به گزارش افکارنیوز، «تومیسلاو نیکولیچ»، رئیس جمهور صربستان ۱۸ سال پس از جنایات علیه مسلمانان در «سربرنیتسای» بوسنی و هرزگوین که در سال ۱۹۹۵ و از سوی صرب ها و با حمایت ناتو صورت گرفت، دیروز رسما عذرخواهی کرد.
وی بدون اینکه از کلمه «نسل کشی» استفاده کند و صرفا با اکتفا به کلمه «جنایت» گفت: «به خاطر همه جنایاتی که بر ضد مسلمانان روا داشته شده متاسفم. به زودی با سفر به سربرنیتسا در برابر قربانیان ادای احترام می کنم.»
وي افزود: من در اينجا زانو مي زنم و به خاطر جناياتي كه انجام شده طلب بخشش مي كنم.در جريان جنايات صرب ها عليه مسلمانان سربرنيتسا دستكم ۸۰۰۰ مسلمان قتل عام شدند. در آن زمان اين منطقه مسلمان نشين تحت حفاظت سربازان هلندي سازمان ملل قرار داشت كه نيروهاي صرب به فرماندهي ژنرال راتكو ملاديچ در تاريخ ۱۱ ژوئيه ۱۹۹۵ بدون كوچكترين واكنشي از سوي اين نيروها، منطقه را به تصرف خود در آوردند و به طرز فجيعي زنان و مردان و كودكان مسلمان را قتل عام كردند.رهبران قبلي صربستان، از جمله بوريس تاديچ، رئيس جمهور سابق اين كشور اين كشتار را نسل كشي دانسته است در حالي كه رئيس جمهور فعلي صربستان، سال گذشته كه در انتخابات صربستان پيروز شد براي اينكه گفته بود در اين شهر نسل كشي اتفاق نيفتاده، آماج انتقادهاي گسترده واقع شد. رهبر مسلمانان بوسني اخيرا از نيكوليچ خواسته بود كشتار سربرنيتسا را نسل كشي اعلام كند. در عين حال، وي در مصاحبه اخير خود گفت آنچه كه در سربرنيتسا روي داده است، مشخصه هاي نسل كشي را دارد.