به گزارش افکارنیوز، یک متخصص تغذیه گفت: چاقی در سنین کودکی به علت طرد از جامعه سنی می‌تواند باعثافسردگی در نوجوانی شود.

دکتر ناصر کلانتری در رابطه با چاقی کودکان زیر ۵ سال اظهار داشت: استعداد خانوادگی، فاکتورهای ارثی و ژنتیک و وزن هنگام تولد از فاکتورهای چاقی در کودکان زیر ۵ سال می‌باشد.

وی افزود: نوع تغذیه در کودکان زیر ۲سال و ۶ماه، تغذیه غیر از شیر مادر و استفاده از تنقلات و خوراکی‌های پر کالری به شکل میان وعده از جمله عوامل چاق کننده در کودکان می‌باشد.

این متخصص تغذیه با اشاره به تاثیر رفتار والدین بر چاقی کودکان تصریح کرد: رفتار والدین چاق که وعده و مقدار غذای بالایی در طول روز مصرف می‌کنند باعثچاقی کودک می‌شود.

وی ادامه داد: کودکان زیر ۵ سال توانایی مقابله با زور و اصرار زیاد والدین را ندارند و اضافه بر نیاز بدنشان مواد غذایی دریافت می‌کنند.

کلانتری بیان داشت: همچنین تماشای زیاد تلویزیون، تبلیغ غذاها و تنقلات پر کالری و مصرف این میان وعده‌ها منجر به چاقی کودکان زیر ۵ سال خواهد شد.

وی ادامه داد: تماشای زیاد تلویزیون باعثتحریک اشتهای کودک و خوردن بیش از اندازه موادغذایی پر کالری و استفاده محدود میوه و سبزیجات می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: همچنین تماشای تلویزیون فعالیت بدنی کودک را کاهش می‌دهد و نمی‌توانند مقدار کالری جذب شده را بسوزانند.

وی ادامه داد: عادت‌های نادرست والدین و استفاده از فست فودها و غذاهای اشباع شده، چاقی کودک را به دنبال دارد.

کلانتری در خصوص مضرات چاقی کودکان در بزرگسالی اظهار داشت: احتمال اینکه کودکان چاق در بزرگسالی نیز گرفتار چاقی شوند بسیار زیاد است.

وی افزود: چاقی در کودکی منجر به آسیب مغزی، فشار خون و حملات قلبی نمی‌شود ولی در بزرگسالی عامل بسیاری ازبیماری‌ها نظیر اختلالات کبدی، دیابت، فشار خون، کلسترول بالا خواهد بود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه، چاقی در کودکی و نوجوانی اثرات روانی بسیاری در پی دارد تصریح کرد: با توجه به عدم فعالیت بدنی، کودکان چاق به طور معمول دوستان زیادی ندارند و به همین علت از جامعه سنی طرد و در سنین نوجوانی دچار افسردگی می‌شوند.

کلانتری با اشاره کنترل مادر در دوران بارداری تصریح کرد: با کنترل مادر در دوران بارداری و مهار دیابت و فشار خون در این مدت می‌توان از چاقی کودک در سنین بالاتر پیشگیری نمود.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از چاقی کودکان، می‌بایست خوردن میوه، مغز و آب میوه‌های طبیعی را جایگزین تنقلات و نوشیدنی‌های صنعتی نمود.

این متخصص تغذیه گفت: البته تماشای تلویزیون در کودکان زیر ۲ سال، خوردن تنقلات پر کالری تا سن ۶ سال و نوشیدنی‌های صنعتی در کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: به مادران توصیه می شود روزی۲ ساعت کودکان خود را به پارک و محل بازی ببرند تا فعالیت بدنی مناسب را داشته باشند.