گزارش کامل از جلسه علنی امروز مجلس

به گزارشافکارنیوز، جلسه علنی امروز مجلس با حضور ۲۱۹ نماینده مجلس به ریاست ابوترابی‌فرد و با تلاوتی از کلام‌الله مجید برگزار شد؛ در جلسه امروز مجلس ارائه گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه ممنوعیت خلع ید و قلع و قمع ورزشگاه‌ها و سایر تاسیسات و اماکن ورزشی تابع سازمان تربیت بدنی، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح انتزاع خدمات بیمه درمانی مددجویان روستایی و عشایری و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر از سازمان سلامت ایران و الحاق آن به کمیته امداد امام خمینی(ره)، گزارش کمیسیون انرژی درمورد لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین المللی انرژی، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد لایحه تعیین حریم حفاظت و امنیت اماکن و تاسیسات کشور، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از استانداری‌های مازندران، تهران و آذربایجان غربی و فارس و همچنین تحقیق و تفحص از استانداری لرستان و خراسان رضوی در دستور کار قرار داشت.

پیش از آغاز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان با فرمانده سپاه انصارالمهدی جلسه غیر علنی داشتند.

**سبحانی‌نیا: ارائه گزارش فرمانده سپاه انصار در جلسه غیرعلنی مجلس**

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس از حضور سردار خوشنواز فرمانده سپاه انصار در جلسه غیرعلنی مجلس خبر داد.

وی در خصوص مباحثمطرح شده در این جلسه گفت: سردار خوشنواز در این جلسه به ارائه گزارشی د رخصوص مسائل حفاظتی و امنیتی به صورت کلی پرداخت.

**ابوترابی فرد: سپاه انصارالمهدی تلاش زیادی برای ارتقای حفاظت مسئولان انجام داده است**

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس در آغاز جلسه علنی امروز با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس اظهار داشت: در این نشست سردار خوش‌نواز فرمانده سپاه انصارالمهدی و سردار انصاری فرمانده سپاه مجلس توضیحاتی ارائه کردند.

وی افزود: از مجموعه سپاه پاسداران تقدیر و تشکر می‌کنیم و همچنین از فرمانده سپاه النصارالمهدی در ارتقای حفاظت مسئولان و نهادهای سیاسی کشور تشکر داریم و برای این عزیزان آرزوی توفیق دارم.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه از سردار انصاری نیز برای ارتقاء و حفظ جایگاه و حفاظت نهاد قانونگذاری تشکر دارم، اظهار داشت: تشکر از ایشان بهانه‌ای است برای تشکر از سپاه انصارالمهدی که در برگزاری شایسته اجلاس غیرمتعدها در سال ۹۱ که در بالاترین سطح امنیت برگزار شد، تلاش زیادی کردند و برای آنها آرزوی توفیق دارم.

در ادامه ابوترابی‌فرد به مناسبت روز ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی به سخنرانی پرداخت و به زلزله‌زدگان بوشهر و سراوان تسلیت گفت.

** ابوترابی فرد: ارتش بازوی توانا و قدرتمند انقلاب است**

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق پیش از دستور با اشاره به روز ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: روز ۲۹ فروردین که به دست و ابتکار راهگشای رهبر معظم انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ به نام روز ارتش نامگذاری شد یادآور ظرفیت اعتقادی، علمی، توان نظامی، پیوند ناگسستنی نیروهای مسلح با اسلام و آرمانهای بلند حضرت امام(ره) است.

وی افزود: وابستگان به بیگانه در اندیشه‌ فروپاشی ارتش جمهوری اسلامی بودند و در برابر ابتکار امام(ره) با شکست مواجه شدند و نیروهای مسلح و ارتش مقتدر از آغاز شکل‌گیری انقلاب به عنوان بازوی توانا و قدرتمند در تمام عرصه‌ها حضور یافته و خدمات‌رسانی کردند.

**ورود به دستور کار جلسه علنی / تصویب لایحه معاهده استرداد مجرمین بین ایران و قزاقستان**

پس از آن لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی‌های لازم این لایحه با ۱۶۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب نمایندگان خانه ملت رسید.

