.