ناگفته های دستجردی از انحلال دانشگاه ایران

به گزارشافکارنیوز،دکتر مرضیه وحید دستجردی ضمن تشریح فلسفه ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در آبان ماه ماه سال ۱۳۸۹، گفت: این اقدام در آن زمان در راستای قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای تصمیمات دولت مبنی بر کوچک‌سازی دولت و خروج دستگاه‌های اجرایی از تهران و همچنین در جهت تامین یکپارچگی در ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی درمانی استان تهران و کاهش تصدی‌گری امور موازی با توجه به فرصت ایجاد شده در مورد ایجاد استان البرز انجام شد.


وی با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز توسعه در منطقه و همچنین لزوم افزایش رتبه‌ علمی کشور در دنیا، گفت: با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی، هم‌افزایی امکانات، فیلد، بیمارستان‌ها، تجهیزات و … صورت می‌گرفت و دانشجویان، دستیاران، فلوها و… از امکانات مضاعف استفاده می‌کردند. علاوه بر آن، از اساتید بیشتری نیز بهره گرفته می‌شد و تمام این موارد به نفع علم است. راه و روش دانش بنیان شدن نیز همین است.


وزیر سابق بهداشت افزود: همچنین در آن زمان باید به این سمت پیش می‌رفتیم که صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اصلاح الگوی اقتصادی داشته باشیم. یکی از راه‌ها برای صرفه‌جویی، همین ادغام است. به طوری که بسیاری از معاونت‌ها به یک معاونت تبدیل می‌شوند و همچنین علوم پزشکی تهران که سه‌ پارچه بود، دو پارچه می‌شد. همچنین سطح آموزش و تحقیقات با این هم‌افزایی ارتقا می‌یافت و مراکز تقویت می‌شدند و به این ترتیب بر اساس چشم‌انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور، می‌توانستیم به ارتقای شاخص‌های علمی در سطح بین‌المللی دست یابیم.


دستجردی در ادامه به نامه محرمانه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در مرداد ماه سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با اجازه و دستور شخص رییس‌جمهور انجام شد، چنین کار بزرگی به هیچ وجه این امکان را نداشت که بدون اجازه ایشان انجام شود. بنده در این زمینه حداقل دو بار شخص رییس‌جمهور را در جریان گذاشتم و با ایشان صحبت کردم و رییس‌جمهور گفتند که این کار را با قوت و قدرت پیگیری کنید، حتی در دیدار دومم با ایشان که در این زمینه صحبت می‌کردم، تاکید می‌کردند که این کار را تسریع کنید و در این کار کوتاهی هم شده است. در مجموع ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در چنین شرایطی انجام می‌شد.


وی ادامه داد: پس از این ابلاغیه، مسئله ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران را در شورای گسترش مطرح کردیم و اقدامات کارشناسی لازم در این زمینه انجام شد. پس از مصوبه شورای گسترش نیز این موضوع در هیات امناهای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران تصویب و ابلاغ شد. در مجموع تمام مراحل ادغام، قانونی صورت گرفت.


وزیر سابق بهداشت همچنین در پاسخ به برخی اظهارنظرها که ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران را خلاف قانون عنوان کرده‌اند، گفت: تمام مراحل کار طبق قانون صورت گرفته است. همچنین در آن زمان دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران شکایتی را در این زمینه به دیوان عدالت اداری تقدیم کردند. دیوان عدالت اداری به این شکایت رسیدگی کرد و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ادغام دانشگاه را اقدامی صحیح دانست، نه خلاف قانون.


دستجردی در پاسخ به برخی اظهارنظرها که ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در جهت ارتقای رتبه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ عنوان کرده‌اند نیز اظهار کرد: حرف‌های زیادی زده می‌شود، باید دید آیا این حرف‌ها مبنایی دارد یا نه. مبنای این ادغام از طریق معاونت توسعه رییس‌جمهور صادر شد و این مبنا به هیچ وجه از وزارت بهداشت نبود. از طرف دیگر بخش زیادی از شبکه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آن زمان به استان البرز واگذار شده بود و ۱۵۰۰ نفر از کارکنان این دانشگاه نیز ساکن استان البرز بودند که به این استان منتقل شدند. در مجموع خاستگاه ادغام دانشگاه ایران از ریاست جمهوری بود، نه شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت و این اقدام در جهت کوچک‌سازی دولت صورت گرفت.


دستجردی تاکید کرد که در دوران مسوولیت خود و از جمله در موضوع ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران به هیچ تشکلی باج نداده‌ام.


وی درباره چرایی عدم انتقال دانشجویان به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به اجرای سیستم ریفورم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: از آنجا که سیستم ریفورم در دانشگاه شهید بهشتی اجرا شده بود، نمی‌توانستیم دانشجو به این دانشگاه منتقل کنیم. بر این اساس بود که آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران داده شد و بخش بهداشت و درمان و دارو نیز به شهید بهشتی سپرده شد. این تقسیمات نیز بر اساس ابلاغیه معاون رییس‌جمهور صورت گرفت. همچنین به دنبال ادغام این دانشگاه طی ابلاغیه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستم که نهایت احترام و تکریم را نسبت به اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران داشته باشند و در این ادغام نیز نهایت احترام را نسبت به اساتید داشتیم.


به گفته دستجردی، در مجموع ارتقای دانشجویان، ارتقای اعضای هیات علمی و هم‌افزایی‌های مختلف را از جمله منافع این ادغام می‌دانستیم. بر همین اساس است که امروز اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان حاضر نیستند به عقب بازگردند.


وزیر سابق بهداشت ادامه داد: با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعضای هیات علمی جدید به ویژه هیات علمی در گروه علوم پایه گرفته شد و کتابخانه‌ای ۱۰ طبقه با هزینه ۴۰ میلیارد تومانی فراهم شد. این کتابخانه اکنون بزرگترین کتابخانه خاورمیانه است و تمام دانشجویان کشور می‌توانند از آن استفاده کنند. دانشجویان، دستیاران، فلوها و … از این ادغام راضی هستند.


دستجردی همچنین به نامه دبیر شورای مشاورین رییس‌جمهور به رییس‌جمهور در سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: این شورا نیز ادغام دانشگاه را تایید کرده است. بر این اساس ادغام دانشگاه کاملا در مسیر قانونی، علمی و آموزشی بوده است.


وی در پاسخ به سوالی درباره احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: اکنون ۲۰ هزار دانشجوی ادغامی در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران مشغول تحصیل‌اند که ۸۰۰۰ نفر آنها می‌خواهند در دانشگاه تهران بمانند. با این اوصاف کمبود بیمارستان آموزشی، استاد و فیلد خواهند داشت. مسلما دانشگاه علوم پزشکی ایران نمی‌تواند برای دو سال آینده انترن و دانشجو داشته باشد.


وزیر سابق بهداشت تاکید کرد: انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران بار مالی فراوانی خواهد داشت و علاوه بر آنکه باعثنارضایتی می‌شود، تمام اهداف ادغام را نیز زیر سوال می‌برد.


دستجردی تاکید کرد که در دوران مسوولیت خود و از جمله در موضوع ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران به هیچ تشکلی باج ندادهام.