به گزارش افکارنیوز، حزب حاکم فرانسه خواستار اتخاذ مواضع تندتر از سوی " فرانسوا اولاند " در مقابل آنجلا مرکل است. سوسیالیست های فرانسه که دولت را در اختیار دارند معتقدند که سیاست های مرکل در حمایت از طرح ریاضت اقتصادی موجب صدمه دیدن اتحادیه اروپا شده است.

بر اساس این گزارش، سوسیالیست های فرانسه با ارسال نامه ای ۲۱ صفحه ای به اولاند از وی خواسته اند تا با توجه به اظهارات اخیر " کلود بارتولون " رئیس مجلس ملی فرانسه در روزهای گذشته علیه مرکل، وی نیز مواضع تندتری علیه مرکل اتخاذ کند.

در این نامه همچنین از اولاند خواسته شده تا نظیر " دیوید کامرون " نخست وزیر انگلیس، لحن تندتری به انتقادت خود از سیاست های اتحادیه اروپا و بویژه طرح های مورد نظر آلمان بدهد.

به نوشته رویترز، همکاری های فرانسه و آلمان در سال های گذشته به عنوان موتور حرکت اتحادیه اروپا محسوب می شد اما بحران بدهی ها که فرانسه درگیر آن است موجب شده تا میان دو کشور فاصله بیافتد.

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و منطقه یورو کمترین تاثیر را از بحران مالی آغاز شده در غرب متحمل شده و علاوه بر آن این کشور به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کنندگان بودجه اتحادیه اروپا سهم بسزایی در تعیین سیاست های بروکسل دارد.

از همین رو اتحادیه اروپا در اهدای وام به کشورهای گرفتار در بحران مالی نظر آلمان را مد نظر قرار می دهد و برلین برای اطمینان از بازگشت پول خود، طرحی را به این کشورها پیشنهاد داده که به طرح ریاضت اقتصادی مشهور است.

این طرح مواردی همچون کاهش بودجه های دولتی، افزایش مالیات، کاهش حقوق، و اخراج کارکنان را در برمی گیرد. هر چند آلمان معتقد است که این سیاست ها موجب خروج کشورهای غربی از بحران می شود اما وضعیت موجود در کشورهای اروپایی حکایت از واقعیتی دیگر دارد.

برای مثال، افزایش نرخ بیکاری در اسپانیا و فرانسه و تداوم بحران اقتصادی در یونان و پرتغال که همگی آنها در حال اجرای طرح ریاضت اقتصادی هستند گویای این حقیقت است که ریاضت اقتصادی طرحی نیست که بتواند این کشورها را از بحران خارج کند.