به گزارش افکارنیوز، مجید سعیدی برای مجموعه‌ی عکس «مستندسازی قربانیان جنگ در افغانستان» برنده‌ی دومین گرنت RPS Wall ژاپن شد تا موفقیت‌های خود را پس از کسب عناوینی مانند جایزه‌ی ورلدپرس فتوی ۲۰۱۳ و مدال طلای نهمین مسابقه‌ی CIPPC ادامه دهد.

امسال از میان بیش از ۳۰ متقاضی کسب این گرنت، مجید سعیدی - عکاس ایرانی - آژانس عکس گتی‌ایمجز که در افغانستان مشغول عکاسی است، به‌عنوان نفر برگزیده‌ معرفی شد.

گرنت نوعی امتیاز ویژه یا کمک از سوی یک نهاد یا موسسه برای انجام فعالیتی با محوریت عکاسی است که به‌عنوان جایزه به فرد برگزیده اهدا می‌شود.

بخش عکس گالری RPS در توکیو یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های این ‌شهر است و علاوه بر اهدای گرنت، فعالیت‌های دیگری مانند برپایی نمایشگاه عکس، چاپ کتاب، برگزاری کارگاه‌ها و رویدادهای مربوط به عکاسی و فراهم کردن تسهیلاتی برای اقامت عکاسان منتخب از سراسر جهان انجام می‌دهد.

گالری RPS اجازه‌ی استفاده‌ی رایگان مجید سعیدی از فضای آن را برای برپایی نمایشگاهی از آثارش به مدت ۵ تا ۳۰ روز در اوایل تابستان امسال و نیز اقامت در رزیدنسی این نهاد فرهنگی در طول برپایی نمایشگاه در توکیو را خواهد داد.

دایانا مارکوزیان، عکاس جوان روس ارمنی‌تبار که مقیم آمریکا و یکی از استعدادهای جوان منتخب آژانس گتی‌ایمجز هم هست، با مجموعه‌ای به نام «خداحافظ چچن من» برنده‌ی نخستین گرنت RPS Wall شده بود.

دربارهی این رویداد آمده است: کشور افغانستان از زمان وقوع نخستین درگیری با ارتش بریتانیا در درهی هلمند در سال ۱۸۳۳ تا کنون به تناوب درگیر هجوم دولتهای خارجی و درگیریهای داخلی مانند حملهی ارتش شوروی و همچنین سالها جنگ داخلی فرسایشی بین گروههای مختلف افغان بوده است. به طوری که نام این کشور همواره با جنگ و خونریزی پیوند داشته است. ملت افغانستان از پس این همه سال نبرد و خشونت، زخمها و آسیبهایی بسیار جدی را متحمل شدهاند که بهبود آنها به چند دهه زمان نیاز دارد. اکنون بیش از یک دهه از سقوط طالبان بهدست آمریکا و متحدانش میگذرد، ولی آثار این همه سال جنگ و درگیری هر روز بیشتر از دیروز در جنبههای مختلف زندگی اجتماعی در افغانستان خود را نشان میدهد.