خال‌دارها بخوانند

به گزارش افکارنیوز، خال یک اصطلاح عمومی است که طیف وسیعی از ضایعات پوستی را دربرمی‌گیرد. این ضایعات در اثر بر هم خوردن ترکیب طبیعی ساختمان پوست به وجود آمده و ناشی از کاهش یا عملکرد غیرطبیعی یک یا چند بافت می‌باشند. خال‌ها براساس نوع بافت غیرطبیعی نامگذاری می‌شوند؛ مانند خال سلول رنگدانه‌ساز، خال عروقی، خال چربی و … بنابراین آنها می‌توانند به شکل‌ها و رنگ‌های متنوع، در نقاط گوناگون بدن و در سنین مختلف تظاهر کنند. اما خالی که از همه شایع‌تر است و همه آن را می‌شناسند، خال سلول‌های رنگدانه‌ساز می‌باشد. تقریباً همه افراد این نوع خال را دارند و در بعضی‌ها تعداد آن به ۴۰ عدد یا حتی بیشتر می‌رسد. بیشتر مردم فکر می‌کنند خال‌ها فقط به شکل لکه‌های قهوه‌ای تیره هستند؛ در حالی که تنوع گسترده‌ای از نظر شکل ظاهری دارند. گاهی وجود خال از نظر ظاهری لطمه‌ای به زیبایی فرد نمی‌زند، ولی بعضی خال‌ها ظاهر ناخوشایندی دارند. خال‌ها به تنهایی یا به صورت گروهی می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. نکته مهم اینکه آنها یک شکل نیستند. برخی همسطح و بعضی برجسته و گوشتی؛ همچنین ممکن است همرنگ پوست و یا به رنگ صورتی، قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره و حتی آبی مایل به سیاه، یکنواخت و یا نقطه نقطه باشند. خال‌ها می‌توانند گرد یا بیضی و یا شکل نامنظم داشته باشند. گاهی روی بعضی خال‌ها چند تار مو دیده می‌شود.

انواع خال

خال‌ها انواع مختلفی دارند که احتمال سرطانی شدن بعضی از آنها بیشتر است. ملانوم که خطرناک‌ترین سرطان پوستی است، می‌تواند روی بعضی از انواع خال ایجاد شود. خال‌های مادرزادی با قطر بیشتر از ۲۰ سانتیمتر، بالاترین خطر را از نظر تبدیل شدن به سرطان پوستی ملانومای بدخیم دارند. احتمال تبدیل غیرعادی به شکل(دیس پلاستیک) نیز زیاد است. ابتلا به این نوع خال زمینه ارثی دارد.

چرا خال به وجود می‌آید؟

رنگ قهوه‌ای و یا سیاه خال‌ها مربوط به سلول‌های رنگدانه‌سازی است که رنگدانه‌ای به نام ملانین آنها را می‌سازند. علت تشکیل خال دقیقا مشخص نیست. پیدایش خال احتمالاً به زندگی قبل از تولد باز می‌گردد! اکثر خال‌ها در ۲۰ سال اول زندگی ظاهر می‌شوند. بعد از سن ۳۵ سالگی احتمال پیدایش خال جدید کمتر است. هر خال، الگوی رشد خاص خود را دارد. آنها معمولاً ابتدا مسطح و صاف و به رنگ قهوه‌ای یا سیاه(شبیه کک و مک) هستند و با گذشت زمان به کندی بزرگ و برجسته و کمرنگ می‌شوند. البته بعضی خال‌ها ممکن است اصلاً تغییری نکنند و بعضی هم نهایتاً خود به خود محو می‌شوند. دوره متوسط این تغییرات حدود ۵۰ سال است. بعد از تماس با نورخورشید، در سنین نوجوانی و جوانی، هنگام حاملگی و یا به دنبال مصرف برخی از داروها، خال‌ها ممکن است تیره‌تر و بزرگ‌‌تر و یا خال‌های جدید ظاهر شوند.

آیا تمام ضایعات رنگی پوست خال می‌باشند؟

اگر پوستتان را از نزديك نگاه كنيد، ممكن است متوجه لكههاي تيرهاي شويد كه خال نيستند. كك و مك شايعترين نوع اين لكههاست و برعكس خال، ابعاد آنها بندرت از چند ميليمتر بيشتر ميشود. البته بعضي اوقات با وصل شدن لكهها ممكن است آنها بزرگتر از حد معمول به نظر برسند. تماس با نورخورشيد ميتواند لكهها را تيرهتر كند و در زمستان كاملاً محو شوند. در حالي كه خال در همه جايي از بدن ميتواند ايجاد شود، كك و مك به طور معمول محدود به نواحي روباز بدن كه آفتاب ميخورند (مثل صورت، گردن و قسمت فوقاني پشت) ميباشد. افراد داراي پوست روشن و مو قرمزها به آساني و خيلي زود دچار كك و مك ميشوند. بعد از رسيدن به سنين ميانسالي، ضايعات ديگري ممكن است ظاهر شوند كه خال نيستند. گاهي برجستگيهاي زگيل شكل به رنگ قهوهاي در صورت يا تنه ظاهر ميشوند كه به نظر ميرسد مثل يك قطعه آدامس به پوست چسبيدهاند. اين برجستگيها كراتوز سبورئيك ميباشند. گاهي لكههاي آفتابي روي مچ دستها، ساعد ظاهر ميشوند كه بدخيم نيستند.