براساس این لایحه موافقت‌نامه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

**رئیس مجلس می‌تواند بخشی از وظایف خود را به بعضی از اعضای هیئت رئیسه تفویض کند**

در ادامه جلسه ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس در اسفندماه سال گذشته در صحن علنی مطرح شد و مواد ۴،۱۲، ‌۱۳ و ۱۴ آن برای اصلاح به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی ارجاع شد و گزارش کمیسیون درباره اصلاح این مواد امروز دردستور کار صحن علنی قرار گرفت.

بهارستان نشینان در جلسه امروز ماده ۴ این طرح را بررسی و با ۱۴۶ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از ۲۰۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسانند.

براساس این مصوبه مجلس، در ماده ۴ طرح مذکور مقرر شد که در تبصره ۱ ماده ۷۳ قانون آیین نامه داخلی قبل از کلمه " معاونین " عبارت " بعضی از اعضای هیئت رئیسه " اضافه شود.

بر این اساس ماده ۷۳ و تبصره ۱ آن به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده ۷۳ - مسئولیت و اختیار کلیه امور اجرایی مجلس اعم از تشکیلاتی، مالی، ‌ معاملاتی، اداری، ‌ استخدامی، حقوقی، فنی، پشتیبانی، ارتباطات داخلی و بین المللی، حفاظت، حراست و نظایر آن به عهده رئیس مجلس شورای اسلامی است.

تبصره ۱ - رئیس مجلس می‌تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به بعضی از اعضای هیئت رئیسه، ‌ معاونین قوانین، ‌ نظارت، اجرایی یا مسئولین ذیربط، ‌ تفویض نماید.

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس وارد بررسی ماده ۱۲ این طرح شدند، کمیسیون تدوین آیین نامه در گزارش خود به مجلس پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرده بود. اما در جلسه علنی امروز نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه پیشنهاد برگشت به طرح اصلی را مطرح و این پیشنهاد با رای مثبت نمایندگان همراه شد.

بر این اساس در ماده ۱۲ طرح مذکور مقرر شد تبصره زیر به ماده ۲۰۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس الحاق شود.

** قبل از پایان هر جلسه علنی ۵ نماینده می‌توانند هر کدام به مدت ۲ دقیقه تذکر شفاهی دهند **

تبصره - قبل از پایان هر جلسه علنی حداکثر ۵ نفر از نمایندگان می‌توانند هر کدام به مدت ۲ دقیقه تذکر شفاهی دهند و در صورتی که متقاضیان پیش از ۵ نفر باشند به قید قرعه تعیین می‌شوند. نمایندگان نمی‌توانند در مدت یک ماه بیش از یک بار تذکر شفاهی ۲ بدهند و حق واگذاری وقت خود به دیگر نمایندگان را هم ندارند.

این مصوب مجلس با ۱۵۲ رای موافق، ‌۱۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

پیش از این ماده‌ای راجع به تذکر شفاهی نمایندگان در آیین نامه داخلی مجلس قید نشده بود و هیئت رئیسه مجلس براساس ضرورت به بهارستان‌نشینان اجازه می‌داد تا تذکرات شفاهی خود را بیان کنند.

نمایندگان مجلس نیز امروز با اصلاح آیین نامه، این تبصره را به یکی از مواد آیین نامه الحاق کردند و بنابراین، از این پس بیان تذکرات شفاهی نمایندگان پیش از پایان هر جلسه علنی، قانونی شد.

ماده ۱۳ این طرح نیز در جلسه امروز بررسی و حذف ان رای نیاورد، بنابراین این ماده مجدداً به کمیسیون تدوین آئین‌نامه ارجاع شد.

** کوچک‌زاده خطاب به ابوترابی‌فرد: با جدتان حساب و کتاب خواهیم کرد**

در جریان بررسی رسیدگی به گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران طی تذکری با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی خطاب به ابوترابی گفت: این بخش از طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس قبل از تعطیلات سال نو بررسی شد و در حال حاضر در صورت مذاکرات مجلس ثبت شده است. البته اگر تاکنون دست‌کاری نشده باشد.

