به گزارش افکارنیوز- آيت الله العظمی ناصر مكارم شيرازی ۲۹ فروردين ماه در ديدار حجت الاسلام موسی پور، معاون بازرسی كشور با وی گفت: وقتی فعاليت ها را رصد می نماييم به تلاش دست اندركاران پی می بريم و لازم است در رايستای اين خدمات، از مسئولان تقدير كنيم.

این مرجع تقلید افزود: هنگامی که در مجلس خبرگان پیرامون قانون اساسی حضور داشتیم مواردی مربوط به بازرسی تصویب می شد به اهمیت این موضوع اشراف کامل می یافتیم.

وی با تاکید بر اهمیت بازرسی خاطرنشان کرد: خداوند در آیات قران کریم به صراحت بیان داشته که من از شما به شما نزدیک تر هستم و بر همه اعمال شما آگاهم اما با این وجود خداوند برای ثبت و ضبط اعمال بازرسانی را همچون اعضا، جوارح، زمین و فرشتگان قرار داده است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی عنوان کرد: مساله مدیریت کشور بدون بازرسی ناقص است، همان گونه که امام علی(ع) نیز در زمان خلافت خود بازرسانی را برای ارزیابی فعالیت زمامداران گماشته بودند.

این مرجع تقلید اجرای درست بازرسی را وابسته به ضمانت های اجرایی دانست و تصریح کرد: مجلس نیز قوانینی را در جهت ارتقای بازرسی در کشور تصویب نماید و قدرت کافی برای ارزیابی فعالیت دستگاهای اجرایی فراهم گردد و گرنه بازرسی آن گونه که باید کارساز و راهگشا باشد، نخواهد بود.

این عالم برجسته شیعه تصریح کرد: مجلس می تواند در تصویب بودجه، توجه خاصی به افزایش بازرسی در سطح کشور داشته باشد تا بتوان با تخلفات مالی برخوردی جدی داشت.

وی با بیان نقش مهم رسانه ها در ارتقای عملکرد بازرسی خاطرنشان کرد: امروزه رسانه ها و خبر رسانی حرف اول را در جهان می زند از این رو بازرسی برای فرهنگ سازی و کاهش تخلفات می تواند از رسانه ها برای اطلاع رسانی بیشتر مساعدت بگیرد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه داد: هر چند بازرسی تلاش های فراوانی برای از میان بردن و شناسایی تخلفات داشته است اما وجود برخی از اختلاس های مالی به صورت کلان باید ریشه یابی شود و اگر شخص و یا اشخاصی در راستای ایجاد این اختلاس ها نفوذ دارند شناسایی گردند.

وی در پايان اظهار كرد: در برابر برخی از سمينارهای بيهوده می توان در خصوص اهميت بازرسی و تبيين جايگاه اين مسئوليت مهم برنامه های مهم و سمينارهای مناسبی را طراحی كرد تا نخبگان به بيان نظرات خود بپرداند و مشكلات به صورت جامع تری مورد ارزيابی قرار گيرد.