موضع کاندیدای احتمالی دولت علیه فتنه ۸۸

به گزارش افکارنیوز، کامران باقری لنکرانی صبح امروز(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از نکات ارزشمند در این دوره از انتخابات حضور متعدد کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری در میان خبرنگاران و عرضه‌کردن نظرات آنان است که جای تقدیر دارد.

این کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری آینده ادامه داد: در این دوره از انتخابات شاهد تنوع حضور کاندیداها هستیم که با انگیزه‌ها و تمایلات سیاسی مختلف در عرصه حضور پیدا کرده‌اند و ممکن است بسیاری از مواضع و صحبت‌هایی که ارائه می‌شود با هم شبیه باشند.

لنکرانی به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: شعار ارائه شده از سوی جبهه پایداری برای انتخابات ۹۱ مبنی " عقلانیت و معنویت در سایه ولایت " مورد توجه و استفاده تمامی گروه‌ها قرار گرفت و البته واقعیت این است که کاندیداهای مختلفی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کرده‌اند و به نظرم نکته کلیدی که می‌تواند تمایز میان آنان را مشخص کند به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که کاندیداها با چه رویکردی به اداره کشور وارد صحنه شده‌اند.

لنکرانی نقطه تمایز میان کاندیداها را براساس فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال ۹۲ در حرم رضوی فرمودند که دولت آینده باید نکات مثبت دولت‌های آینده به ویژه نهم و دهم را داشته باشد و نکات منفی آنان را نداشته باشد.

تبلیغات کاندیداها پیرامون نکات منفی دولت می چرخد

وزیر بهداشت دولت نهم افزود: این روزها صحبت‌ها درباره نکات مثبت و منفی دولت زیاد شده و برخی کاندیداها نیز پرکاری را به عنوان یکی از نکات مثبت دولت بیان کردند و عمده بحث‌ها را نیز متوجه نکات منفی کردند.

لنکرانی گفت: اخیرا هم برخی کاندیداها گفته‌اند که دولت در شعارهای انقلابی خود خیانت کرده است اما مهم‌ترین نکته‌ای که در ۸ سال گذشته رخ داد یعنی زمانی که دولت مسیر بالندگی را طی می‌کرد این بود که سعی داشت حرکت خود را بر مبانی دینی و انقلابی پایه‌ریزی کند اما چالش‌ها زمانی آغاز شد که گسستی میان برنامه‌ریزی‌ها و حرکت‌های انقلابی بوجود آمد.

این کاندیدای احتمالی آینده تأکید کرد: متأسفانه کسانی که در فتنه سال ۸۸ پشتیبان و حامی اصلی جریانات اغتشاشی بودند با بازآرایی مجدد و تشکیل لایه‌های مختلف در انتخابات ۹۲ نیز بنای تأثیرگذاری جدی دارند.

وی اظهار داشت: کسی که امروز به عنوان کاندیدای احتمالی دولت اسمش مطرح است در وقایع سال ۸۸ حتی یک موضع‌گیری علنی هم علیه جریانات آن سال نداشت.

این کاندیدای احتمالی آینده تأکید کرد: متأسفانه کسانی که در فتنه سال ۸۸ پشتیبان و حامی اصلی جریانات اغتشاشی بودند با بازآرایی مجدد و تشکیل لایه‌های مختلف در انتخابات ۹۲ نیز بنای تأثیر‌گذاری جدی دارند.

وی در ادامه این نشست خبری به فتنه ۸۸ اشاره کرد و افزود: نکته چالشی سال ۸۸ این نبود که یک نفر رأی آورد و یک نفر رأی نیاورد بلکه آن نقطه چالشی این بود که عده‌ای بنا داشتند اداره کشور براساس مبانی ارزشها اصول اسلامی و انقلابی نباشد؛ و کاندیدای احتمالی دولت نیز به دلیل اینکه همین باور را داشت واکنش علنی علیه فتنه و وقایع آن سال نداشت.