افزود: ۳ یا ۴ سال است که در دوران مدیریت آقای لاریجانی باب شد که نمایندگان می‌توانند که در جلسه به قید قرعه تذکر دهند، اما خوشبختانه مجلس قبل از تعطیلات به آن رای نداد و به کمیسیون آیین‌نامه داخلی بازگشت. حتی در جلسه گذشته قبل از تعطیلات جنابعالی(ابوترابی) تذکر بنده را صراحتاً‌ وارد دانستید و علی‌رغم اینکه فرمودید وارد است، در دو جلسه گذشته که ریاست جلسه علنی را به عهده داشتید باز هم بر همان رویه عمل کردیدو این سوگند را چگونه پیش خودتان جواب خواهید داد که صراحتاً چیزی را که خلاف آیین نامه داخلی مجلس می‌دانید و می‌دانید که خلاف سوگندتان است باز هم عمل می‌کنید؟

ابوترابی در این لحظه خطاب به کوچک زاده گفت: از شما متشکرم که کوچک‌زاده نیز پاسخ داد: عرض بنده هنوز ادامه دارد، تشکر برای چی است؟

کوچک‌زاده ادامه داد: دم انتخابات است. اگر لازم می‌دانید از تریبون مجلس حرف علیه این و آن زده شود، ما حرف نزنیم. بالاخره شما نامزد ریاست جمهوری هستید. جنابعالی اخطاری را که وارد دانستید، چرا اجازه می‌دهید دوباره انجام شود.

وی تاکید کرد: مردم بدانید ما بر طبق قانون حق حرف زدن نداریم، اما بعضی که تریبون دارند می‌توانند هر چه بخواهند برخلاف قانون حرف بزنند.

کوچک‌زاده خطاب به ابوترابی گفت: خیلی متشکریم آقای ابوترابی‌فرد! ما با جدتان حساب و کتاب خواهیم کرد.

** نعمتی: برخی افراد در رسانه‌ها و جاهای دیگر نمی‌توانند مطالب خود را مطرح کنند**

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در اعتراض به اخطار مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران به بند ۲ اصل ۳ قانون اساسی اشاره کرد وگفت: برخی افراد در رسانه‌ها و جاهای دیگر نمی‌توانند مطالب خود را مطرح کنند که یکی از روش‌های آنها برای بیان مطالب‌شان این است که تذکر می‌دهند.

وی ادامه داد: وقتی مثلا برادر بزرگواری اصل ۸۸ قانون اساسی را اخطار می‌دهد که اصلاً ربطی به موضوع ندارد، اما فکر می‌کند هر کسی صدایش را بالا ببرد می‌تواند مجلس را به لجن بکشد.

در این هنگام حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت خطاب به بهروز نعمتی گفت: آقای نعمتی اخطار شما به دلیل این بیان‌تان وارد نیست. البته بنده نظر جنابعالی در مورد اینکه اخطار برادرمان ناظر به موضوع نبود، ‌قبول دارم.

وی ادامه داد: البته اصل اخطار و موضوع صحیح است، اما ناظر به موضوع نبود.

پس از اینکه میکروفن بهروز نعمتی خاموش شد، وی با اعتراض به خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: این آقا می‌گوید مذاکرات دست‌کاری شده؛ این صحبت چه معنایی دارد و اینگونه صحبت‌ها وهن مجلس است.

همچنین الله یار ملک‌شاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی، اخطاری مطرح کرد و گفت: علی‌رغم اینکه تذکرات پایان جلسه در آیین‌نامه داخلی مجلس قید نشده بود، اما هیئت رئیسه براساس ضرورت تشخیص داد که در پایان هر جلسه ۵ نفر تذکردهند.

وی ادامه داد: این حق نمایندگان است که راجع به مسائل روز اظهار نظر کنند لذا نباید نمایندگان را از حقوق خود محروم کنیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نیز در پاسخ به اخطار ملک‌شاهی گفت: شما به عنوان موافق حرف می‌زنید و این روش اظهار نظر نیست.

** محجوب: اظهار نظر نماینده حق قانونی وی است**

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی پارلمان در تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: اکنون که طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس را بررسی می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که مواردی در این جا مطرح شده که برای نماینده محدودیت کامل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: همین الان نیز هیئت رئیسه از نمایندگان می‌پرسد که اخطار یا تذکر شما در دستور است یا خیر؟ در حالی که این موضوع هیچ کجای آیین نامه داخلی مجلس نوشته نشده است و این یک نوع ایجاد محدودیت برای اظهارنظر نمایندگان است البته گاهی ممکن است ما نمایندگان تذکر یا اخطار خارج از دستور هم بدهیم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: با این شرایط نماینده نمی‌تواند در موضوع دستور جلسه تذکر دهد، در حالی که اظهار نظر نماینده حق قانونی وی است.

