پیامد حباب در بازار سکه

به گزارشافکارنیوز،ارزش ذاتی سکه نیز با توجه به بهای اونس در بازار‌های جهانی و نرخ دلار در بازار غیر رسمی ۱۸۰ هزار تومان کمتر از قیمت تعیین شده برای فروش آن در بازار است؛ بنابراین مقاومت قیمت‌ها در بازار داخلی همچنان ادامه دارد. مقاومتی که با واکنش کارشناسان و برخی مسوولان دولتی مواجه شده است. به گفته صاحب نظران تشدید ورود طلای قاچاق به کشور و زمینه‌سازی مجدد برای خروج ارز و افزایش نرخ آن از پیامد‌های حباب در بازار است؛ بنابراین کارشناسان معتقدند: در شرایط کنونی سیاست‌گذار ارزی با مداخله موثر در بازار می‌تواند به تصحیح روند قیمتی بپردازد. کاهش قیمت شمش عرضه شده از سوی بانک مرکزی بر اساس قیمت‌های جهانی و فعال کردن جلسات حراج بانک کارگشایی از جمله این پیشنهادها است. در غیر این صورت با افزایش قاچاق علاوه‌بر احتمال ورود طلای ساخته شده با عیار پست به داخل، افزایش تقاضا برای خروج ارز می‌تواند، نوسان قیمت شدیدتری را در این بازار رقم زند.
بی‌تفاوتی قیمت‌های بازار به افت قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه دارد. دیروز نیز قیمت دلار و سکه در بازار تکان نخورد و همانند روزهای قبل ثابت ماند. این اتفاق را برخی از کارشناسان به دلیل افزایش تقاضا و خروج ارز از کشور برای واردات طلا عنوان کرده‌اند.
به عبارت دیگر ارزان تر بودن قیمت طلا در خارج از مرزها نسبت به قیمت‌های داخل موجب حرکت طلا به سمت داخل شده و تقاضا برای خروج ارز را تحریک کرده است. بر اساس ارقام موجود روز گذشته قیمت هر کیلو شمش طلا در ایران تقریبا ۱۶۶ میلیون تومان بود. این میزان در خارج از کشور به طور مثال در دبی تقریبا ۱۵۵ میلیون تومان گزارش شد. اختلاف تقریبا ۱۱ میلیون تومانی قیمت طلا موجب حرکت طلا به داخل و حرکت ارز به خارج می‌شود. در حالی که قیمت هر مثقال طلا در دبی دیروز ۵۱۳ هزار تومان بود قیمت آن در داخل ۵۳۸ هزار تومان عنوان شد.
در روزهای اخیر کارشناسان نسبت به بر هم خوردن توازن قیمت‌ها در بازار داخل و خارج به دلیل افت تقریبا ۲۲۰ دلاری بهای جهانی طلا هشدار داده‌اند و از بانک مرکزی خواسته اند تا با کاهش دادن قیمت طلادر بازار داخلی، از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. معاون وزیر بازرگانی نیزاز بانک مرکزی خواست تا در این زمینه اقدام کند.

