اتحادیه عرب ابزار دست مخالفان است

به گزارشافکارنیوز، «خلف المفتاح»، معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه در دمشق درباره ادامه ماموریت «اخضر ابراهیمی»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت که موافقت دمشق با ادامه ماموریت ابراهیمی دلیل روشن و آشکار بر این امر است که سوریه همچنان بر راه حل سیاسی جهت حل بحران سوریه تاکید می‌کند و خواستار امنیت و ثبات برای سوریه است.

معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه در ادامه گفت: در قبال این موضع گیری دمشق از اخضر ابراهیمی انتظار دارد که موفقیت ماموریت خود را تضمین کند و به هیچ طرفی گرایش پیدا نکند یا به جانبداری از طرفی برنخیزد و با بحران سوریه تعامل بی‌طرفانه و واقع‌گرایانه داشته باشد. در واقع ما می‌خواهیم برای حل بحران سوریه با طرف‌هایی تعامل داشته باشد که واقعا به دنبال راه حل سیاسی هستند.

المفتاح در ادامه تاکید کرد: دمشق بر این باور است که ماموریت ابراهیمی در این صورت ممکن است، در سوریه ادامه یابد و دمشق از وی تنها به عنوان نماینده سازمان ملل متحد و نه اتحادیه عرب استقبال خواهد کرد.

وی افزود: اتحادیه عرب برای سوریه به یکی از طرف‌های بحران تبدیل شده است و سازمان و نهادی بی‌طرف در تعامل با بحران سوریه به شمار نمی‌آید، به عبارت دیگر این اتحادیه نتوانست با بحران سوریه از زوایه و منطق عقل و میانه‌روی و اعتدال برخورد کند و آن اندازه که به ابزاری در دست معارضان سوری چه مسلح و چه غیر مسلح تبدیل شد، به دنبال یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه نبود. به همین دلیل اجازه مسلح کردن معارضان را داد و به هر کشوری اجازه داد که از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه حمایت‌های مالی و نظامی به عمل آورد.

معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه در ادامه تاکید کرد: به همین دلیل دمشق در صورتی با ماموریت اخضر ابراهیمی در سوریه موافقت می‌کند که وی از اشتباهات گذشته خود درس عبرت گرفته باشد و با طرحی که سوریه و «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه به عنوان راه حل سیاسی بحران سوریه ارائه داد که به عقیده دمشق موجبات خروج سوریه از بحران و پای گذاشتن این کشور به مرحله ساخت و بنای کشوری دمکراتیک و نظام سیاسی جدید می‌شود، تعامل داشته باشد.

المفتاح گفت: اتخاذ چنین اقداماتی از سوی اخضر ابراهیمی به معنای پای گذاشتن وی در مسیر درست و صحیح است و به این ترتیب وی این پیام را به جامعه بین المللی خواهد داد که نظام سوریه به دنبال دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران حاکم بر این کشور است.

وی در خصوص اینکه بازگشت ابراهیمی به راه حل سیاسی می‌تواند به این معنا باشد که شاهد تغییر و تحولاتی در مواضع کشورهای غربی هستیم، گفت: آنچه برداشت می‌شود، این است که مواضع برخی کشورها و طرف‌ها در قبال بحران سوریه تغییر کرده است. آنها تلاش بسیار کردند تا معادله کنونی را با ارسال گروه‌های تروریستی به سوریه تغییر دهند و خود ابراهیمی در یکی از سخنانش از ورود ۴۰ هزار فرد مسلح به سوریه سخن گفته بود. بالطبع ما ریشه تمام این تغییر و تحولات را در آگاهی و رشد بالای فکری و عقلی مردم سوریه در کنار تدابیر حکیمانه رهبران این کشور و همچنین حمایت هم پیمانان سوریه از آن ملاحظه می‌کنیم.

المفتاح تاکید کرد که این تغییر موضع بین المللی به دنبال خود تغییر گرایش‌ها و دیدگاه‌ها و توجه به راه حل سیاسی را به دنبال دارد، به همین دلیل پافشاری‌های نظام سوریه برای مقابله با توطئه‌ها موجب این تغییر و تحولات شده و در این میان تنها تمایلات و گرایشات سیاسی دخیل نبوده‌اند.

معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه افزود: بی‌تردید برخی از کشورهای جهان پس از هشدارهای رئیس جمهوری سوریه مبنی بر اینکه تروریسم سراسر جهان را فرا خواهد گرفت، به خصوص پس از آنچه که در آمریکا و کانادا و لیبی اتفاق افتاد، همه اینها دلایل و نشانه‌های آشکاری است که تروریسم در راه حرکت به سمت مناطقی است که آن را صادر کرده‌اند.

المفتاح گفت: بنابراین احساس خطر و ثبات و مقاومت ارتش سوریه و ثبات عقیده رهبران سوریه و ثبات و ایستادگی کشورهای محور مقاومت و همچنین سفر رئیس مجلس ایران به سوریه و اظهارات شفاف و صریحش درباره قطر موجب ایجاد تغییراتی در روند حرکت به سمت راه حل سیاسی شده است.