به گزارشافکارنیوز، «چاک هاگل»، وزیر دفاع آمریکا طی سفرش به امارات متحده به خبرنگاران گفت، واشنگتن مدارکی در اختیار دارد که نشان می دهد در سوریه سلاح شیمیایی از نوع گاز «سارین» در مقیاس کم به کار رفته است. سارین دارای قدرت کشندگی بسیار زیاد و فراتر از گازهای «خردل» و «کلر» است. هاگل به سازمان های اطلاعاتی استناد کرد و گفت دولت سوریه از گاز «سارین» استفاده کرده است.
البته، «میگوئل رودریگز» یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا به دنبال مدارک «موثق و متقن» در این مورد است.
قبل از هاگل، یک فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده بود دمشق از گاز سارین استفاده کرده است.
این اتهامات در حالی مطرح می شود که «جرج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی در خاک عراق، ۲۰مارس ۲۰۰۳(۲۹ اسفند ۱۳۷۹) به این کشور حمله کرد. وزارت خارجه انگلیس نیز پنجشنبه مدعی شد این کشور شواهدی «محدود اما متقاعدکننده ای» در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه در اختیار دارد. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس ضمن ابراز نگرانی از این موضوع، آن را «جنایت جنگی» خواند.
آمریکا و انگلیس در حالی انگشت اتهام را به سمت دولت دمشق گرفته اند که پیش از این(۲۹ اسفند) شبه نظامیان فعال در سوریه از گازهای سمی علیه مردم سوریه استفاده کرده اند.
آمریکا و انگلیس در جنگ تحمیلی صدام علیه ایران(۱۳۶۷-۱۳۵۹) سلاح های شیمیایی در اختیار دیکتاتور سابق عراق قرار داده بودند.
یک سناتور آمریکایی به نام «جان مک کین» سناریوی جدید آمریکا و انگلیس علیه دمشق را با ادعاهای خود تکمیل کرد؛ او گفت که دولت آمریکا باید منطقه پرواز ممنوع را در مورد سوریه به اجرا درآورد و علاوه بر آن، به مخالفان مورد اعتماد در خاک سوریه کمک های نظامی بکند.
شبکه خبری «راشا تودی» استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه را بی اساس دانست و هدف از این اتهام را ایجاد شرایط تهاجمی علیه دولت سوریه ارزیابی کرد.
«فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه نیز گفت: اظهارات برخی(سران) کشورها مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه کذب محض است. مقداد این نکته را نیز گفت که حمایت آمریکا از افراد مسلح در سوریه، حملاتی مشابه آنچه که ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱ علیه ایالات متحده اتفاق افتاد را برای این کشور تکرار خواهد کرد.
نگرانی رژیم صهیونیستی
در پی پیروزی های مکرر ارتش سوریه و اعتراف تروریست ها به شکست بزرگ خود، مقامات رژیم صهیونیستی درصدد تغییر شرایط برآمدند.
کارشناسان رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به برتری ارتش سوریه در میدان های نبرد، ادعای استفاده دمشق از سلاح های شیمیایی را تکرار می کنند و به وضوح از آمریکا می خواهند که شرایط را تغییر دهد. نشریه آمریکایی «ورلد تریبیون» نیز به پیروزی های چشمگیر ارتش سوریه در نبرد با گروه های مسلح مخالف اذعان کرده است. به نوشته این نشریه، نیروهای مسلح ارتش سوریه توانسته اند مخالفان مسلح را از منطقه «عتیبه» خارج کند. عتیبه یک منطقه بسیار مهم و استراتژیک است.
«سلیم حربا» کارشناس مسائل نظامی و راهبردی سوریه نیز به خبرگزاری فارس گفت: ارتش سوریه پس از دو سال مقاومت قدرتمندانه اکنون با تکیه بر تاکتیک جدید در مقابله با تروریست ها، زمام اوضاع میدانی را در اختیار گرفته است.
وی افزود: ارتش سوریه توانست هرگونه دخالت نظامی احتمالی بیگانگان علیه سوریه را ناکام بگذارد و تروریست ها و عملیات متعدد آنان را با شکست های پی درپی روبه رو سازد. حربا تصریح کرد: ارتش اکنون راهبرد حمله به جای دفاع را در مناطق مختلف علیه تروریست ها به اجرا گذاشته و توانسته است تروریست ها را به محاصره درآورد و اکنون عملیات تعقیب تروریست ها به طور مداوم در جریان است و آنان را به گونه ای فلج کرده و در تنگنا قرار داده است که حتی راهی برای فرار ندارند.
این کارشناس سوری افزود: تاکتیک جدید ارتش مبتنی بر جمع آوری تروریست های مسلح در یک نقطه و سپس حمله ضربتی به آنان است که نمونه این عملیات در منطقه عتیبه در حومه دمشق رخ داد که پاکسازی این شهر از تروریست ها را به دنبال داشت.
سایر رویدادها
¤ یک مقام لبنانی از کشف مقادیر قابل توجهی ادوات نظامی متعلق به شورشیان مخالف نظام سوریه در فرودگاه دمشق خبر داد.
¤ دمشق ادامه همکاری با «اخضر ابراهیمی» را مشروط به قطع ارتباط وی با اتحادیه عرب کرد.
¤ شاه اردن دیروز در دیدار با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، یک طرح شش ماده ای برای حل بحران سوریه را به وی ارائه کرد.
روزنامه واشنگتن پست از حمايت گسترده آوارگان سوري از بشار اسد خبر داد.