مسوولیت نظارت بر بازار با بانک مرکزی است
معاون وزیر صنعت، ‌ معدن و تجارت نیز گفت: با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی، ‌ فروشندگان طلا در ایران نیز باید قیمت‌ها را پایین آورند.
به گفته تقوی، بانک مرکزی برای احقاق حقوق مردم باید وارد عمل شده و اجازه ندهد که برخی فروشندگان از این فرصت سوء استفاده کنند.
این شرایط البته بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و ضمن مشخص کردن حباب شدید قیمتی برای انواع سکه و طلا، میزان معاملات را در بازار به حداقل رسانده است.
در بازار منطقه خیابان فردوسی و چهار راه استانبول، قیمت سکه دیروز همچنان یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تعیین شد. با احتساب دلار ۳۵۰۰ تومانی و بهای جهانی ۱۳۸۰ دلاری هر اونس طلا، میزان ارزش واقعی طلای موجود در سکه کمتر از یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان است؛ بنابراین قیمت سکه بر تابلوها تقرییا ۱۸۳ هزار تومان بالاتر است و در واقع ارزش خریدن در این سطح را ندارد. سکه فروشان و صرافان در این گونه مواقع خرید سکه ندارند. افراد خبره و دلالان نیز تا روشن شدن موضوع و آرامش قیمت‌ها حرکتی در این زمینه انجام نمی‌دهند. بازار در حال رکود است. این درحالی است که میزان خرید و فروش در بازار طلا نیز از این شرایط تاثیر جدی پذیرفته وبا وجود میزان مالیات بر ارزش افزوده ۶ درصدی امسال برخی از طلا فروشان به قول خودشان با ترس و لرز ویترین پهن کرده‌اند.
دیروز قیمت هر نیم سکه ۶۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۲۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۴ هزار تومان فروخته شد، که تنها از قیمت گرم ۱۸ عیار قدری کاسته شده بود. در بازار ارز دلار همچنان بر روی نرخ ۳۵۰۰ تومان جا خوش کرده و تمایلی برای کاهش ندارد. البته تا ۳۵۲۰ تومان نیز نوسان کوتاه مدتی داشت.
در بازارهای جهانی قیمت طلا از نوسان افتاده و در سطح ۱۳۸۰ دلار تا بعد از ظهر دیروز قیمت داشت.

قیمت دلار، یورو و پوند افزایش یافت
دیروز در مرکز مبادلات قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۴۶ ریال، پوند انگلیس ۳۷ هزار و ۹۹۴ ریال و یورو ۳۲ هزار و ۶۰۲ ریال اعلام شد که در مقایسه با روز قبل از آن افزایش داشت.
نرخ فرانک سوئیس ۲۶ هزار و ۸۰۳ ریال، کرون سوئد ۳۸۸۶ ریال، روپیه هند ۴۵۷ ریال و درهم امارات ۶۷۳۶ ریال در مرکز مبادلات ارزی کشور تعیین شدند که افزایش قیمت داشتند.
در این مرکز لیر ترکیه ۱۳ هزار و ۸۴۰ ریال، روبل روسیه ۷۹۱ ریال، ریال قطر ۶۷۹۷ ریال و یوآن چین ۴۰۰۷ ریال بود که این ارزها نیز افزایش قیمت داشتند.
در عین حال هر یک ‌صد ین ژاپن به قیمت ۲۵ هزار و ۳۰۰ ریال و یک هزار وون کره جنوبی ۲۲ هزار ریال اعلام شدند که تغییر قیمتی ثبت نکردند. در بازارهای جهانی افت قیمت طلا موجب زیان پرتفوی بانک‌های مرکزی شده است. بلومبرگ در گزارشی خبر از زیان آنها داده است.

زیان ۵۶۰ میلیارد دلاری بانک‌های مرکزی جهان از سقوط قیمت طلا
گزارش‌های خارجی نیز از زیان بانک‌های مرکزی پس از افت قیمت طلا حکایت دارد. بانک‌های مرکزی جهان با دارا بودن ۱۹ درصد کل طلای استخراجی جهان، بزرگ‌ترین خسارت دیده‌های سقوط بهای فلز زرد هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، سرمایه‌گذاران با بیشترین سرعت در دو سال گذشته، در حال خارج کردن سرمایه‌های خود از طلا و سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام هستند.
بر اساس این گزارش، این امر به ضرر بانک‌های مرکزی جهان تمام شده و این بانک‌ها با بیشترین زیان، معادل ۵۶۰ میلیارد دلار مواجه شده‌اند.

