به گزارش افکارنیوز، کره جنوبی پنج شنبه طی اعلام ضرب‌الاجلی به کره شمالی، اعلام کرد که این کشور ٢۴ ساعت فرصت دارد تا در مورد مذاکره برای بازگشایی منطقه صنعتی " کایسونگ " * تصمیم گیری کند، اما کره جنوبی این پیشنهاد و اولتیماتوم را رد کرد.

کره جنوبی روز گذشته اعلام کرده بود که در صورت عدم پذیرش مذاکره، کره شمالی با اقدامات و برخوردی جدی روبرو خواهد شد اما کره شمالی طی بیانیه‌ای ضمن رد این امر اعلام کرد که چنین ضرب الاجل‌هایی نتایج مثبت در پی نخواهد داشت.

شورای دفاع ملی کره شمالی، همچنین در این بیانیه که از سوی خبرگزاری " یونهاپ "، متعلق به کره جنوبی منتشر شده، اعلام کرد که اگر دست نشانده هایی چون کره جنوبی به رفتار خود ادامه داده و باعثبدتر شدن وضعیت شوند، مجبور به تصمیم گیری جدی و اتخاذ تدابیری سخت در این زمینه خواهد بود.

همچنین این شورا اعلام کرده است که هیچ مذاکره رسمی درباره پیشنهاد کره جنوبی صورت نخواهد گرفت.

قرار است دولت کره جنوبی، نشستی امنیتی را برای تصمیم گیری در این زمینه برگزار کند.

هفته گذشته نیز کره شمالی به کره جنوبی اولتیماتوم داده بود که در صورت عدم عذرخواهی سئول از برگزاری تظاهرات روز دوشنبه پانزدهم آوریل علیه پیونگ یانگ، به کره جنوبی حمله خواهد کرد.

منطقه " کایسونگ " که در خاک کره شمالی قرار دارد، منبع درآمدزایی خوبی برای این کشور محسوب می‌شود و پیش از این ده‌ها کارخانه و صدها شهروند کره جنوبی در آن فعالیت داشتند.

اما پس از آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ در ماه فوریه گذشته و اظهار نگرانی کره جنوبی از این موضوع و در پی آن برگزاری مانور مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا، کره شمالی ناگهان به کارگران کشور همسایه خود اجازه ورود به منطقه صنعنتی مشترک را نداد و دیگر نیروهای باقی مانده کره جنوبی هم اکنون در وضعیت بدی به سر می برند.

کره شمالی در پاسخ به اولتیماتوم کره جنوبی همچنین اعلام کرده که این کشور اگر نگران امنیت برخی از کارکنانش در این شهرک صنعتی است، می تواند فوراً آنها را از منطقه خارج کند. احتمال می رود کره جنوبی ١٧٥ کارگری را که در این منطقه کار می‌کنند و اکنون به دلیل ممانعت کره شمالی از رسیدن مواد غذایی به آنها در خطر هستند، در روزهای آینده از این محل خارج کند.

کره شمالی هفته گذشته، مذاکره با آمریکا و دشمن جنوبی خود را منوط به لغو تحریمهای سازمان ملل و متوقف شدن مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی دانست؛ اما مقامات آمریکایی اعلام کردند که این کشور باید ابتدا ثابت کند که در متوقف کردن برنامه هسته اش جدی است.