محجوب گفت: مجموع این مواد محدودیت است و به این معنا است که حق اظهار نظر نماینده که اصلی‌ترین موضوع قانون اساسی است، نادیده گرفته ‌می‌شود.

** دواتگری: تهیه ۴ نسخه طرح برای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس**

در ادامه مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در اخطار قانون اساسی به اصل ۷۴ اشاره کرد و گفت: برای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس ۴ نسخه طرح تهیه شده بود که در فواصل زمانی مختلف تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد، اما اصلاح ماده ۷۳ آیین نامه داخلی مجلس جزو هیچ کدام از این طرح‌های پیشنهادی نبوده است.

وی ادامه داد: کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس بدون توجه به اینکه مواد ۷۳ و ۲۲۳ آیین نامه جزء طرح‌های نمایندگان نیست، اما اصلاح آنها را در قالب گزارش کمیسیون به صحن ارائه داده است لذا این موضوع خلاف اصل ۷۴ قانون اساسی است.

این نماینده مجلس گفت: همچنین برخی موادی که در زمان بررسی به کمیسیون ارجاع شده بود، اکنون بدون اصلاح دوباره به صحن علنی برگردانده شده که این موضوع نیز خلاف آیین نامه است.

همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس در جریان بررسی مواد طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس تذکراتی را مطرح کردند.

** نقوی حسینی: لزوم ایجاد محدودیت بر رفتار نمایندگان برای حفظ شان مجلس**

هرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه ما دیروز مطالبه‌گر بودیم و هم اکنون در مقابل مردم پاسخگوییم، اظهار داشت: اگر تصویر سیاهی ترسیم شود، ما روشن نمی‌مانیم، مردم از ما مطالبه دارند و در شرایط این چنینی نباید سکوت کرد. به نظر می‌رسد اراده‌ای وجود دارد که می‌خواهد بخشی از اختیارات و آزادی نمایندگان مجلس را بگیرد و در اختیار دیگری قرار دهد.

بیرانوند ادمه داد: سوال این است که اگر استیضاحی مطرح شد و مشکلاتی وجود دارد و پس از گفت‌وگوها مشکلات حل شد، آیا باید باز هم ادامه دهیم و یا اگر مصلحت بالاتری حاکم شد باید پشت سر امضاهایمان بدویم؟

وی همچنین خاطرنشان کرد: تا قیامت تعداد امضا کنندگان طرح سوال از رئیس جمهور زیر سوال است. متاسفانه گاهی از تریبون مجلس به جای ارائه راه حل برای مشکلات سیاه‌نمایی می‌شود و نظام فرصت دفاع پیدا نمی‌کند.

همچنین قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس در اخطار قانون اساسی گفت: ملت ایران بر ادبیاتی که ما در مجلس استفاده می‌کنیم نظارت می‌کنند و لذا پیشنهاد می‌کنم یک نظرسنجی انجام شود تا ببینیم ملت آیا از ادبیات ما نمایندگان مجلس راضی است یا نه. اگر اخلاق را رعایت نکنیم قوانین ما روح‌اللهی نخواهد بود.

در ادامه محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس نیز با استناد ماده ۸۹ قانون اساسی اظهار داشت: اینکه از ۱۰ نفر استیضاح کننده یک نفر باقی بماند و با یک نفر استیضاح انجام شود، خلاف قانون اساسی است که ابوترابی در پاسخ به وی گفت: تقدیم استیضاح به هیئت رئیسه در گذشته به عنوان طرح در مجلس نبود. درباره امضای ۱۰ نفر از استیضاح کنندگان نیز تجربه‌ای را در اصلاح تبصره ۲ ماده ۲۱۲ درباره طرح سوال از رئیس جمهور داشتیم که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و فکر می‌کنم ایراد قانون اساسی نداشته باشد.