در نوع مردم سالاری دینی توهم به وجود آمده است

این کاندیدای احتمالی انتخابات آینده تصریح کرد: جریانات متعددی در مسیر انتخابات حاضر شدند و آن نقطه چالشی این است که آیا می‌خواهیم اداره کشور براساس مبانی و ارزشها باشد یا اینکه نگاهمان ابزار‌گرایانه خواهد بود؟

لنکرانی ادامه داد: در اظهاراتی که این روزها دیده‌ایم جلوه‌هایی از گسست مبانی در بسیاری از موضع‌گیری‌ها مشاهده شده است کسانی که به نوعی اصول مردم سالاری دینی و یا بحثمشروعیت نظام را مورد سوال قرار داده‌اند و در ذهنشان این توهم بوجود آمده که کسی که مسئول اداره کشور است می‌تواند در انتخابات نیز تأثیرگذار باشد.

لنکرانی گفت: در حالی که تفکر مردم سالاری و فرامین مقام معظم رهبری به ما آموخته‌اند که حتی رهبری هم یک رأی دارد و آن رأی باید مخفی هم باشد اما اینکه سایرین فکر می‌کنند می‌توانند اثرگذاری بیش از این داشته باشند یک نقطه انحرافی است.

وی تصریح کرد: امروز می‌شنویم عده‌ای می‌گویند که چرا به صورت علنی از هولوکاست صحبت می‌شود و این مسئله را به عنوان ضعفی بر سیاست خارجی کشور عنوان می‌کنند و این نشان می‌دهد که مبانی انقلاب و امام(ره) را متوجه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه کرنش و کوتاه آمدن از اصول و مبانی نه تنها برخلاف انقلاب است بلکه در مذاکرات بین‌المللی هم برای ما دستاوردی نخواهد داشت، افزود: ما با همه دنیا دعوا نداریم و همه دنیا نیز در‌ آمریکای جنوبی و اروپا خلاصه نمی‌شود بلکه کشورهای دیگری هم وجود دارند.

لنکرانی اظهار داشت: در این دوره از انتخابات حتما باید سوابق قبلی بر تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار بگیرد و افرادی که در مقطعی در کشور به نوعی در ایجاد تنش دخیل بودند باید از اقدام گذشته خود عذرخواهی کنند.

متشنج کنندگان استیضاح شیخ الاسلام عذرخواهی کنند

وی به استیضاح وزیر کار اشاره کرد و گفت: در مسئله استیضاح وزیر کار تنش ایجاد شد و فرصت‌هایی نیز در کشور از دست رفت و کسانی که به نوعی در ایجاد این تنش دخیل بودند باید عذرخواهی کنند.

وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم در اداره کشور در دولت یازدهم این است که باید توان تعامل با قوای دیگر و با همه ظرفیت‌ها را داشته باشد.

لنکرانی اظهار داشت: امام خمینی(ره) انتخابات را یک آزمون الهی دانستند و امیدواریم مردم در این آزمون به آنچه که خیر و صلاح کشور است برسند و مهم این است که ما در این آزمون خودمان را در محضر الهی ببینیم و رفتار‌مان در چارچوب ارزشها باشد.

وی تصریح کرد: انتخابات اگر ما را به مسیر تعالی نرساند برای خود افرادی که داوطلب می‌شوند می‌تواند ضرر‌های معنوی زیادی داشته باشد.

لنکرانی درباره منابع مالی و میزان هزینه‌های انجام شده در انتخابات اظهار داشت: از هفته گذشته بنده به عنوان داوطلب احتمالی انتخابات ریاست جمهوری وارد صحنه شدم، ستادهای انتخاباتی ما در حال شکل گیری است و محمد سلیمانی رئیس ستاد انتخاباتی‌ام شده است.

