کی‌روش: ایمان دارم به پلی‌آف می‌رویم

به گزارش افکارنیوز، کارلوس کی‌روش در نشست خبری که امروز برگزار کرد، در ابتدای صحبت‌هایش گفت: شروعی دوباره در خردادماه داریم. چهره برخی از افرادی را که اینجا می‌بینم در اولین نشست خبری‌ام در ایران هم دیدم، بعد از مدتی که به ایران آمدم و تحقیقات اولیه را از فوتبال ایران انجام دادم، در همان ابتدا به دوستان یادآوری کردم که باید هوشیار باشیم زیرا راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۴ از سال ۲۰۱۱،۱۲ و ۱۳ آغاز می‌شود و در این راه باید با روحیه‌ای جنگجویانه کار را ادامه بدهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه با همه تجربه بین‌المللی که دارم باید بگویم زمان ارزشمندی را در برخی از قسمت‌ها از دست دادیم در درجه دوم باید بگویم همان‌طور که مطلع هستید در این ۳ بازی برای همه چیز یا هیچ چیز می‌جنگیم. در این ۳ مسابقه پیش‌رو یا همه چیز بدست می‌آوریم و یا هیچ چیز عایدمان نمی‌شود این بازی‌ها حکم مرگ و زندگی دارد.

کی‌روش تصریح کرد: متاسفانه به خاطر برخی اتفاقات بوجود آمده نتوانستیم از تمام فرصت‌ها استفاده کنیم. این اشتباهات در دو بخش صورت گرفت بخشی در داخل زمین بود که باید بهتر کار می‌کردیم و بخش دیگر خارج از زمین بود که نتوانستیم به خاطر این اشتباهات حسن استفاده را از موقعیت‌های بوجود آمده انجام دهیم به عنوان سرمربی تیم ملی می‌گویم که من و تمام بازیکنانم از زیر بار مسئولیتی که بر روی دوشمان است فرار نمی‌کنیم.

وی افزود: هیچ شکی نیست اشتباهات داوری بخصوص در ۲ بازی اخیر نقش بسیار بزرگی داشت، می‌توانیم در موردش بعدا صحبت کنیم و ادله و مدارکی که داریم را بررسی کنیم. با توجه به تمام این مسائل باید آماده و متحد باشیم و از پس مسئولیتی که داریم بربیاییم. بازی‌های آسانی نخواهد بود. بازی‌های سختی برای فوتبال ایران در پیش است. اما مطمئنا با همدلی می‌توانیم این چالش بزرگ را از پیش‌رو برداریم. باید متحد و همدل باشیم مسئولان، اصحاب رسانه، بازیکنان و تمامی اعضای کادر فنی به صورت همدل باید برای رسیدن به هدف تلاش کنیم. آرزوی‌‌مان همچنان در دستان خودمان است. باید متحد باشیم تا از این چالش موفق خارج شویم.



سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به بازی‌های مقدماتی جام جهانی عنوان کرد: برای کسب ۴ سهمیه جام جهانی ۱۰ تیم آسیایی در دو گروه می‌جنگند، به غیر از ژاپن که سودش تقریبا قطعی است، کره، ازبکستان، ایران استرالیا، قطر، عمان، اردن و عراق هنوز شانس صعود دارند باید به کارمان ایمان داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف بزرگ همدل باشیم. چه در داخل میدان و چه در بیرون از میدان متحد باشیم و محکم با ایمان بجنگیم.

وی ادامه داد: به عنوان سرمربی تیم ملی می‌گویم که ما کاملا آماده‌ایم و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌ها انجام شده است و منتظریم که روز اول اردو را آغاز کنیم. تک‌تک جزئیات را بررسی کرده‌ایم و از لحاظ آنالیز بازیکنان، تجهیزات و تمامی مسائل اردویی آماده‌ایم. می‌خواهیم شروع خوبی داشته باشیم و به سمت هدف‌مان حرکت کنیم. خواهش می‌کنم هر سوالی که دارید بپرسید زیرا محدودیت وقت نداریم.

