مروري بر فيلمهاي اكران شده سال ۸۹ گوياي آن است كه در اين سال الناز شاكردوست با حضور در ۸ فيلم سلام بر عشق، سن پطرزبورگ، از ما بهترون، فاصله، ناسپاس، باد در علفزار ميپيچد، چراغ قرمز و كارناوال مرگ پركارترين بازيگر سال به شمار ميرود و پس از آن امين حيايي، مهناز افشار و بهاره رهنما هر يك با حضور در پنج فيلم در رده بعدي قرار ميگيرند.

به گزارش ایسنا، امسال امین حیایی با فیلم‌های «پوپک و مش ماشا..»، «سلام بر عشق»، «سن پطرزبورگ»، «بیداری رویاها»، و «یه اشتباه کوچولو»، مهنار افشار با حضور در «پوپک و مش ماشاء …»، «پسر آدم، دختر حوا»، «تسویه حساب»، «خاطره» و «طبقه سوم» و بهاره رهنما با بازی در «پوپک و مش ماشاء…»، «سن پطرزبورگ»، «هرچی خدا بخواد»، «عروسک» و «بعد از ظهر سگی سگی» هر یک با پنج فیلم در رده‌ی دوم جدول بازیگران پرکار قرار دارند.

محمدرضا فروتن با فیلم‌های «دیگری»، «چهل سالگی»، «عیار۱۴» و «دموکراسی تو روز روشن»، حامد کمیلی «پسر آدم، دختر حوا»، «هر چی خدا بخواهد»، «شکلات داغ»، «دردسر بزرگ»، رضا عطاران «تسویه حساب»، «هر چی خدا بخواد»، «از ما بهترون»، و «بعد از ظهر سگی سگی»، جمشید هاشم‌پور با «کیفر»، «فرود در غربت»، «نفوذی» و «ازدواج در وقت اضافه»، پوریا پورسرخ «شیر و عسل»، «چراغ قرمز»، «عیار ۱۴» و «ناسپاس»، فتحعلی اویسی «افراطی‌ها»، «شیر و عسل»، «درد سر بزرگ»، «دامادخجالتی»، رضا شفیعی جم با حضور در «خروس بی‌محل»، «چراغ قرمز»، «یه جیب پرپول» و «افراطی‌ها» و مهران رجبی با «شیر و عسل»، «کلانتری غیر انتفاعی»، «بعد از ظهر سگی سگی»، و «دموکراسی تو روز روشن»، دیگر بازیگران پرکاری محسوب می‌شوند که هر یک در چهار فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

امیر جعفری هم در سال سپری شده در چهار فیلم «پوپک و مش ماشاء…»، «کیفر»، «نفوذی» و «کلانتری غیر انتفاعی» حضور داشته وحامد بهداد از دیگر بازیگرانی است که چهار فیلم «هفت دقیقه تا پاییز»، «لطفا مزاحم نشوید»، «موج سوم» و «آدمکش» را در اکران عمومی داشته است.

در میان بازیگران سه فیلمی هم می‌توان به شهاب حسینی با «حوالی اتوبان»، «پرسه در مه» و «آناهیتا»، مریلا زارعی «کیفر»، «دیگری»، «یه اشتباه کوچولو»، حمید فرخ نژاد «آتشکار»، «به رنگ ارغوان» و «دموکراسی تو روز روشن»، پانته آ بهرام «هیچ»، «طهران، تهران» و «خوابهای دنباله‌دار»، سروش صحت «پوپک و مش ماشاء..»، «سن پطرزبورگ» و «برخورد خیلی نزدیک»، اکبر عبدی با «افراطی‌ها»، «تسویه حساب» و «استخوانهای بابام» اشاره کرد.

هانیه توسلی با «کیفر»، «عصر جمعه»، و «عصر روز دهم»، علیرضا خمسه با «شکلات داغ»، «نخودی»، «خوابهای دنباله‌دار»، پژمان بازغی «فاصله»، «خاطره»، «فرود در غربت»، بهاره افشاری با «دردسر بزرگ»، «تسویه حساب» و «ازدواج در وقت اضافه»، ارژنگ امیرفضلی «افراطی‌ها»، «دموکراسی‌تو روز روشن» و «از ما بهترون» از دیگر بازیگرانی سه فیلمی سینمای ایران هستند.

به گزارش ایسنا، لیلا حاتمی با «چهل سالگی» و «پرسه در مه»، بهرام رادان «آدمکش» و «کارناوال مرگ»، باران کوثری «هیچ»، «لطفا مزاحم نشوید»، صابر ابر «هیچ» و «نخودی»، نگار جواهریان «هیچ» و «طلا و مس»، محسن طنابنده «سن پطرزبورگ»، «هفت دقیقه تا پاییز»، احمد مهران فر «هیچ»، «عصر روز دهم»، مصطفی زمانی «آل» و «کیفر»، لادن مستوفی «تسویه حساب» و «برخورد خیلی نزدیک»، مهرداد صدیقیان «عصرجمعه»، «موج سوم»، آنا نعمتی «برخورد خیلی نزدیک» و «آل» و شیلا خداداد «پسر آدم، دختر حوا» و «یه اشتباه کوچولو» از بازیگران دو فیلمی هستند.

گوهر خیراندیش بادو فیلم «استخوان‌های بابام» و «کلانتری غیر انتفاعی»، فرامرز قریبان با «فاصله» و «کارناوال مرگ» ومرضیه برومند با «هیچ» و «نخودی» دیگر بازیگران دو فیلمی سال ۸۹ به شمار می روند.

اما از میان سایر بازیگران سینما، طی سال ۸۹ هدیه تهرانی با «هفت دقیقه تا پاییز»، محمدرضا گلزار با «دموکراسی تو روز روشن»، رویا نونهالی با «عصر جمعه»،، فرهاد آئیش با «پوپک و مش ماشاء الله»، آتیلا پسیانی با «سلام بر عشق»، نیکی کریمی «شکلات داغ»، مهتاب کرامتی با «آدمکش»، همایون ارشادی «آل»، فریبرز عرب نیا «شکلات داغ»، امین زندگانی «ملک سیمان»، محمدرضا شریفی نیا «یک اشتباه کوچولو»، رامبد جوان «پسرآدم، دختر حوا»، ترانه علیدوستی «هر چی خدا بخواهد»، هنگامه قاضیانی «بیداری رویاها»، ‌داریوش ارجمند «شکلات داغ»، کامبیز دیرباز «مقلدشیطان»، میتراحجار «آناهیتا» ومهدی هاشمی با «هیچ» از بازیگران تک فیلمی سینمای ایران هستند.

عزتالله انتظامي هم در سال ۸۹ علاوه بر ايفاي نقش در فيلم چهل سالگي با مستندي به نامو آسمان آبي... بر پردهي سينماي ايران حضور داشت.