حضور پر زرق و برق در انتخابات بی اثر است

کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که حضور پر زرق و برق در انتخابات را کار نادرست و بی‌اثری می‌دانیم ادامه داد: انتخابات با خرج‌های زائد و میهمانی‌ها به سامان نمی‌رسد بلکه برای پیروزی در انتخابات باید با قلوب مردم ارتباط برقرار کرد.

وی افزود: حضور کم خرجی را در انتخابات به نمایش می‌گذاریم و هزینه‌های انتخاباتی‌ام از محل کمک‌های جمعی از اطبا و کسانی که تفکر ما را قبول دارند تامین می‌شود.

لنکرانی گفت: برخی اخبار نگران کننده درباره استفاده از منابع خاص دولتی وجود دارد که دستگاه‌های نظارتی درباره آن نظارت خواهند کرد.

وی درباره میزان اقبال عمومی‌اش در انتخابات آتی تصریح کرد: ما قصد داریم به مردم اصلح را معرفی کنیم و تجربه نظرسنجی‌ها در کشور نشان داده که تا یک ماه قبل از انتخابات نمی‌توان به آن استناد کرد از این رو بیشتر فکر ارائه نظراتی که در رای مردم تاثیرگذار است را داریم.

کاندیدای جبهه پایداری درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی برافشاگری در خصوص برخی از افراد اظهار داشت: در برخی از امور کشورمان انحصارهایی وجود دارد که زمینه‌ساز اقدامات فسادآور است برخی از این زمینه‌ها در بخش دولتی و عمومی نظایر شهرداری‌ها و دستگاه‌هایی که مسئول صدور مجوزهای گوناگون هستند، دیده می‌شود.

وی با تاکید براینکه دولت باید زمینه فساد را از بین ببرد، اضافه کرد: در پایان ۸ سال توقع افشاگری نیست بلکه در این مدت باید نخبگان اقتصادی شناسایی و عملکرد آن‌ها پیگیری می‌شد تا ریشه کن شود از این رو رویکرد جدید رئیس‌جمهور مناسب نیست و اگر این موضوع بیان می‌شود که رئیس‌قوه مجریه می‌خواست که با مفسدان برخورد کند ولی نگذاشتند نیز صحیح نیست.

لنکرانی اضافه کرد: رویکرد مردم و رهبر معظم انقلاب هر دو مبارزه با فساد است و دلیل پیروزی دولت کنونی نیز سردادن شعار مبارزه با فساد بود؛ اگر اکنون سستی صورت گرفته دولت باید پاسخگو باشد چرا که بسیاری از زمینه‌سازی‌های فساد در قوه مجریه است و این قوه می‌تواند در مبارزه با فساد و همکاری با قوه قضاییه ریشه فساد را از بین ببرد.

کاندیدای جبهه پایداری هم چنین تاکید کرد: در نظام ما سه قوه وجود دارد که باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و از طریق این تعامل فساد را ریشه کن کنند.

لنکرانی درباره نقاط ضعف دولت کنونی گفت: مهمترین نقطه چالشی که در ۳۴ سال گذشته در مدیریت اجرایی کشور با آن مواجه بودیم عدم برقراری ارتباط برنامه ریزی و اجرا از یک سو و مبانی و باورهای ماندگار و علمی از سوی دیگر است.

وی ادامه داد: باورهای ما باورهای خوبی است ولی در اجرا با تنگناهایی مواجهیم و نتوانستیم آن را به اجرا درآوریم.

کاندیدای جبهه پایداری انتقادپذیری را یکی از نقاط ضعف دولت دهم و یازدهم دانست و گفت: در ادبیات دینی کسی که به کسی نقد می‌کند موهبت الهی است؛ نقادان نیز باید جایگاه انصاف را رعایت کنند ولی متاسفانه در ۸ سال گذشته بسیاری از موضع انتقام جویی صورت گرفته ولی باید از نقدهای سازنده استفاده کرد.

