اوباما درباره ایران دروغ گفت و به درماندگی رسید

به گزارش افکارنیوز، این مطلب را وب سایت بی بی سی از قول ولی رضا نصر که خود تا همین اواخر از مشاوران دولت اوباما بوده، می نویسد و می افزاید: رفته رفته از دانشورانی که زمانی تعلق خاطری به گفته های باراک اوباما داشتند، کاسته می شود و انبان اما و اگرهایشان بر وی فزونی می یابد.
ولی رضا نصر رئیس مدرسه مطالعات عالی روابط بین الملل جان هاپکینز یکی از پنج دانشگاه اول آمریکا در زمینه روابط بین الملل از زمره چنین منتقدانی است. او که سمت مشاور ریچارد هولبروک را - فرستاده ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان - به مدت دو سال داشت، در کتاب تازه منتشر شده اش(ملت کنارگذاشتنی) چنین بی پرده سیاست خارجی دوره نخست اوباما را به باد انتقاد می گیرد.

«بی راه نیست اگر بگوییم که در سیاست خارجی آمریکا مشتی مشاور بی تجربه و تنگ نظر کاخ سفید و سخت ناآشنا با دیپلماسی، زمام سیاست خارجی را به تصرف خود درآورند به نحوی که وزارت امور خارجه در تصمیم گیری جایگاهی نداشت… اوباما به عهد و پیمان بسته اش یعنی گفت وگو و دیپلماسی وفادار نماند و هیچ مسیر روشنی برای آن ترسیم نمی کرد. او از این چشم انداز وظیفه خویش - انتخاب مجدد ریاست جمهوری - را درست ادا کرد اما با هزینه ای بس گزاف که قربانی شدن منافع امنیت ملی آمریکا بود.»

ولی نصر در کتاب خود می نویسد: اوباما در نسبت با برنامه هسته ای ایران بسیار ناهمخوان عمل کرد. او فشار را در مورد ایران تا آخرین حد ممکن به کاربرد. سیاست دوگانه وی - یعنی گفت وگو و فشار - تنها یک جنبه داشت، آن هم صرفاً فشار بود یعنی مجموعه ای از خرابکاری ها، فشارهای همه گیر اقتصادی و جنگ سایبری.»

بی بی سی معتقد است: گویا دیگر از آن وعده ها که در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۰۹ قرار بود تحقق یابد، هیچ نشانی وجود نداشت. اوباما اندک اندک همان شیوه بوش را در روایتی تکامل یافته و نو احیا و اعاده کرد. در این روایت، تعامل براساس احترام متقابل جای خود را به جنگ سایبری داده بود. به نوشته نصر «یکی از بارزترین نشانه ها که افشاگر یکسانی رویکرد دولت اوباما با دولت بوش دارد، انتخاب دنیس راس از سوی اوباما به عنوان هماهنگ کننده امور مناسبات آمریکا و ایران بود.

برای ایران چنین انتصابی نشانه ای بود از اینکه اوباما در مذاکره جدی نیست. چنین برداشتی نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای دیگر نیز پدید آمده بود.

وقتی یکی از مشاوران اردوغان از من پرسید که چرا اوباما دنیس راس را انتخاب کرده است قبل از اینکه به من اجازه پاسخ دادن بدهد، گفت: ما سیاست اوباما را از روی انتخاب مشاورانش ارزیابی می کنیم. ما به او امیدی برای دیپلماسی نداریم.

در ادامه این تحلیل آمده است: انتخاب استوارت لوی به سمت قبلی او، نمونه دیگری است که نشان می دهد سیاست های اوباما تا چه اندازه شباهت به سیاست های بوش داشت. لوی معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا در دولت بوش بود که کلیدی ترین طراح تحریم های بین المللی آمریکا علیه ایران بشمار می رفت.

نصر مخالفت خود را با تحریم و رویکرد دولت اوباما چنین بیان می کند؛ «اما نکته اساسی در مورد تحریم ها این است که آنها در واقع راه حل سهل الوصول هستند که وقتی آدمی هیچ راه حل درست و درمانی ندارد، از آنها استفاده می کند».

بی بی سی با بیان اینکه «برخی می گویند نهایتا دود تحریم ها در چشم آمریکا خواهد رفت» از قول مشاور پیشین دولت اوباما می نویسد «علایق و منافع ایران در انرژی هسته ای بسیار عمیق تر از آن است که فشارهای اقتصادی بتواند مانع دنبال کردن این علایق شوند.

فشارهای آمریکا بهترین دلیلی است برای قانع کردن مقامات ایرانی که به دنبال بازدارندگی هسته ای برود». باری سیاست دوگانه اوباما که در آن دیپلماسی گمشده ناپیدا و بی نشانی بود، منجر به تغییر رژیم در ایران نخواهد شد.

بي بي سي خاطر نشان كرد: كتاب ولي نصر مرثيه اي بر منافع ملي آمريكاست كه عالي ترين مقامات كاخ سفيد نه پرواي آن را داشتند و نه انديشه اش را.