کارلوس کی‌روش در مورد اینکه در دیدار مقابل قطر نمی‌تواند روی نیمکت تیم ملی بنشیند گفت: من نسبت به فرگوسن شرایط بهتری دارم چرا که دستیاران من بهتر از آن هستند. راجع به این مسئله هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد. سیموئز شخصی است که بیش از ۴۰ سال سابقه حضور در فوتبال را دارد، نمازی و گاسپارت نیز همکاران بسیار خوبی هستند، هیچ شکی نیست که دوست داشتم روی نیمکت بنشینم اما اطمینان می‌دهم به شما که در آن مسابقه هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: دقیقاً موضوع این است که اگر نتوانیم خارج از محدوده زمین نیز عملکرد خوبی داشته باشیم مطمئناً ضربه خواهیم خورد. در بازی که من مقابل ازبکستان روی نیمکت حضور نداشتم دیدید که داور اماراتی چگونه توانست مسبب شکست تیم ملی شود.



سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که مصدومیت دژاگه در این زمان تیم ملی را با مشکل روبرو نخواهد کرد عنوان کرد: همانطور که همه می‌دانند دژاگه بازیکن مهمی برای ما است. متأسفانه مصدومیت او در بدترین شرایط ممکن رقم خورد مسئله‌ای که باید خیلی به آن توجه کنیم این است که نمی‌توان با حساب کردن تنها روی یک بازیکن پیروز شد و به موفقیت رسید. اگر فقط از من این سئوال را بپرسید که چه کسی را می‌توانم جایگزین دژاگه کنم بی‌درنگ پاسخ خواهم داد که کل تیم ما باید جایگزین دژاگه شود. پیش از این نیز در حمله بازیکنان ما عملکرد خوب و مثبتی داشتند، خلعتبری، رضایی، انصاری‌فرد، اولادی و … همه بازیکنانی بودند که عملکردشان بسیار خوب بوده است.



وی تأکید کرد: باز هم اعلام می‌کنم مهمترین فاکتور موفقیت عملکرد تیم است و اگر می‌خواهیم موفق شویم باید با یک کار تیمی به موفقیت برسیم. در مورد مصدومان کار از دست ما خارج است ما می‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و آن را به کنترل در بیاوریم اما وقتی مصدومیتی اتفاق می‌افتد این امر خارج از کنترل ماست.



کی‌روش در مورد دروازه‌بانان تیم ملی اظهار داشت: دروازه‌بانان خوبی داریم که حدود ۵ نفر در آماده‌باش تیم ملی هستند. می‌خواهم به مسأله دعوت از داوری اشاره کنم. زمانی که ما این بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کردیم هیچ وقت این حرکت معنای این را نداشته که قرار است او جایگزین شخصی شود. وقتی یک بازیکن به گروهی دعوت می‌شود برای این است که ما می‌خواهیم از بین تمامی نفرات بهترین را انتخاب کنیم ارتباط دادن رحمتی و داوری اشتباه است. ۵ دروازه‌بان خوب مثل احمدی، حقیقی، داوری و … را داریم که در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و اگر احتیاج باشد از بین این نفرات بهترین را انتخاب خواهیم کرد.



در ادامه این نشست خبری خبرنگاری درباره انتقادات و مسائلی که نسبت به تیم ملی صورت می‌گیرد، با کی‌روش صحبت کرد. سرمربی تیم ملی در واکنش به صحبت‌های او گفت: ‌من از شما تشکر می‌کنم، مطمئن باشید بعد از ۳۳ سال که به عنوان سرمربی فعالیت می‌کنم به شما اطمینان خاطر می‌دهم که آماده هر گونه انتقادی خواهم بود. اگر این گونه نبود مدت‌ها قبل بریده بودم.