علیرضا محجوب نیز در جلسه امروز طی اخطار قانون اساسی اظهار داشت: محتوای این طرح محدودیت‌هایی برای نمایندگان ایجاد می‌کند. این که سوال از نمایندگان و تذکر و اخطار آنها مرتبط با موضوع مورد بحثدر صحن علنی است یا خیر، در هیچ کجا از آئین‌نامه‌های داخلی نیامده است. برای حذف محدودیت‌ها باید چاره‌اندیشی شود چرا که این محدودیت‌ها حق اظهار نظر از نمایندگان را حذف می‌کند.

حسین نقوی حسینی نماینده ورامین نیز در اخطاری اظهار داشت: وقتی اسیتضاح باید در صحن علنی مطرح شود، باید ۱۰ امضا داشته باشد در حالی که در یکی از سطرهای ماده ۱۳ این ماده آمده پس از اعلام وصول کاهش امضا تاثیری در مطرح شدن استیضاح و در موعد مقرر ندارد و این امر خلاف قانون اساسی است. کاهش امضا در مطرح شدن استیضاح تاثیر دارد و این طبق قانون اساسی است.

وی افزود: اگر امضای استیضاح کاهش پیدا کرد، ما نمی‌توانیم آن را در صحن علنی مطرح کنیم. اما متاسفانه گاهی شاهد هستیم که نمایندگان استیضاح را امضا می‌کنند و بعد امضای‌شان را پس می‌گیرند که این کار شان مجلس را پایین می‌آورد.

وی با بیان اینکه هر لحظه‌ای که تعداد امضا کنندگان استیضاح از ۱۰ نفر کمتر شود قابل طرح نیست، گفت: اگر می‌خواهیم شان مجلس حفظ شود باید برای خودمان محدودیت ایجاد کنیم و پس از اعلام وصول پس‌گرفتن امضا را از میان برداریم.

ابوترابی در پاسخ به تذکر تقوی گفت: هیئت رئیسه به صرف اینکه طرح با ۱۰ امضا در مورد استیضاح تقدیم شد، عمل نمی‌کند و ابتد بررسی می‌کند تا موضوع روشن شود. حتی در برخی موارد طرح استیضاح برگردانده می‌شود و گاهی زمان می‌برد تا این استیضاح تکمیل و ارائه شود.

وی تاکید کرد: در آئین‌نامه قبلی مجلس ذکر شده بود استیضاح بعد از اینکه با ذکر مواردی شفاف‌سازی شد و به امضای ۱۰ نفر رسید، رئیس جلسه ‌می‌تواند در آن جلسه و یا جلسه بعد اعلام وصول کند که این اصل هم خلاف قانون اساسی نبود و شورای نگهبان تایید کرد.

** ناطقان میان دستور**

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس جواد جهانگیرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را قرائت کرد؛ براین اساس مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود، محمدابراهیم محبی نماینده مردم سنقر و کلیا، رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار، ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و رستم به ارائه نطق خود پرداختند.

** لاهوتی: کسب رتبه ۱۱۴ ایران براساس شاخص عملکرد محیط زیست در جهان از میان ۱۳۲ کشور**

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در نطق میان دستور خود اظهار داشت: بررسی شاخص عملکرد محیط‌زیست نشان می‌دهد که ایران از میان ۱۳۲ کشور جهان با کسب نمره ۴۲/۷۳ در مقام ۱۱۴ جهان قرار دارد، در حالیکه در سال ۲۰۱۰ با کسب نمره ۶۰ در مقام ۷۸ و در سال ۲۰۰۸ با کسب نمره ۷۶/۹ در رتبه ۶۷ جهان قرار داشت. لذا باید پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس در حمایت از بخش محیط‌زیست توجه شده و در لایحه بودجه بررسی شود.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در نطق میان دستور خود با بیان اینکه ایران در حال حاضر در شرایط و برهه خاصی از نظر تاریخی به‌خصوص اقتصاد کشور قرار گرفته است، تأکید کرد: مردم نمایندگان را به‌عنوان امین و دفاع‌کننده از مصالح، منافع و حقوق مردم انتخاب کرده‌اند، لذا خودسانسوری نکند و مصوبه‌ای نداشته باشید که مطابق این رویکرد نباشد.