به گزارش موسسه آمریکایی کمبریج، با کاهش ارزش طلا در روز گذشته به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته، معاملات محصولات مرتبط با طلا در سال ۲۰۱۳، حدود ۳۷ میلیارد دلار کاهش یافته است. ارزش خالص دارایی‌های خارج شده از بازار طلا از ۱۰ آوریل تاکنون، ۱۱/۲ میلیارد دلار برآورد شده که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۱ را به خود اختصاص داده است؛ همچنین ارزش سرمایه‌های تزریق شده به بازارهای سهام در آمریکا و سایر نقاط جهان به ۲۱/۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

شورای جهانی طلا در لندن اعلام کرد: بانک‌های مرکزی جهان ذخایری برابر با ۳۱۶۹۴.۸ تن طلا، معادل ۱۹ درصد کل طلای استخراجی جهان را در اختیار دارند. به نوشته بلومبرگ، قیمت این فلز گرانبها پس از ۱۲ سال متوالی افزایش نسبت به رکورد ۱۹۲۳ دلاری آن در سپتامبر ۲۰۱۱، امسال با کاهش ۲۹ درصدی مواجه شد.
از طرفی، رشد اقتصادی و سوددهی شرکت‌های سهامی به همراه کاهش تورم سبب شد تا در سال جاری سرمایه‌های بازارهای سهام جهان به ۲/۲۸ تریلیون دلار افزایش یابد.
آنتونی والری یک تحلیلگر بازار گفت: به نظر می‌رسد، احتمال خطر در اقتصاد جهان کاهش یافته و سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی دارایی‌هایی هستند که یا درآمد داشته باشند یا دارای پتانسیل رشد باشند و طلا هیچکدام از اینها را ندارد.

قیمت طلا در بازار نیویورک از ابتدای سال جاری میلادی ۱۷ درصد کاهش یافته که بدترین شروع از سال ۱۹۸۱را به خود اختصاص داده است. کاهش ۹/۳ درصدی قیمت طلا در ۱۵ آوریل نیز بیشترین کاهش ۲ روزه از ژانویه ۱۹۸۰ برای این فلز گرانبها بوده است.

خوشحالی هندی‌ها از کاهش قیمت جهانی طلا
در عین حال در شبه قاره عده‌ای از افت قیمت طلا شادمان هستند. سقوط مبهوت‌کننده قیمت جهانی طلا با فصل برگزاری جشن‌های عروسی در هند همزمان شده و قدرت خرید مردم این کشور برای طلا و جواهرات را افزایش داده است.

، علاوه بر فصل عروسی، ماه آینده جشنواره آکشایا تریتیا نیز است که طی آن هندوها به خرید طلا و فلزات ارزشمند دیگر می‌پردازند. اما مصرف‌کنندگان هندی تنها کسانی نیستند که از سقوط قیمت طلا خوشحال هستند. کاهش ۱۹ درصد قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون، تا اندازه‌ای موجب آسودگی خاطر اقتصاددانان این کشور شده است، زیرا هزینه بالای واردات طلا بار قابل‌توجهی بر اقتصاد هند تحمیل کرده است. اقتصاددانان و آژانس‌های اعتبارسنجی نگران کسری حساب جاری هند هستند که در
سه ماه چهارم سال ۲۰۱۲ به رکورد ۶/۳۲ میلیارد دلار یا ۷/۶ درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

راگورام راجان، مشاور عالی اقتصادی دولت هند، در ماه مارس اظهار کرده بود که واردات طلا حدود سه درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. مردم هند طلا را فقط برای مناسبت‌های جشنواره خریداری نمی‌کنند و از این فلز ارزشمند برای پس انداز و حفظ دارایی در برابر تورم بالای این کشور نیز استفاده می‌کنند.

دولت هند با اتخاذ تدابیری مانند سه برابر کردن تعرفه واردات طلا طی سال گذشته، تا اندازهاي موفق به کنترل تقاضای پایانناپذیر مردم به این فلز شد. این سیاست به همراه قیمتهای بالای جهانی و ضعف اقتصاد داخلی، واردات طلای هند در سال گذشته را ۱۱ درصد کاهش داده و به ۸۶۰ تن رساند. به گزارش بلومبرگ، با این همه هند بزرگترین مصرفکننده طلا در جهان است و کاهش اخیر قیمت طلا، فرصت مناسبی برای رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور فراهم کرده است.