وی افزود: من با ذهن باز انتقادات را می‌پذیرم اما تفاوتی بین انتقاد و یکسری صحبت‌هایی است که با ذهنیت و جبهه‌گیری از پیش تعیین شده مطرح می‌شود. من بعد از ۳۳ سال این موضوعات را از هم تفکیک می‌دهم. بسیار مهم است که متوجه شوم صحبت‌ها در چه زمینه‌ای صورت می‌گیرد.



سرمربی تیم ملی تصریح کرد: افرادی با اهداف مشخص برای لطمه زدن به تیم ملی و فوتبال مسائلی را مطرح می‌کنند و من وظیفه خود می‌دانم به تمامی هواداران واقعی فوتبال هشدار بدهم. این صحبت‌ها نمی‌تواند مثمر ثمر باشد زیرا به خاطر منافع شخصی است. اما ما از انتقادات مثبت استفاده می‌کنیم و این مسائل را از یکدیگر تفکیک خواهیم داد.



کی‌روش تاکید کرد: به خاطر همین مسائل است که گاهی عکس‌العمل‌هایی انجام می‌دهیم، آن هم نه به خاطر منافع شخصی خود بلکه صد در صد برای منافع تیم ملی و فوتبال ایران. هم اکنون زمان آن نیست که بخواهم مسائل شخصی را بیان کنم اما به عنوان یک مثال مطرح می‌کنم. مثلا شما نگاه کنید، موضوع انتقاد از مرخصی من که در یکی از شبکه‌ها به صورت صد در صد سفارشی و گزینشی و دستور داده شده صورت گرفت.

وی ادامه داد: من بعد از ۳۳ سال مربیگری در سطح فوتبال متوجه می‌شوم که باد از چه طرفی می‌وزد. احتیاجی نیست به بیرون بروم تا بخواهم مسیر حرکت باد را تشخیص دهم بلکه از حرکت درختان متوجه می‌شوم. اشاره به تعطیلات و مرخصی‌های من کاملا شخصی و معلوم بود که به دنبال چه هدفی مطرح می‌شود. باید مسائلی مطرح شود که به درد تیم ملی و پیشرفت فوتبال بخورد.

کی‌روش با اشاره به حضور بازیکنان دورگه در تیم ملی یادآور شد: حضور اشکان دژاگه، ‌قوچان‌نژاد و دانیال داوری به علت یکسری فعالیت‌های پشت پرده‌ای بود که انجام شده و حضور آنها به خاطر این مسائل است. شما ببینید یکسری کارهای بین‌المللی که باعثشد در دو جام جهانی قبلی، ایران راهی این مسابقات نشود، عدم برگزاری همزمان آخرین دیدارها در مرحله مقدماتی بود.

سرمربی تیم ملی افزود: زمانی که بازی‌های پایانی همزمان برگزار نشود، عربستان می‌دانسته که چه نتیجه‌ای بگیرد که علیه فوتبال ایران باشد. ما پشت پرده در حال جنگ با فیفا بودیم که آنها دوباره این مسئله را تکرار نکنند. این مسائل را مطرح می‌کنیم که به نفع فوتبال ایران باشد و برای آن می‌جنگیم. نمی‌خواهم خودنمایی کنیم اما وظیفه شما رسانه‌ای‌هاست که به تمام فوتبالدوستان بگویید مدیریت این مسئله دشوار است.

کی‌روش خاطرنشان کرد: مطرح کردن تعطیلات، بسیار مسئله بی‌معنایی است. باید کاری کنیم که درون زمین و خارج از زمین برای موفقیت تیم ملی بجنگیم. شما توجه کنید داوری که برای بازی با قطر انتخاب شده همان داوری است که در دیدار مقابل کره جنوبی مسعود شجاعی و من را اخراج کرد. آن داور حتی پس از پایان بازی گزارش نامناسبی ارائه کرد. اما فیفا دوباره برای بازی آینده که با قطر برگزار می شود این داور سنگاپوری را انتخاب کرده که می‌تواند اتفاق بسیار بدی باشد.

