درخواست تهران برای برگزاری نشست ژنو ۲

به گزارش افکارنیوز،در این نشست علاوه بر گفتگو در زمینه همکاری های دو جانبه، مسائل مورد علاقه منطقه ای و بین المللی نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین ضمن تأکید بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور، آمادگی خود را برای برگزاری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده ای نزدیک اعلام کردند.

امیر عبداللهیان، با اشاره به نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به قاره آفریقا به ویژه کشور آفریقای جنوبی، بر آمادگی کشورمان جهت گفتگو و همکاری در کلیه زمینه های اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی تأکید کرد و در این راستا ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای دو کشور را یادآور شد.

معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز ضمن اشاره به جایگاه راهبردی کشورمان در تحولات منطقه ای و بین المللی، از آمادگی کشورش برای برگزاری کمیسیون مشترک خبر داد.

تحولات سوریه، بحرین و یمن نیز از محورهای مهم مورد مذاکره طرفین بود و ضرورت پیگیری راه حل های سیاسی، انجام گفتگوهای ملی و ضرورت توقف خشونت بمنظور حل بحران در این سه کشور مورد تأکید طرفین قرار گرفت.

طرفین همچنین در محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی و سیاست های نژادپرستانه این رژیم علیه مردم فلسطین دیدگاه های مشترک خود را مطرح کردند.

امیر عبداللهیان با تأکید بر حمایت کشورمان از مقاومت مردم فلسطین، حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه را ناشی از برآوردهای غلط این رژیم از تحولات سوریه دانست.

وی همچنین بحران سوریه را نتیجه دخالت های خارجی در این کشور دانست و ضمن تأکید بر گفتگوهای سوری – سوری برای حل بحران، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران به منظور حل سیاسی بحران در سوریه، بسته پیشنهادی به نماینده سازمان ملل ارائه نموده و خواستار برگزاری نشست ژنو(۲) تحت نظر این سازمان است».

ابراهیم اسماعیل ابراهیم معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز با تأکید بر ضرورت اتخاذ راه حل سیاسی برای بحران سوریه گفت: «آفریقای جنوبی در چارچوب گفتگوهای بین المللی مانند بریکس با طرفهای درگیر در سوریه در تماس بوده است».

وی همچنین بر حق کشورمان بمنظور انجام فعالیتهای صلح آمیز هسته ای تأکید کرد و از تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه پنج بعلاوه یک حمایت نمود.

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین درخصوص تحولات قاره آفریقا بر اراده جمعی کشورهای آفریقایی و نقش اتحادیه آفریقا در حل و فصل بحرانها و مشکلات این قاره تأکید نمود و برخی بحرانهای بوجود آمده در این کشورها مانند کشور مالی را نتیجه عملکرد دخالت برخی قدرتهای خارجی دانست.

اضافه می نماید معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی از تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ به مدت سه روز به منظور برگزاری نشست کمیته سیاسی مشترک بین دو کشور از تهران دیدار کرده است .