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و رستم در نطق میان دستور خود گفت: از مسئولان می‌خواهیم که به زلزله‌زدگان رسیدگی کنند گرچه زلزله اخیر در سیستان و بلوچستان خوشبختانه تلفات جانی چندانی نداشته است، اما انتظار می‌رود که در حل مشکلات آنها اقدامات ضروری صورت گیرد.

** ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس**

پس از آن نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس مواد ۱۳ و ۱۴ این طرح را بررسی کردند.

وکلای ملت پیش از نطق‌های میان دستور به اصل و حذف ماده ۱۳ رای مثبت ندادند و هیئت‌رئیسه مجلس این ماده را به کمیسیون تدوین آئین‌نامه ارجاع داد، اما پس از نطق‌های میان دستور محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد اصلاحی برای اصلاح ماده ۱۳ مطرح کرد که این بار ماده ۱۳ با این پیشنهاد اصلاحی به تصویب مجلس رسید.

بر اساس این مصوبه مجلس در ماده ۱۳ طرح مذکور، ماده ۲۲۳ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده ۲۲۳ - در استیضاح باید موضوع به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد، معین شود و به صورت کتبی تنظیم و به هیئت‌رئیسه تسلیم گردد.

هیئت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع نماید. کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح‌کنندگان و وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی نماید.

پس از مدت مذکور در صورتی که حداقل ۱۰ نفر از امضاءکنندگان استیضاح از طرف آن منصرف نشوند، در اولین جلسه علنی، طرح استیضاح اعلام وصول می‌گردد و پس از اعلام وصول، کاهش امضاء تاثیری در مطرح شدن استیضاح در مورد مقرر ندارد، مگر اینکه کلیه نمایندگان امضاءکننده از انجام آن صرف‌نظر نمایند.

هیئت رئیسه در همان روز متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.

به گزارش تسنیم ماده ۲۲۳ آئین نامه داخلی مجلس دارای ۳ تبصره بود که بهارستان نشینان در این اصلاح خود تبصره ۳ این ماده را نیز را حذف کردند. پیش از این در تبصره ۳ این ماده آمده بود: پس از طرح استیضاح در جلسه علنی، فقط در صورتی استیضاح از دستور کار خارج می‌شود که تعداد متقاضیان به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد. در این صورت می‌توانند دلایل خود را توسط نماینده منتخب خود ظرف ۵ دقیقه در جلسه علنی مطرح نمایند. پس از این مرحله چنانچه وزیر درباره استیضاح درخواست صحبت بنماید، با تقاضای کتبی و موافقت رئیس مجلس می‌تواند حداکثر ۱۰ دقیقه در جلسه علنی صحبت کند.

این اصلاح مجلس در ماده ۲۲۳ آئین‌نامه داخلی، با ۱۳۷ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

همچنین در ادامه جلسه امروز وکلای ملت با تصویب ماده ۱۴، مقرر کردند یک عبارت به انتهای ماده ۲۳۷ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس الحاق شود.

براین اساس ماده ۲۳۷ آئین‌نامه داخلی مجلس به شرح ذیل اصلاح و این اصلاح با ۱۴۴ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

ماده ۲۳۷ - هیئت رئیسه مجلس موظف است پس از تصویب قوانین مربوط به اصلاح آئین‌نامه داخلی اقدام لازم را جهت اعمال مصوبات در متن آئین‌نامه، تعیین شماره مواد و تبصره‌های الحاقی و اصلاح شماره آنها به عمل آورد و با کسب نظر کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی چاپ و توزیع نماید.

** مخالفت مجلس با بررسی یک فوریتی طرح حذف یک بند از۵ قانون برنامه **

در ادامه جلسه علنی مجلس یک فوریت طرح حذف بند(د) ماده ۶۵ قانون برنامه ۵ ساله برنامه پنجم توسعه را بررسی کردند.

این طرح که به امضای ۳۵ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، دارای یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است که در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی بند(د) ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه مصوب ۱۵ دی‌ماه سال ۸۹ حذف می‌شود.

در بند(د) ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم آمده است: هرگونه انتقال و ماموریت بیش از ۶ ماه در یک نوبت یا چند نوبت از موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مقامات ممنوع است.

