جذب ۳ میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی

به گزارش افکارنیوز، رستم قاسمی در مراسم افتتاحیه ۱۸ نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این مطلب گفت: این نمایشگاه بیانگر اقتدار و توانمندی گفتگو و تبادل موضوعاتی است که می‌تواند در حوزه نفت کشور و در بین شرکت‌کنندگان تاثیر گذار باشد.

وی تصریح کرد: گرچه از همکاری شرکتهای صنعتی جهان استفاده می‌کنیم اما همواره به تولید کنندگان و صنعتگران داخلی نیاز اساسی داریم و انرژی اصلی ترین محرکه رشد اقتصادی جهان است اگر چه در بعضی از نقاط دنیا با رشد اقتصادی مواجه نیستیم رشد انرژی تا حد معقول خود ادامه دارد.

وزیر نفت ادامه داد: درحال حاضر انرژی هیدرو کربوری مهمترین انرژی سبد جهانی در سالهای گذشته و آینده نقش اساسی را در توسعه اقتصادی ایفا کرده است و توانسته جایگزین انرژی‌های دیگر شود.

قاسمی تصریح کرد: تولید و توسعه این صنعت عظیم در رشد اقتصادی کشور و درآمد نفت را به همراه داشته و حفظ آن برای نسل آینده یک امر حیاتی است و در این راستا برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته به دلیل عدم دسترسی وابستگی زیادی به نفت داشته‌ایم و در سالهای اخیر به لطف تحریم‌ها شاهد برگزاری جشن عدم وابستگی به نفت خواهیم بود.

وی ادامه داد: امروز صنعت کشور دارای یک نقشه راهبردی در تولید و توسعه صنعت پالایش و انرژی برای فرار از خام فروشی و توسعه پتروشیمی به عنوان یک محور مهم در برنامه ۵ کشور پیش بینی شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ واحد پتروشیمی در کشور در حال ساخت داریم افزود: با اتمام این پروژه‌ها ظرفیت تولید تا پایان برنامه ۵ توسعه به ظرفیت ۱۳۰ میلیون تن خواهد رسید به طوری که به زودی رتبه نخست در منطقه خواهیم بود.


قاسمی اضافه کرد: در حال حاضر در کشور ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود و تا پایان سال این میزان به ۱ میلیون و ۴۷۰ متر معکب افزایش می یابد.

قاسمی در خصوص نام گذاری سال جاری به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی گفت: باید بر صنعت نفت حماسه‌ای آفریده شود تا بتوانیم زمینه توسعه این صنعت را در کشور هموار سازیم امروز در این نمایشگاه علی‌رغم تحریم‌ها صنعتگران و تولید کنندگان بسیاری از کشورهای داخلی و خارجی شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: از زمان شروع احداثپارس جنوبی کشور ما ۹۰ درصد وابستگی به واردات داشت، اما امروز به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است و این اقتدار و توان مهندسان داخلی را به خوبی نشان میدهد.

وي در پايان از جذب ۳۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در کشور خبر داد و گفت: ما اميدواريم با برنامه ريزي اصولي اين ميزان سرمايه گذاري را در کشور افزايش دهيم.