کارلوس کی‌روش در ادامه کنفرانس مطبوعاتی در انتقاد به انتخاب داور سنگاپوری برای قضاوت مسابقه تیم ملی ایران مقابل قطر گفت: تجربه بین‌المللی من می‌تواند کمک‌حال فوتبال ایران باشد اما مسائلی اتفاق می‌افتد که در جامعه بین‌الملل آن را مشاهده نمی‌کنیم. شما تصور کنید داوری که در دیدار رئال‌مادرید و منچستر یونایتد نانی را اخراج کرد، او را برای بازی بعدی این دو تیم دوباره انتخاب کنند. تصور این موضوع در فوتبال بین‌المللی اروپا غیرقابل تصور است.

وی تأکید کرد: هنوز پرونده قضاوت آن داور در فیفا مفتوح است، داور با کارهایی که در دیدار مقابل کره برایمان انجام داد برای مسابقه مقابل قطر هم انتخاب می‌شود. باید به مسئله‌ای اشاره کنم که شاید شما از آن اطلاع نداشته باشید. برای مسابقه بسیار مهم ایران و کره فیفا با چه معیاری داوری از سنگاپور انتخاب می‌کند. مسئولان توقع داشتند چه مقدار تماشاگر به ورزشگاه آزادی بیایند؟ داوری که از کشور سنگاپور انتخاب شده است در لیگی که قضاوت می‌کند میانگین هوادارانش ۹۶۲ نفر است. در سنگاپور صبح مسابقه کار بازیکنان این است که به درب خانه هوادارانشان می‌روند و از آنها خواهش می‌کنند به ورزشگاه بیایند. شما به عنوان اصحاب رسانه در اینجا حاضر هستید آیا داوری که در مسابقاتی با حضور کمتر از ۱۰۰۰نفر قضاوت می‌کند، می‌تواند مقابل ۱۰۰هزار نفر سوت بزند؟

کی‌روش عنوان کرد: همه شما کتاب گینس را می‌شناسید به نظر من این داور می‌تواند داوطلب حضور در کتاب گینس شود. او در هر بازی ۴ کارت زرد و در هر سه مسابقه یک بار یک بازیکن را اخراج کرده است. این آمار گویای شخصیت داور است. آن دوست عزیزی که از من در مورد دستیارانم سؤال پرسید، اعلام می‌کنم هیچ دغدغه‌ای در این ارتباط ندارم چرا که دستیارانم کاردان و متعهد هستند اما سؤالی که همه ما یک صدا باید از فیفا و شخص بلاتر بپرسیم این است که چرا چنین داوری را برای دیدار ایران مقابل کره انتخاب می‌کنند و پس از گذشتن یک بازی دوباره همان داور را برای قضاوت مسابقه ما می‌گذارند. انتظار داریم به این سؤال ما جواب بدهند. این دلیلی است که باعثمی‌شود برخی اوقات عصبانی شوم و به خاطر این است که برخی پیش‌ذهنیت‌ها به وجود می‌آید.

کارلوس کی‌روش در ادامه نشست خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما زمانی که به ایران آمدید بازی ایران و کره در زمان قطبی را بارها آنالیز کردید و گفتید که فوتبال ایران چند ثانیه از فوتبال کره عقب‌تر است، آیا این عقب‌ماندگی حل شده است یا نه گفت: می‌خواهم بگویم برعکس این مسئله ما بیشتر عقب هستیم اما بازی در این محدوده خاص انجام نمی‌شود بلکه به لحاظ تاکتیکی، تکنیکی و آمادگی ذهنی و این مسائل در نتیجه مهم هستند. شکی نیست که سرعت بازی و تصمیماتی که در لحظات گرفته می‌شود نقش پررنگی در نتیجه خواهد داشت و این مسئله می‌تواند برای تیم مقابل مهم باشد.