لنکرانی هم چنین عدم ارتباط کافی با نخبگان را از نقاط ضعف دیگر دولت عنوان کرد و ادامه داد: قصد دارم در صورت پیروزی در انتخابات در فاصله ۴۰ روز تا تنفیض حکم ریاست جمهوری شبکه نخبگان با نگاه عالمانه تشکیل دهم تا از این شبکه برای اداره کشور استفاده شود.

وی با اشاره به اعضای کابینه‌اش پس از پیروزی در انتخابات تصریح کرد: کابینه هیئت دولت یک شخصیت حقوقی ثابت است و این کابینه باید با دعوت از اشخاص حقیقی شکل گیرد از این رو از هر کدام از داوطلبینی که در چارچوب اندیشه‌های نظام دارای ظرفیت‌های مناسب برای همراهی با دولت باشند استفاده خواهند کرد.

لنکرانی درباره برنامه‌های اقتصادی دولت آینده خود اظهار داشت: مهمترین نکته که در مورد مشکلات اقتصادی نباید مورد غفلت قرار گیرد بیماری اقتصادی کشور است برخی به اقتصاد متاخره کشور توجه می‌کنند و اذعان می‌دارند که ما اقتصاد سالمی داشتیم و اکنون به خاطر سوء مدیریت اقتصاد ما دچار بیماری شده است ولی من تاکید دارم که ما این بیماری اقتصادی را از قبل تاکنون داشته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر به دلایل گذشته مشکلات اقتصادی توجه نکنیم از ریشه‌ها غافل می‌مانیم، دو سال گذشته دو سال سختی بود چرا که تحریم‌ها اثر خود گذاشته‌اند ولی این که فکر کنیم نمی‌توانیم در برابر تحریم‌ها کاری انجام دهیم و امکان عبور به سلامت از تحریم‌ها وجود ندارد غلط است.

هدفمندی و نکات مثبت آن

لنکرانی اضافه کرد: برخی هدفمندی یارانه‌ها را ریشه مشکلات اقتصادی کشور می‌دانند در صورتی که هدفمندی یارانه‌ها نیز نقاط مثبتی داشته که باید به آن توجه شود.

کاندیدای جبهه پایداری مهمترین مشکل اقتصادی کشور را وضعیت معیشتی مردم قلمداد کرد و گفت: برخی از اقشار مردم تحت فشار اقتصادی هستند و اگر بخواهیم از این مشکل عاجل غفلت کنیم درست نیست؛ ما در برنامه دولت یازدهم فوری‌ترین اقداممان در عرصه اقتصاد توجه به وضعیت معیشتی ۵ دهک پایین جامعه است تا آزاردهنگی‌ها را به حداقل برسانیم، بعد از آن به امراض اصلی اقتصاد کشور توجه خواهیم کرد.

لنکرانی درباره استفاده از زنان در کابینه خود تصریح کرد: فکر می‌کنم ظرفیت‌های خوبی برای استفاده از زنان متخصص وجود دارد که در دولت یازدهم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد ولی این که چند نفر وزیر زن در کابینه حضور داشته باشند بستگی تام به افرادی دارد که شایسته این سمت‌ها هستند؛ همچنین در برخی از مشاغل حضور زنان الزامی است که حتما در آن سمت‌ها از زنان استفاده خواهیم کرد.

وی درباره پیروزی‌اش در انتخابات گفت: این امر محالی نیست که در انتخابات پیروز شویم ولی می‌دانیم که مردم انتخاب کننده هستند و آرای آن‌ها در انتخابات ملاک خواهد بود.

کاندیدای جبهه پایداری با اشاره به وقایع سال ۸۸ اذعان داشت: بحثما در سال ۸۸ درباره گروهی بود که تصمیم گرفتند به دلیل شکست در انتخابات با نظام مخالفت کنند و در این خصوص هم شفاف اظهارنظر کردند از این رو این نقطه تلخ آن‌ها هیچ وقت از کارنامه‌شان قابل پاک شدن نیست چرا که آن‌ها به نفع منافع شخصی خود ۸ ماه کشور را به آشوب کشاندند.

