جزئیات خبر مسدود شدن حساب ایرانیان در بانک های ترکیه از زبان سفیر ایران در آنکارا
گروه بین الملل:

به گزارش شبکه تی آر تی تورک، در چند روز گذشته خبری در روزنامه های " یئنی شافاق " و " تودی زمان " ترکیه منتشر شد که حاکی از توقیف شدن سپرده های بانکی ایرانیان در بانکهای ترکیه بود روزنامه شرق در شماره‌ی روز چهارشنبه(۱۷آوریل / ۲۸ فروردین) به نقل از رسانه‌های ترکیه خبر داده که حساب‌های ایرانیان در بانک‌های ترکیه بسته می‌شوند.

به گزارشافکارنیوز، منبع خبر روزنامه شرق روزنامه دولتی " تودیززمان " است که از روزنامه‌های معتبر ترکیه به‌شمار می‌رود. گزارش ویژه این روزنامه ترکیه‌ای درباره بستن حساب بانکی ایرانیان در شماره روز دوشنبه(۱۵آوریل / ۲۶ فروردین) آن چاپ شده است. این روزنامه می‌نویسد: به یک ایرانی که ۱۰ سال است در ترکیه سکونت دارد گفته شده حساب بانکی شخصی‌اش را ببندد.

هم‌چنین " شفق "، روزنامه دیگر ترکیه، روز دوشنبه نوشت، برخی بانک‌های ترکیه از مشتریان خود خواسته‌اند تا ۱۷ آوریل ۲۰۱۳ پول خود را خارج کنند وگرنه دارایی‌شان مصادره خواهد شد.

ظاهرا دستور بستن حساب‌های ایرانیان از سوی " آژانس مقررات بانکی و نظارتی " ترکیه صادر شده و هدف آن همراهی با تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران است. اما روزنامه " شفق " در گزارش خود افزوده، این آژانس منکر صدور چنین بخشنامه‌ای شده است.

احتیاط چند بانک خصوصی
اما شبکه تی آر تی تورک، می گوید تنها برخی از بانکهای صددرصد خصوصی ترکیه مثل " گارانتی " و " اچ اس بی سی " که مبادلات مالی مهمی با غرب و امریکا دارند، اخیرا به همه سپرده گذاران ایرانی، عراقی و سوریه ای خود خبر داده اند که با دریافت سپرده های خود، حسابهایشان را در بانکهای مربوطه ببندند.

مدیریت تعدادی از این بانکهای خصوصی تاکیدکرده اند که هیچ سپرده ای توقیف، مسدود و یا مصادره نخواهد شد.

به طوریکه در صورت عدم مراجعه سپرده گذار هدف به بانک هشدار دهنده، سپرده وی منجمد شده و حساب بانکی وی تا زمان مراجعه مجدد سپرده گذار در آن بانک، در امانت کامل محفوظ نگاه داشته خواهد شد.

همچنین بانک هایی که مبادلت زیادی با غرب دارند، از این پس از بازکردن حسابهای جدید برای سپرده گذران ایرانی، عراقی و سوریه ای امتناع خواهند کرد.

به این ترتیب آن دسته از ایرانیانی که از سوی بانکهای خصوصی برای بستن حسابهایشان مورد هشدار قرار گرفته اند، براحتی می توانند با دریافت سپرده خود از این بانکها، در دیگر بانکهای ترکیه بخصوص بانکهای دولتی ترکیه برای خود حساب باز کنند.

در همین رابطه علیرضا بیگدلی سفیر ایران در آنکارا در گفتگو با شبکه خبری "تی آر تی تورک"، در خصوص سپرده های ایرانیان در بانکهای ترکیه گفت:" این مسئله صرفا ناشی از رفتار احتیاط امیز برخی از بانکهایی است که دارای مبادلات تجاری مهمی با کشورهای غربی هستند. حال آنکه ما معتقدیم این بانکها می باید براساس موضعگیری های رسمی حکومت انکارا در قبال تحریمهای غرب علیه ایران رفتار کنند. چراکه ترکیه از تحریمهای الحاقی امریکا و غرب علیه ایران حمایت نمی کند."