ارز مرجع داروی دامی حذف شد

به گزارشافکارنیوز، سید محسن دستور امروز در نشست خبری اظهار داشت: اجرای طرح واکسیناسیون سال گذشته در مورد بیماری شاربن و تب برفکی اجرا شد و امسال به طور گسترده در کل کشور اجرا می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: اجرای طرح هدفمندی واکسیناسیون در ۱۰ استان کشور در مورد بیماری شاربن انجام شد و تعداد کانون‌ها در دام‌های سنگین به یک سوم و در دام‌های سبک به ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی افزود: در حال حاضر بیماری شاربن در ۸۵ هزار واحد اپیدمولوژی دامی دیده شده و این رقم قبلا فراتر از این رقم بوده و این به معنای ریشه‌کنی این بیماری است.

وی همچنین از اجرای طرح هدفمندی واکسیناسیون در مورد بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح تعداد کانون‌های بیماری در دام سنگین ۳۵ درصد و در دام سبک ۲۰ درصد کاهش یافت و حجم واکسیناسیون در مورد دام‌های سبک به ۳۷ میلیون رأس و دام‌های سنگین ۷ میلیون رأس رسید.

دستور همچنین از اجرای طرح هدفمندی واکسیناسیون در مورد طاعون دام کوچک نشخوارکنندگان خبر داد و گفت: با اجرای پایش‌ها و مراقبت‌های ویژه و همچنین تولید واکسن توسط مؤسسه رازی که پیش از این وارداتی بود در سال گذشته تعداد کانون‌ها ۳۰درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص اینکه اجرای هدفمندی واکسیناسیون به چه شکل انجام می‌شود و چه میزان صرفه‌جویی برای کشور دارد، گفت: هدف از این طرح کاهش هزینه‌ها با انجام مراقبت‌های بهداشتی و پایش مستمر است.

دستور افزود: در این طرح به دنبال این هستیم تا استفاده از دارو و واکسیناسیون هدفمند شده از استفاده بی‌مورد جلوگیری شود و نیز با مراقبت‌های بهداشتی استفاده از دارو و واکسن به حداقل برسد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: اجرای طرح هدفمندی واکسیناسیون در سال گذشته ۵ تا ۶ میلیارد تومان برای کشور صرفه‌جویی داشت و این طرح را در سال جاری با قدرت ادامه می‌دهیم.

دستور در خصوص نتایج طرح هدفمندی واکسیناسیون گفت: کاهش مراجعات به واحدهای دامداری، کاهش هزینه تهیه واکسن و مصرف، کاهش هزینه تمام شده درمان برای دامداران و دولت از اثرات اجرای طرح هدفمندی واکسیناسیون است.

*پایش سلامت ۶ محصول در کشور


دستور در خصوص اولویت برنامه‌ها در سال جاری گفت: کنترل کیفی، تولید محصول سالم و ادامه طرح پایش برای ۶ محصول گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز، شیر، عسل و تخم‌مرغ از برنامه‌های سال جاری است.

وی همچنین ادامه داد: در زمینه بررسی و تشخیص بیماری‌ها نیز برنامه‌ریزی شده و در نیمه نخست سال آزمایشگاه مجهزی در گلمکان مشهد در سطح ۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

دستور همچنین اجرای طرح واکسیناسیون، پایش برخی بیماری‌های تنفسی در حوزه طیور به ویژه آنفلوآنزا، سیستم مراقبت آبزیان، کنترل فرآورده‌های بیولوژیک و دارو را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد.

*محصولات دامی کد رهگیری ۱۶ رقمی می‌گیرند


وی همچنین گفت: یکپارچه‌سازی شبکه‌های مراقبت، انجام قرنطینه در مورد آبزیان و طیور و تخصیص کد ردیابی برای همه محصولات دامی از اهم برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری است.

*افزایش بودجه واکسیناسیون در سال جاری

دستور همچنین در مورد بودجه پیشنهادی برای واکسن گفت: در سال جاری ۳۰ میلیارد تومان همانند سال ۹۱ بودجه واکسیناسیون منظور می‌شود به علاوه از سایر منابع اختصاص می‌یابد که رشد ۲۰درصد را همراه خواهد داشت.

*حذف ارز مرجع واردات دارو و واکسن


وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سازمان دامپزشکی در اخذ ارز مرجع برای واردات دارو و واکسیناسیون موفق نبوده است، گفت: این سازمان همانند وزارت بهداشت برای واردات دارو و واکسن ارز مرجع دریافت کرد اما امسال با حذف ارز مرجع و تخصیص ارز مبادله‌ای باید تمهیداتی برای تأمین دارو و واکسن در نظر گرفته شود.

*هورمون در پرورش مرغ استفاد نمی‌شود


دستور در پاسخ به سؤالی مبنی بر استفاده از هورمون در پرورش مرغ گفت: همان طور که گفته شده است در صنعت پرورش طیور گوشتی کشور هیچ هورمونی تا به حال استفاده نشده است و اگر برخی می‌گویند مرغ در طول ۴۵ روز به وزن ۲ کیلوگرم می‌رسد دلیل آن استفاده از نژادهای برتر است که ضریب تبدیل آنها بالا است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: طی چند سال گذشته گفته میشد دو نوع هورمون برای تغذیه طیور استفاده میشود، اما با پایشی که انجام شد این فرضیه به طور کامل منتفی است.