در جریان بررسی یک فوریت این طرح ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس به عنوان طراح این طرح یک فوریتی گفت: کشور ما کشور پرحادثه‌ای است که باید از فرصت‌های مختلف نظام برای رفع حوادثو کم کردن صدمات ناشی از این حادثه‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که در مورد تشکیلات امدادی مطرح است این است که در این تشکیلات از جمله هلال احمر همه نیروها از قبل جمع نشده‌اند. لذا فرصت استفاده از این نیروها کم است. مثلا در حوادثاخیر دیدیم که نیازمندیم که قوانین در همه ابعاد پیش‌بینی شده باشند در حالی که اکنون اینگونه نیست.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: ما باید برای دفع حوادثبرنامه‌ریزی و تدبیر کنیم و از تجربه‌های دیگر دستگاه‌ها در بحران‌ها استفاده کنیم. لذا با تصویب این طرح مشخص می‌شود که چگونه می‌توان از تمام سرمایه‌های نظام استفاده کرد.

در ادامه احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مخالفت با یک فوریت طرح مذکور اظهار داشت: اگر این بند از قانون در قانون برنامه پنجم نبود، بسیاری از افراد با مجوز دستگاه‌های مختلف از جمله شوراهای اسلامی وارد وزارتخانه‌ها شده و جذب می‌شدند.

وی ادامه داد: نبود این بند از قانون ممکن است سبب عدم رعایت مقررات استخدامی شود و بسیاری از افراد از دستگاه‌های مختلف به وزارتخانه‌ها منتقل شوند. بنابراین این بند بسیار خوب است و حذف آن دلیلی ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: اگر زمانی برخی از دستگاه‌ها نیاز به کارشناسان جاهای دیگر داشته باشند می‌توان این کارشناسان را به صورت مامور چند ماهه به کارگیری کنیم.

همچنین حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با یک فوریت طرح مذکور گفت: در برخی از دستگاه‌ها یک نیروی توانمند مشاهده می‌شود، اما به دلیل اشکالاتی که این قانون ایجاد کرده، نمی‌توان این نیرو را به موسسات دولتی یا عمومی غیردولتی منتقل کرد.

وی ادامه داد: اکنون بحث‌های استخدامی صحیح و شفاف است و هرکسی که بخواهد در نهادهای دولتی یا غیردولتی استخدام شود، از طریق آزمون و مقررات قوانین استخدامی جذب این نهادها شود. لذا در این بحثجابه‌جایی و انتقال مطرح است، نه استخدام در برخی نهادها.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ‌ این بند مانعی را ایجاد کرده که با این مانع نمی‌توان نیروهای شایسته و لایق را در جاهای دیگر بکارگیری کنیم. لذا حذف این بند به صلاح است و می‌توان با حذف این بند از نیروهای شایسته و توانمند برخی دستگاه‌ها در جاهای دیگر استفاده کرد.

پس از این سخنان هیئت رئیسه مجلس یک فوریت طرح حذف بند(د) ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم را به رای نمایندگان مجلس گذاشت که بهارستان‌نشینان با ۶۲ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۲۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی با یک فوریت این طرح مخالفت کردند.

بنابراین طرح حذف بند(د) ماده ۶۵ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

قرار بود که نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی ایجاد حساب ویژه در طرح حمایت از تولید ملی را بررسی کنند که نوبت به رسیدگی به این طرح نرسید.

** نعمتی: حرمت صحن را باید متولیان مجلس نگه دارند**

قبل از پایان جلسه علنی مجلس بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در دومین تذکر خود در صحن علنی مجلس گفت: متاسفانه آقای ابوترابی بنده بیش از یک ساعت است که تذکر دارم، اما جنابعالی توجه‌ای نمی‌کنید و جنابعالی باید به عنوان رئیس جلسه از شان، منزلت و اقتدار مجلس دفاع کنید.

وی ادامه داد: برخی دوستان مطرح کردند که در صحن مجلس مطالب سانسور و دست‌کاری می‌شوند. آیا واقعاً اینگونه است؟ همه باید بدانند که اینگونه نیست و چرا دوستان اینگونه با مسائل برخورد می‌کنند ضمن اینکه حرمت صحن را باید متولیان مجلس نگه دارند.

نماینده مردم اسدآباد خاطر نشان کرد: از جنابعالی جدا گله‌مند هستیم که چرا اقدامی انجام نمی‌دهید؟ که ابوترابی در پاسخ به وی گفت: خیلی ممنون.

