افكار نيوز - وبلاگ ارتباطات ارزشي؛

تلاش بیهوده نکنید، مغز بیشتر از ۱۵۰ دوست نمی پذیرد!


نتایج تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان می دهد که از دوره ماقبل تاریخ تا دنیای مجازی روی وب، مغز انسان تنها قادر به پذیرش ۱۵۰ دوست بوده است.

به گزارش " افکار "، ‌ اعتیاد به دوست روی شبکه های اجتماعی امروزه به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. این درحالی است که نتایج تحقیقات محققان انگلیسی نشان می دهد که فضای «نئوکورتکس» مغز برای دوست یابی از یک محدودیت برخوردار است و قادر نیست که بیش از ۱۵۰ دوست را برای خود تعریف کند.

نئوکورتکس مسئول پردازش افکار آگاهانه و زبان است و توانایی ایجاد تماس این فضای مغزی جهت مدیریت روابط با دیگران تنها برابر با ۱۵۰ نفر است. بنابراین بهتر است که این محدودیت به جای آنکه صرف افراد ناشناس شود برای دوستی با آشنایان مورد استفاده قرار گیرد.

به طور خلاصه یک شخصیت مجازی(آواتار) همان ابعاد یک فرد در پوست و استخوان را دارد چرا که این مغز است که باید هر دو دنیای مجازی و واقعی را شکل دهد و از آنجا که توانایی های مغز به ساختار فیزیکی آن محدود می شود بنابراین دوست یابی بیش از حد در یک دنیای مجازی بی فایده است.

این محققان انگلیسی به منظور دستیابی به این نتایج، ترافیک آنلاین کسی که هزاران تماس مجازی بر روی شبکه های اجتماعی دارد را با کسی که تماس‌هایش به چند صد دوست محدود می شود مقایسه کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد که تفاوت زیادی میان این دو فرد در کیفیت ارتباط با دیگران وجود ندارد.

به گفته این دانشمندان، هر یک از ما پنج فرد بسیار صمیمی در زندگی خود داریم و پس از این افراد، دوستان و آشنایان بر پایه میزان صمیمیت در مغز دسته بندی می شوند و تنها ۱۵۰ دوست می توانند وارد لیست این طبقه بندیهای مغز شوند.[مهر]

نکته جالب اینکه دنیای مجازی می تواند امکان داشتن حتی ۱۵۰۰ دوست را نیز برای‌مان فراهم کند, اما هنگامی که به ارتباطات درون این سایتها می پردازیم متوجه می‌شویم نهایتا تعداد بسیار کمی در حلقه دوستان ما جای گرفته اند و تنها ۱۵۰ دوست واقعا می توانند در ذهن یک فرد بگنجند!

به گفته پروفسور Robin Dunbar استاد مردم شناسی دانشگاه آکسفورد، علیرغم توجه مردم و نقش رو به رشد شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک جهت گسترش روابط بیشتر, تاثیری بر تعدد دوستان افراد نداشته است و در تمام دوره های تاریخی، انسان تنها توانسته است روابط مهم خود را با حداکثر ۱۵۰ نفر حفظ کند.

بر اساس نظریه «Dunbar’s number» که در سال ۱۹۹۰ ارائه شده است، صرفنظر از تیبپ شخصیتی – اجتماعی افراد، فضای «نئوکورتکس» مغز که مسئول تفکر آگاهانه است ما را محدود به یک حلقه ۱۵۰ نفره از دوستان می کند و نه بیشتر!

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: «ما می توانیم هزار اسم را در پروفایل خود در یک شبکه اجتماعی داشته باشیم اما بدون ایجاد تماس در دنیای واقعی هیچ دوستی واقعی رخ نمی دهد و بنابراین پیش از ورود به یک زندگی مجازی باید قبول کنیم که مغز ما انتخاب اجباری خود را از قبل کرده است.»

نتایج این تحقیقات همچنین حاکی از تفاوت جنسیتی در کیفیت دوستی بین افراد است. به طوری که زنان تنها با ایجاد ارتباط کلامی بهتر قادر به ایجاد و حفظ روابط بهتری هستند!
ترجمه و گردآوری: تحریریه نشریه الکترونیک کال ویت می

/ ب.