قزاقستان آماده میزبانی نشست آلماتی ۳

به گزارش افکارنیوز، علی اکبر صالحی در پایان سفر خود به کشور قزاقستان نتایج اجلاس «قلب آسیا» و دیدارهای خود در حاشیه این اجلاس را تشریح کرد.

وی به ملاقات خود با رییس جمهوری قزاقستان اشاره کرد و اظهار داشت: «نورسلطان نظربایف» در این دیدار آمادگی کشورش را برای برگزاری نشست آلماتی ۳ و پیگیری گفتگوهای آلماتی ۱ و ۲ اعلام کرد تا اگر طرف مقابل اعلام آمادگی کند، بتوانیم فرآیند تعامل در آلماتی ۳ را کلید بزنیم.

وزیر امور خارجه افزود: قرار شد " کاترین اشتون " مذاکره کننده ارشد گروه ۱ + ۵ طبق تعهدی که کرده است، تماس بگیرد. نباید اجازه دهیم، زمان بگذرد.

صالحی تاکید کرد: موضوع هسته‌ای ایران ربطی به انتخابات ندارد و هر دولتی منویات نظام و خواسته مردم را اجرا می‌کند.

وی همچنین درباره ساز و کار اجلاس قلب آسیا تصریح کرد: شش کارگروه ویژه برنامه‌ریزی برای اقدامات اعتمادساز در این اجلاس تشکیل شد که مسوولیت کارگروه آموزش به عهده جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که نتایج کارگروه‌ها پس از تصویب وزیران امور خارجه در بیانیه نهایی منعکس شده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با حضور فعالانه در این اجلاس پیشنهادهای خوبی را در ارتباط با آموزش در افغانستان و سایر کشورهای منطقه ارائه کرد که به تصویب رسید.

صالحی با اشاره به موضوعات دیگر اجلاس قلب آسیا ازجمله سرمایه‌گذاری، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و همکاری‌های اقتصادی تصریح کرد که در سخنرانی هیئت جمهوری اسلامی ایران مواضع کشورمان درباره این موضوع‌ها تشریح شد.

وی همچنین با یادآوری دیدار خود با وزیر امور خارجه قزاقستان، اراده مسوولان دو کشور را برای تقویت روابط یادآور شد و گفت: روابط سیاسی تهران - آستانه از هر جهت عالی است.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: در این دیدار توافق شد که در اجرای تفاهم‌نامه‌ها تسریع شود، گروه‌های دوستی پارلمانی فعال شوند و طی چند هفته آینده شاهد جشن راه‌اندازی خط ریلی مهم ایران – ترکمنستان و قزاقستان خواهیم بود.

صالحی تاکید کرد: در ملاقات‌ها از میزبانی قزاقستان در مذاکرات هسته‌ای نیز تقدیر شد.

وزیر امور خارجه ایران پس از شرکت و سخنرانی در سومین اجلاس وزیران امور خارجه قلب آسیا و دیدار با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه قزاقستان و همچنین گفتگو با وزیران امور خارجه تاجیکستان، هند، ترکیه، افغانستان، سوئد، لتونی، معاونین وزیران امور خارجه عراق و عربستان و نیز دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، جمعه شب به تهران بازگشت.