جام جم آنلاين: گفتگو با علي پروين هميشه خواندني و جذاب است، به ويژه كه او در قياس فوتبال امروز با ديروز، حرفهاي زيادي براي گفتن دارد. هر چند كه براي علي آقا و پيشكسوتاني چون او كه به دهه چهل و پنجاهي اين فوتبال تعلق دارند، باور و هضم بسياري از مناسبات امروز فوتبال بسيار سخت مينمايد.

فوتبالی که عشق و تعصب فوتبالی به نسبت گذشته کمتر در آن به چشم می‌آید و پول تار و پود آن را تحت تاثیر خود قرار داده است، البته نه از نوع منفی آن. برای همین نیز علی پروین که رک و بی پرده سخن می‌گوید نمی‌تواند خود را با مسائل امروز فوتبال تطبیق دهد، برای او همچنان رفاقت و عشق ذاتی به فوتبال حرف اول را می‌زند و برای همین پروین در مواجهه با فوتبالی که دیگر کمتر می‌توان از تعصب و عرق باشگاهی و ملی در آن سخنی به میان آورد، در بهت و حیرت می‌شود که چطور بازیکنی که ۶۰۰،۷۰۰ میلیون تومان پول گرفته در طول ۹۰ دقیقه بازی، نم عرقی نیز بر پیشانی اش نمی‌نشیند.!

به‌طور طبیعی چنین مسائلی اصلا برای علی پروین قابل هضم نیست، به ویژه این‌که او امروز در بازگشت مجددش به لیگ برتر فوتبال ایران با تیم پر ستاره و پر خرج و هزینه‌ای روبروست که بیش از ده میلیارد تومان خرجش شده، اما به اندازه یک دهم این مبلغ نیز بهره دهی نداشته و یکی از کاندیداهای سقوط به دسته یک فوتبال ایران است. آن هم در شرایطی که پروین استیل آذین فعلی را با پرسپولیسی مقایسه می‌کند که در دهه ۶۰ و ۷۰ با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داشت و بدون امکاناتی خاص و با تمرین بر روی آسفالت داغ به قهرمانی می‌رسید.

وی می‌گوید: «اون موقع پرسپولیس تو همین اتوبان داوودیه که انتهاش بسته بود، تمرین می‌کرد. چند تا سنگ می‌ذاشتیم وسط آسفالت و بازی می‌کردیم. از ۶ تا ماساژور، ۲ تا آنالیزور و ریکاوری و این جور چیزا هم خبری نبود. با اون وضعیت ۶ سال قهرمان شدیم و فوتبالمون نیز حرف نداشت.»

اما الان چی، میلیارد، میلیارد خرج تیم‌ها می‌شود، آن وقت از فوتبال زیبا و طرح‌های هجومی خبری نیست و به قول علی پروین فوتبالمان شده «اوت دستی» و انگار قرار است تنها با این حربه روی دروازه حریفان موقعیت خلق کرد و صاحب گل شد.

اسطوره فوتبال کشورمان معتقد است که فوتبال ایران از فوتبال روز آسیا و دنیا عقب افتاده است و الا نباید وضعیت به گونه‌ای شود که تیم‌های قطر و بحرین نیز جلوی تیم ملی عرض اندام کنند.

پروین دلیل این عقب افتادگی را نیز غفلت خودمان می‌داند: «وقتی سال ۹۰ قهرمان بازیهای آسیایی شدیم تو همون پکن به دکتر غفوری‌فرد گفتم آقا اگه می‌خوایم این موفقیت تداوم داشته باشه باید با سرعت بیشتری حرکت کنیم و امکانات و تجهیزات بهتری رو برای این رشته مهیا کنیم. فوتبال ایران رو هم به موتورگازی تعبیر کردم و فوتبال آسیا رو به جت و گفتم اگه قرار باشه با این موتورگازی به حرکت خود ادامه بدیم، هرگز به گرد پای این جت نخواهیم رسید. نتایج بعدی فوتبال ایران تا امروز نیز نشان داده در این زمینه بیراه نگفته‌ام.»

علی آقا در عین حال برای برون رفت فوتبال ایران از وضعیت فعلی اینگونه نسخه می‌نویسد: «اگر نخوایم وضعیت رو عوض کنیم ۵۰ سال دیگه هم وضع همینه و دچار باخت می‌شیم. باید کار روی فوتبال پایه رو ساماندهی کنیم و بریم سراغ همون کارایی که کشوری چون ژاپن در فوتبال انجام داد.»

با علي پروين در ويژه نامه نوروزي روزنامه جامجم كه طي روزهاي آتي تقديم شما خوبان ميشود پيرامون مسائل مختلف فوتبال ايران به گپ و گفت نشسته ايم. مسائلي چون بازگشتش به فوتبال، قهرماني با تيم ملي در پكن ۹۰، قضيه اخراج علي كريمي از استيل آذين، خاطرات جالب و خواندني او و... كه شما را به خواندن مشروح اين مصاحبه در ويژه نامه نوروزي جامجم دعوت ميكنيم.