به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تي وي ، روزنامهنگاران و هواداران آنها، يکشنبه (۲۲ اسفند) با برگزاري راهپيمايي خواستار آزادي ۶۸ تن از همکاران خود شدند که در شرايط فعلي در بازداشت به سر ميبرند. وضعيت بهتر آزادي مطبوعات از ديگر خواستههاي اين عده از راهپيمايان بود.

تظاهرات یکشنبه دومین تظاهرات برگزارشده طی ۱۰ روز گذشته در استانبول بود و به دلیل بازداشت ۸ تن از نویسندگان و روزنامه‌نگاران برجسته ترک که به اتهام طراحی برای اجرای کودتا بازداشت شده‎اند، برگزار شده بود.

این راهپیمایی تنها چند روز بعد از آن برگزار می‌شود که پارلمان اروپا، آنکارا را برای محدودساختن آزادی مطبوعات در این کشور خواستار عضویت در اتحادیه اروپا، مورد انتقاد قرار داده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز معتقدند بازداشت روزنامه‌نگاران ترک، نگرانی‌های فراوانی را پدید آورده است.

بر اساس این گزارش، " ما سینکلر وب، گزارشگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در این مورد گفت: " دادگاه باید تصممیم بگیرد که آیا بین نوشتن انتقادی و روزنامه‌نگاری خلاق علیه سیاست‌های دولت و آنچه یک طرح کودتا را در بر می‌گیرد، چه ارتباطی وجود دارد؟ در حالیکه اظهارات انتقادی در جوامع دموکراتیک کاملا مشروع است. "

وی در ادامه در همین خصوص تصریح کرد، بدون شک نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد که حقوق زندانیان نقض شود.

این در حالی است که اگمان بگیس، مذاکره‌کننده ترکیه در امور اتحادیه اروپا در این مورد گفت که هیچ‌کس نمی‌تواند در خصوص آزادی بیان ترکیه را نصیحت کند.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، نیز گزارش پارلمان اتحادیه اروپا را متعصبانه خواند.

در مجموع ۹۲ سازمان مطبوعاتي محلي و ملي در تظاهرات يکشنبه حضور داشتند و خواستار تغيير قوانين موجود به منظور حفظ آزادي مطبوعات شدند.