کی‌روش در مورد اینکه بازیکنان استقلال به اردو می‌آیند یا نه گفت: فکر می‌کنم بخشی از پاسخ سؤال شما در خود سؤالتان هست. سال گذشته اردوی بسیار خوبی در ترکیه و باشگاه بشیکتاش برگزار کردیم تا برای دو بازی پیش رو آماده شویم. همه چیز خوب بود، کیفیت چمن عالی، غذا بی‌نظیر و شرایط بسیار خوبی داشتیم اما فقط یک مشکل وجود داشت، اینکه بازیکنان را در اختیار نداشتیم این تنها مشکل بسیار کوچک بود. به غیر از آن همه چیز از تجهیزات، غذا، زمین، عالی بود اما بازیکنان نبودند و در لیگ قهرمانان آسیا آنها برای باشگاه‌هایشان بازی می‌کردند.

وی ادامه داد: نمی‌دانم و نمی‌خواهم هم بدانم که کفاشیان برای آن اردو چقدر هزینه کرد. بعد از آن اتفاق من با مسئولان فدراسیون فوتبال حرف زدم که نمی‌توانم بدون حضور بازیکنان اردو برگزار کنم و با سازمان لیگ هم چنین حرف‌هایی را هم زدیم.

کی‌روش تصریح کرد: در انتهای مسیر هم ۷ بازیکن اصلی و کلیدی خود را از دست دادیم. من روی دانش و تجربه‌ای که داشتم هشدار دادم که بازیکنان ایران نمی‌توانند هر سه چهار روز یکبار بازی کنند و همینطور هم شد و ۷ بازیکن اصلی خود را از دست دادیم. اگر شرایط خوب باشد و ما بازیکنان را در اختیار داشته باشیم، تأکید می‌کنم بازیکنان را در اختیار داشته باشیم شانس برای حضور در جام جهانی بیشتر می‌شود. اما با شرایط خوب و بدون بازیکنان نمی‌توان کاری انجام داد. اکنون بازیکنان استقلال مشکل پیش رو هستند. من به بازیکنان استقلال زنگ می‌زنم و آنها را به تیم ملی دعوت می‌کنم اما تصمیم نهایی با آنهاست. نمی‌توانم تضمین بدهم که آنها در اردوی تیم ملی حضور داشته باشند یا نه اما باید بدانید خردادماه مسابقات مقدماتی جام جهانی برای ایران برگزار می‌شود و ما نیاز به این بازیکنان داریم. به نظر من ما می‌توانیم مستقیم به جام جهانی صعود کنیم اگر خیلی آماده باشیم و در درون و بیرون زمین این آمادگی را داشته باشیم می‌توانیم مستقیم به جام جهانی برویم.

وی ادامه داد: ولی این واقعاً مشکل است که بدون بازیکنان اردو برگزار کنیم. سی و سه سال تجربه من به من می‌گوید چنین کاری شدنی نیست، من با برخی از همکارانم مشورت کرده‌ام که بدانم بدون حضور بازیکنان در اردو چطور می‌توان آنها را تمرین بدهم. ضرب‌المثل پرتغالی وجود دارد که می‌گوید، املت بدون تخم‌مرغ را نمی‌توانید بپزید. جواب این مسئله را فقط در دانشگاه ورزش ایران باید پیدا کنیم که چطور بتوانیم به این هدف برسیم. پیغام من شفاف است، ایمان دارم اگر خیلی آماده باشیم می‌توانیم صعود کنیم، اما از من نپرسید که بازیکنان استقلال در این اردو حضور دارند یا نه؟ ‌

در ادامه این نشست کی‌روش درباره صحبت با مجیدی برای بازگشت به تیم ملی، گفت: من اطلاعی در این باره ندارم. مجیدی زمانی از طرف من به تیم ملی دعوت شده بود که ناگهان اعلام بازنشستگی خود را از فوتبال حرفه‌ای اعلام کرد. وظیفه من نیست که بخواهم عقیده یک بازیکن را تغییر بدهم و یا او را متقاعد کنم که به تیم ملی بیاید. وظیفه من این است که ضمانت کنم آماده‌ترین بازیکنان را برای تیم ملی انتخاب کرده‌اند که نسبت به تیم ملی شما متعهد هستند.

