وزیر سابق بهداشت ادعای رئیس‌جمهور را رد کرد

به گزارش افکارنیوز، وزیر سابق بهداشت پاسخ رییس جمهور درباره بی اطلاعی از ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران را داد.

۱۰ روز پس از منتفی شدن ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران، دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر سابق بهداشت و درمان پاسخ ابهاماتی که در این مدت درباره ادغام بوجود آمده بود را داد؛ دلیل ادغام، مطلع بودن رییس جمهور از ادغام و قانونی بودن و نبودن آن.

او درباره دلیل ادغام به خبرآنلاین گفت: " در مردادماه سال ۸۹، بحثهای کوچک سازی دولت و انتقال برخی سازمان های دولتی به شهرهای دیگر مطرح بود. همزمان استان البرز هم در شرف تاسیس بود، معاون محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در ابلاغیه ای به وزارت بهداشت به طور محرمانه ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران را خواستار شد. بر اساس این ابلاغیه و همچنین کار کارشناسی که بعدا انجام شد، در آبان ماه سال ۸۹ مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی و هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران اخد شد و در همین زمان، ابلاغیه وزارت به دانشگاه های مزبور صورت رفت. "

نتیجه این ابلاغ هم چیزی است که اکنون اتفاق افتاده؛ بخش بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادغام شد و بخش آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام شد و بخشی از شبکه بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در استان البرز قرار گرفته بود، هم به دانشگاه علوم پزشکی البرز انتقال یافت.

کارکنان ساکن استان البرز و شاغل در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به استان البرز منتقل شدند.

رییس جمهور مطلع بود

دستجردی درباره این تصمیم و ابلاغیه و اطلاع رییس جمهور از آن گفت: " قطعا کار به این بزرگی که همراه با ابلاغیه معاون رییس جمهور است، با اطلاع شخص رییس جمهور صورت گرفته. ضمن اینکه اساسا این گونه کارها در دولت همیشه موافقت ریاست جمهور را لازم دارد. "

او همچنین گفت: " در زمان ادغام، بنده حداقل دوبار شخصا با آقای احمدی نژاد صحبت کردم یک بار در جلسه هیات دولت که ایشان گفتند با قدرت و قوت کار را پیگیری کنید تا به سرانجام برسد، یک بار هم قبل از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که گفتند کار را با سرعت و قوت به پیش ببرید، که هم اکنون هم دیر شده است. "

نکته اینجاست که رییس جمهور هفته گذشته در لابلای سخنرانی هنگام افتتاح فاز یک بیمارستان کوثر گفت که از ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران خبر نداشته است. او تلویحا گفت در عمل انجام شده قرار گرفته و اکنون از انتزاع دو دانشگاه خوشنود است.

خواستگاه ادغام ریاست جمهوری بود نه وزارت بهداشت

همچنین دبیر شورای گسترش اموزش پزشکی در پاسخ به برخی انتقادات به احیا دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته بود که تصمیم ادغام این دانشگاه در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در یک جلسه دو نفره گرفته شده است و پس از ادغام شورای گسترش آموزش پزشکی به ان رای داده.

دراین باره، وزیر سابق بهداشت چنین می گوید: " مبنای این کار از طریق معاونت توسعه و سرمایه انسانی رییس جمهور بود. خواستگاه ادغام در وزارت بهداشت نبود. یکی از علتهای ان هم تاسیس استان البرز بود و تاسیس دانشگاه البرز. بود. دانشگاه ایران ۱۵۰۰ کارمند در استان البرز داشت. "

ادغام راهی برای ارتقای علمی است

وحید دستجردی همچنین درباره تاثیرات مثبت ادغام در بخش آموزش و درمان گفت: " ادغام آموزش و تحقیقات دو دانشگاه منجر به ارتقای دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی های بین المللی شد که یکی از فلسفه های مهم این ادغام برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور بود. در استان تهران نیز، ادغام بهداشت و درمان در دو دانشگاه ایران و شهید بهشتی، منجر به یکپارچه ساری نسبی در ارائه خدمان بهداشتی و درمانی مردم تهران و سطح بندی بهتر این گونه خدمات شد. "

او گفت: " با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی، هم افزایی امکانات، فیلد، بیمارستان ها، تجهیزات و … صورت گرفت و دانشجویان، دستیاران، فلوها و … از امکانات مضاعف استفاده ‌کردند. تمام این موارد به نفع علم است. راه و روش دانش بنیان شدن در تمام دنیا همین است. "

به گفته وزیر سابق بهداشت، یکی از راه های صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اصلاح الگوی اقتصادی ادغام است که همه جا پذیرفته شده است: " همه معاونت‌ها به یک معاونت تبدیل شدند و همچنین پوشش بهداشت و درمان تهران که سه‌ پارچه بود، دو پارچه شد که ۷۵ تا ۸۰ درصد آن هم تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت. "

دیوان عدالت هم ادغام را قانونی اعلام کرد

وحید دستجردی همچنین درباره قانونی بودن و نبودن ادغام گفت: " تمام مراحل کار طبق قانون صورت گرفته است. آن زمان دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. دیوان عدالت اداری به این شکایت رسیدگی کرد و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ادغام دانشگاه را اقدامی صحیح دانست، نه خلاف قانون. چون دانشگاه علوم پزشکی ایران با مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی تشکیل شده بود و انحلال و ادغام آن هم با مصوبه این شورا قانونی است. "

وحید دستجردی همچنین درباره اثرات منفی انتزاع دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران گفت: " اکنون ۲۰ هزار دانشجوی ادغامی در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران مشغول تحصیل اند که ۸۰۰۰ نفر آنها می خواهند در دانشگاه تهران بمانند. با این اوصاف دانشگاه علوم پزشکی ایران حداقل در دو سال آینده کمبود انترن و دانشجو داشته باشد. "

وحید دستجردی درباره بار مالی احیا دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: " انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران بار مالی فراوانی دارد و علاوه بر آنکه باعثنارضایتی می‌شود، تمام اهداف ادغام را نیز زیر سوال می برد. "

او همچنین گفت: "در دوران مسوولیت خود و از جمله در موضوع ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران به هیچ تشکلی باج نداده ام."