تبدیل «پیکان» به «پژو پارس»!

به گزارش افکارنیوز، رییس سازمان سینمایی که عصر ۲۸ فروردین ماه در برنامه‌ای تحت عنوان دیدار نوروزی‌اش با سینماگران در تالار وحدت سخن می‌گفت، درباره وضعیت سال گذشته سینما ایران بیان گفت: سینمای ایران یک پدیده زنده و پویا متعلق به انقلاب اسلامی و همه ماست. به زعم من سال ۹۱ نقطه عطفی برای سینمای ما بود.

وی ادامه داد: سالی که هجمه‌هایی که بخش زیادی از آنها ناحق بود، از درون و بیرون به ما وارد شد اما سینماگران با صبوری همه آنها را به جان خریدند تا اینکه دیدیم در جشنواره فجر سی‌ویکم با فیلم‌هایی که عرضه شد، حتی مخالفان هم به تمجید از سینمای ایران پرداختند. بدون شک سینمای ایران راه خود و نسبتش را با نظام، انقلاب اسلامی و مردم پیدا کرده است.

شمقدری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استقرار سازمان سینمایی به جای معاونت سینمایی در سال گذشته، گفت: تبدیل معاونت به سازمان سینمایی، پرشی برای سینمای ایران بود که بتواند مقطع بعدی خود را با قدرت آغاز کند. تبدیل معاونت به سازمان مانند تبدیل «پیکان» به «پژو پارس» بود و بعید می‌دانم، کسی علاقه نداشته باشد که با «پژو پارس» ادامه مسیر بدهد. البته من به یاد دارم که برخی به خاطر نوستالژی پیکان، یک قالپاقش را هم به پژو نمی‌دادند!

رییس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش با تاکید زنده و پویا بودن سینمای ایران، چند موضوع را مطرح و از رسانه‌ها و سینماگران درخواست که به آنها بپردازند.

وی در این بخش خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم سینمای ایران یک پدیده زنده و پویاست و پدیده زنده طبیعتا رویش و ریزش خواهد داشت. این موجود زنده باید همیشه با تغییرات همراه شود و مدام تولید و فکر و محتوا داشته باشد و آنگاه رشد و گسترش پیدا می‌کند. این دغدغه وجود دارد که باید بیندیشیم که چه خوراک فکری به مخاطب می‌دهیم. یادمان باشد که داستان جانبازان شیمیایی ما زمانی دغدغه همه ایرانیان شد که «از کرخه تا راین» دیدیم.

شمقدری در ادامه به هفت محور ۱ - مخاطب، ۲ - سینماگر، ۳ - سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها، ۴ - ارزش‌های فنی و هنری، ۵ - ارزش‌های محتوایی و اخلاقی، ۶ - مدیریت فرهنگی و ۷ - شناخت سینما و ماهیت آن که به بقای سینمای ایران لازم است اشاره کرد و درباره هر یک از آنها توضیح داد.

در اکران فتنه ایجاد کردند و تلخی‌اش به خودشان ماند

رییس سازمان سینمایی در توضیح بحثمخاطب آن را اساسی‌ترین عامل برای بقای سینمای ایران دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته اکران دستمایه یک فتنه و رفتار فراقانونی شد که تلخی را حتی برای کسانی که مبدع این طرح‌ها بودند هم ایجاد کرد. به نظر من مهم‌ترین مساله سینمای ایران، اکران خوب فیلم‌هاست. همچنین در این بخش ما در بخش سالن‌های سینمایی مشکلات عمده‌ای داریم که باید به شکل روزافزون آنها را حل کنیم. در بحثارتباط با مخاطب در سال‌های اخیر شبکه نمایش خانگی عرصه جدی پیش رویمان قرار داده است اما مشکلات این بخش که یکی از آنها قاچاق است، به اندازه وسعتش جدی است؟

وی ادامه داد: در کنار شبکه نمایش خانگی، شبکه‌های تلویزیونی و نحوه نمایش فیلم‌های سینمایی در آنها نیز عرصه‌های مهم برای جذب مخاطب برای سینمای ایران است که باید توجه بیشتری به آن شود.

به گزارش ایسنا، شمقدری همچنین از اکران بین‌المللی فیلم‌ها از دیگر شاخص‌های مهم جذب مخاطب نام برد و عنوان کرد: متاسفانه اکران بین‌المللی همیشه مورد غفلت واقع شده است در حالی که حداقل یک پنجم فیلم‌های سینمای ایران قابلیت اکران عمومی جهانی را دارند.

در حوزه صنوف سینمایی، مشکلاتی جدی داریم

رییس سازمان سینمایی همچنین به سینماگران به عنوان شاخص دوم بقای سینمای ایران اشاره و با تاکید بر لزوم رویش در این بخش گفت: ما چه از روش تجربی و چه از روش آکادمیک به رویش نیاز داریم. داشتن فیلمسازان مولف و ستاره‌های سینما(نه به آن معنی بازاری‌اش) قطعا نیاز سینمای ایران است که باید به آن توجه شود.

وی در این بخش به مشکلات سینماگران در حوزه صنوف نیز اشاره و عنوان کرد: ما در حوزه صنوف سینمایی مشکلاتی جدی داریم. البته در این بخش گام‌هایی برداشته شده که امیدواریم به نتیجه برسد. در بخش صنوف سینمایی و سینماگران، امنیت شغلی مهم‌ترین بحثاست که اکنون دغدغه‌ای جدی را برای ما و سینماگران ایجاد کرده است.