لنکرانی ادامه داد: قبل از انتخابات ۸۸ همه این کاندیداها خود را پیرو ولی فقیه و معتقد به نظام می‌دانستند از این رو هر یک طرفدارانی داشتند و همه آرایی که در آن زمان نیز به نفع هر یک از این کاندیداها به صندوق ریخته شد در راستای نشان دادن وحدت و تحکیم نظام اسلامی بود.

وی درباره حمایت از احمدی‌نژاد در سال ۸۸ تصریح کرد: اگر بین چهار کاندیدای سال ۸۸ مجددا مجبور به انتخاب شوم نتیجه‌اش انتخاب احمدی‌نژاد است؛ ما قبول داریم که گزینه‌ها در طول زمان تغییر می‌کند ولی کسی که یک روز در سمت پرچم‌داری دفاع از ارزشهای نظام اسلامی است باید به این مسئولیتش افتخار کند.

لنکرانی اضافه کرد: مهمترین تضمین برای کسانی که از کاندیداها حمایت می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر است و مصداق آن نیز نقد مسئولان است که موجب می‌شود مسئولان از مسیر خود منحرف نشوند.

کاندیدای جبهه پایداری هم چنین با اشاره به برخی جریان سازی‌ها در خصوص تاثیرگذاری سپاه در انتخابات سال ۸۸ اظهار داشت: ما متاسفیم که هرازگاهی جریان سازی‌هایی صورت می‌گیرد که هدفش مصادره دستاوردهای انقلاب است؛ سپاه یکی از مهمترین سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود و در مقاطع مختلف اثرگذاری‌های خاص خود را داشته است.

وی افزود: براساس تاکیدات امام خمینی(ره) قرار بود که سپاه در امور سیاسی مصداق دار دخالت نکند و یکی از نقش‌هایی که نماینده ولی فقیه در سپاه دنبال می‌کند جلوگیری از این انحراف است از این رو سپاه ورود مصداقی به انتخابات نخواهد کرد و بحث‌هایی که این روزها مطرح می‌شود براساس جورچین دشمنان است ما نگران تاثیرگذاری سپاه در انتخابات نیستیم چرا که سپاه براساس منویات رهبر معظم انقلاب عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره منابع دقیق هزینه کرد فعالیت‌های انتخابی خود اظهار داشت: حتما یکی از کارهایی که در دولت یازدهم دنبال خواهم کرد پیشنهاد اصلاح قانون انتخابات است که هر کس داوطلب انتخابات می‌شود جزئیات هزینه کرد انتخاباتی‌اش را ارائه دهد.

کاندیدای جبهه پایداری افزود: برخی در چند ماه گذشته با پرداخت هزینه‌های زیاد و نصب بنرها و دعوت صدها نفر به تهران؛ پول‌هایی را خرج کرده‌اند که مورد قبول نیست ولی از آن طرف صدها نفر برای دیدار ما به تهران می‌آیند که ما هیچ هزینه‌ای حتی برای اسکان آنها نمی‌پردازیم ولی آن‌ها کمک‌های مالی برای حضور ما در انتخابات می‌کنند.

لنکرانی ادامه داد: جبهه پایداری کارکرد حزبی ندارد و یک جبهه گفتمانی است ما به گفتمانمان باور و تاکید داریم و همچنین در انتخابات مجلس نیز رویکردمان حزبی نبود چرا که کسانی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم که ارتباط تشکیلاتی با ما نداشته‌اند.

وي گفت: اگر کسي خودش را اصلح دانست و تصميم گرفت که در صحنه حضور پيدا کند ميتواند در صحنه حضور پيدا کند ولي اگر کسي براي سبدگذاري در دولت آينده در انتخابات حضور يابد نادرست است؛ با وجود کانديداي فعلي در انتخابات کناره گيري نخواهم کرد.