** اعلام وصول طرح مهار آب‌های مرزی در مرز مشترک ایران و عراق**

قبل از قرائت تذکرات کتبی علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که سوال منطقه ای ۳ نفر از نمایندگان(سعید حیدری طیب، نعمت الله منوچهری و محمدابراهیم محبی) نمایندگان استان کرمانشاه از وزیر نیرو درخصوص طرح‌های مهار آب‌های مرزی در مرز مشترک ایران و عراق اعلام وصول شد.

در پایان جلسه علنی امروز مجلس جواد جهانگیرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان را قرائت کرد ولی نوبت به ارائه تذکرات شفاهی نرسید.

** پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی **

ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس در ساعت ۱۲:۰۳ زنگ پایان جلسه را به صدا در آورد و اعلام کرد که جلسه بعدی فردا اول اردیبهشت با دستور کار هفتگی تشکیل می‌شود.

**ابوترابی: حضور نمایندگان امروز " لب مرزی " بود**

پس از پایان جلسه علنی مجلس محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر تعدادی از نمایندگان درباره عدم اختصاص وقت نسبت به تذکرات شفاهی نمایندگان اظهار داشت: واقع مسئله این است که در گذشته تذکرات شفاهی پایان جلسه در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس نبود اما خوشبختانه امروز نمایندگان این موضوع را در آیین نامه اصلاح کردند.

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم در چارچوب ضوابط عمل کنیم گفت: این قانون در حال حاضر اصلاح شده و شورای نگهبان نیز نظر خود را در آینده اعلام خواهد کرد تا انشاء الله ما در چارچوب آیین نامه‌ای که تصویب می‌شود عمل کنیم.

ابوترابی خاطر نشان کرد: بحثدوم موضوع عدد حضور نمایندگان در صحن است. ما باید زمانی که تذکرات را گوش می‌کنیم در صحن عدد حضور نمایندگان را داشته باشیم و آن عدد امروز که لب مرز بودیم، ۱۹۴ بود که بلافاصله بعد از به صدا درآمدن زنگ پایان جلسه بسیار کمتر شد و دیدیم که کسی در جلسه نبود.

وی تاکید کرد: صلاح نیست که نمایندگان بخواهند تنها تذکر دهند و انشاء الله در جلسات آینده نمایندگان به نوبت تذکرات خود را ارائه خواهند کرد.

** حسینیان: عثمانی ماشین چند صد میلیونی‌اش را بفروشد و به فقرای مدنظرش کمک کند**

روح الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به واکنش دیروز خود به سخنان محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در صحن مجلس اظهار داشت: خبرگزاری مهر و سایت خبری تابناک سخنان دیروز من در مجلس را تحریف کردند و به دروغ گفتند که حسینیان از مشایی حمایت کرده است.

وی افزود: بنده گله‌ای از مطبوعات دارم. امام حسین(ع) می‌فرمایند: " اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید " بنده توقع دارم که رسانه‌ها راوی حرف درست باشند و تحریف نکنند. در مجلس اتفاقی افتاد که خبرگزاری مهر و سایت خبری تابناک که منبع خبرهای دیگران شده اند، اعلام کردند که حسینیان در دفاع از آقای مشایی به نمایندگان توهین کرده است.

** قادری: جزئیات لایحه بودجه ۹۲ پانزدهم اردیبهشت به صحن علنی می‌آید**

جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق را تشریح کرد و گفت: با توجه به تغییر و تحولاتی که روز گذشته در روند بررسی بودجه صورت گرفت، هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه کاری این کمیسیون را تغییر داد تا از برنامه زمان بندی عقب نمانیم. بنابراین بر اساس این برنامه کاری جزئیات لایحه بودجه روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه وارد صحن علنی می‌شود.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق روزهای شنبه و دوشنبه هفته آینده به صورت سه شیفت و روزهای یکشنبه، سهشنبه و چهارشنبه به صورت دو شیفت جلسه خواهد داشت. همچنین هفته بعد از آن جا که هفته سرکشی نمایندگان به حوزههای انتخابیه است، کمیسیون تلفیق روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه به صورت سه شیفت کار میکند و روز سهشنبه و چهارشنبه زمان جمعبندی بودجه و تایپ و ویراستاری آن است.