فرآیند بازگشایی خانه سینما آغاز می‌شود

شمقدری در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع بازگشایی خانه سینما خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید، اساسنامه خانه سینما توسط کمیته هفت نفره اصلاح شده است. در ماده یک اساسنامه آمده که خانه سینما باید تحت نظارت ارشاد تشکیل شود و فعالیت کند. هفته قبل این اساسنامه به وزارت ارشاد ارائه شد و طبیعی است که سیر طبیعی خودش را در وزارتخانه طی خواهد کرد و احتمالا به سازمان سینمایی ابلاغ خواهد شد تا بتوانیم با کمک بدنه سینما، فرآیند بازگشایی خانه سینما را طی کنیم.

معاون وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه چنین فرآیندی باید دو سال و نیم قبل انجام می‌شد، اظهار کرد: زمانی که هیات مدیره آخر خانه سینما انتخاب شدند، با یکدیگر جلسه‌ای داشتیم و گفتم اکنون مهم‌ترین کار اصلاح اساسنامه است و تاکید کردم که ما هم روند این اصلاح را تسریع خواهیم کرد اما در هر صورت چنین کاری انجام نشد، خوشبختانه بعد از دو سال و نیم به اینجا رسیدیم که اساسنامه اصلاح شده است و امیدوارم در ادامه مسیر، اقدامات خوبی انجام شود.

باید سرمایه تولید یک فیلم در بخش خصوصی بیمه شود

شمقدری در ادامه سخنانش درباره هفت عامل بقای سینمای ایران، به سرمایه و زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در چرخه صنعتی سینمای ما نقاط مفقوده‌ای دیده می‌شود و فکر می‌کنم اولین اقدام مورد نیاز در این حوزه، اصلاح چرخه صنعت سینمای ایران باشد. متاسفانه در سینمای ایران امنیت سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی تا حد زیادی وجود ندارد. معتقدم وقتی بخش خصوصی در فیلمی سرمایه‌گذاری می‌کند، باید امنیت بازگشت حداقل سرمایه اولیه‌اش بیمه شود تا از فعالیت در سینمای ایران مایوس نباشد. این اتفاق بسیار مهمی است که ما دنبالش هستیم.

وی همچنین توازن نداشتن بین هزینه و دستمزد در سینمای ایران را یکی از مشکلات جدی امروز دانست و خاطرنشان کرد: اکنون توازن منطقی بین هزینه‌ها، دستمزدها و بازگشت سرمایه در سینمای ایران وجود ندارد. اینکه ۳۰۰ میلیون از هزینه یک میلیاردی تولید فیلمی، دستمزد یک بازیگر باشد، معنی ندارد! من برای حل این موضوع راه‌حلی پیشنهاد داده‌ام که آن را نیز با شما در میان می‌گذارم.

شمقدری افزود: راه‌حل من این است که در هر رشته‌ای سقف پرداخت دستمزد مشخص شود، اگر سینماگری از آن مبلغ بالاتر با تهیه‌کننده توافق کرد، باید آن افزایش را از طریق سهام فیلم دریافت کند. اینگونه همه عوامل دخیل در تولید یک فیلم دغدغه فروش آن را پیدا خواهند کرد و توازنی در پرداخت دستمزدها ایجاد می‌شود. البته ممکن است راهکارهای دیگری هم برای برقرار این توازن وجود داشته باشد که دوستان می‌توانند آن را پیشنهاد دهند.

به گزارش ایسنا، جواد شمقدری در ادامه سخنان خود، به ارزش‌های محتوایی و اخلاقی و همچنین ارزش‌های فنی و هنری سینمای ایران اشاره و بیان کرد: در بخش ارزش‌های محتوایی و اخلاقی، آرمان‌گرایی، طرح اسطوره‌ها و شناخت دین و فرهنگ قطعا جزو نیازهای سینمای ایران است. همچنین در حوزه ارزش‌های فنی و هنری، دستیابی به زبان تصویر مرتبط با فرهنگ خودمان نیاز است که باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود.

دود سنگ‌اندازی‌ها به چشم همه سینمای ایران رفت

رییس سازمان سینمایی در بخش پایانی سخنانش در دیدار نوروزی با سینماگران ضمن ابراز تاسف از آنچه سنگ‌اندازی در جهت اقداماتش می‌دانست، بیان کرد: متاسفانه عده‌ای که با اصل سینما مخالف هستند، با عده‌ای که نگاهی محدود در داخل سینما داشتند، متحد شده و با اقداماتشان انرژی ما را گرفته‌اند. اینکه بخشی از انرژی ما صرف رفع سنگ‌اندازی‌ها شود، جای تاسف است. ما آماده بودیم که به اصطلاح، چند موتوره کار کنیم اما بخشی از انرژی‌مان را به شیوه دیگری صرف کرده که متاسفانه دودش به تمام سینمای ایران و بالطبع هنر کشورمان رفت.

شمقدری با تاکید بر اینکه میخواست علاوه بر سینما به هنرهای دیگر هم کمک کند، خاطرنشان کرد: واقعا دیدگاه ما این بود که علاوه بر سینما برای هنرهای دیگر هم کار کنیم. جالب است بدانید که من چندی قبل جلسهای در یک وزارتخانه داشتم و آنها میگفتند که تنها برای یک پروژهشان هزار میلیارد تومان هزینه شده است. من آنجا به حال فرهنگ و هنر افسوس خوردم چراکه بودجه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کشور ۵۰۰ میلیارد تومان است که تنها ۵۰ میلیارد تومان از آن سهم سینمای ایران است، در هر صورت امیدوارم سینمای ایران در سال آینده جایگاه بسیار بهتری داشته باشد.