وی ادامه داد: آیا شما فکر می‌کنید وظیفه سرمربی این است که برای بازگشت به بازیکنی با او مذاکره کند؟ باز هم تکرار می‌کنم که این موضوع وظیفه من نیست. من با انجام دادن اینکه بهترین بازیکنان را دعوت کنم به آنها احترام می‌گذارم و این نشان می‌دهد که من برای آنها ارزش قائلم و آنها هم برای تیم ملی خواهند جنگید.

سرمربی تیم ملی بار دیگر درباره انتقادهایی که از او صورت می‌گیرد، یادآور شد: همانطور که پیش از این گفتم ما با ذهن باز انتقادات مثبت را خواهیم پذیرفت ممکن است برخی از افراد از من خوششان نیاید اما به هرحال وظیفه من این است که به انتقادات مثبت گوش بدهم.

وی افزود: فکر نمی‌کنم اگر ۲۰ نفر با یکدیگر هم‌عقیده باشند دستاوردی بدست آید. باید نظرات مختلفی وجود داشته باشد چون اینگونه موفق‌تر خواهیم بود. باز هم تاکید می‌کنم من مشکلی با انتقادات ندارم و از اینکه از کارم در تیم ملی انتقاد شود، مشکلی ندارم اما مهم این است که این انتقادات درست باشد و وقتی اینگونه باشد وظیفه من این است که به آنها گوش بدهم. در حال حاضر در ۳ بازی آینده وظیفه ماست که به فکر تیم ملی باشیم.

کی‌روش در مورد اینکه چرا با مربیان جلساتی را برگزار نمی‌کند و تعاملات بین او و مربیان لیگ برتر در چه زمینه‌ای است، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از آن تعاملی که شما مطرح می‌کنید رابطه حرفه‌ای است که باید بین مربیان وجود داشته باشد. در جلسه‌ای که با مربیان لیگ برتر داشتیم متوجه نقطه نظرات آنها شدیم. دلیل برگزاری آن جلسه نیز این بودکه به من کمک کند درک بهتری از شرایط و آینده فوتبال ایران داشته باشم. بعد از آن وظیفه من بود که با توجه به نظرات مربیان و دانش و تجربه خودم به جمع‌بندی برسم و یک بسته کامل را آماده کنیم که رو به جلو حرکت کنیم.

وی افزود: هیچ شکی نیست که بسیاری از این مسائل و سوء تفاهم‌هایی که به وجود آمده به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برمی‌گردد. متاسفانه مربیانی که از بیرون به تیم ملی نگاه می‌کنند شرایط سختی داریم تا هماهنگ شویم با توجه به بازی‌های داخلی و تقویم فیفا شرایط دشواری برای برنامه‌ریزی داریم. ما بازی‌های مختلفی در رده‌های گوناگون داریم. شما همین فصل آینده را نگاه کنید که برنامه‌ریزی فیفا و AFC تداخلات زیادی دارد و شرایط را سخت می‌کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال با اشاره به همزمانی دیدار پلی‌آف مقابل آمریکا و مقدماتی جام ملت‌ها مقابل تایلند، گفت: ‌ببینید اگر ما به دور پایانی پلی‌آف راه یابیم و فرض کنیم قرار است با پاراگوئه بازی داشته باشیم دقیقا همزمان با روزی می‌شود که قرار است با تایلند در دور مقدماتی جام ملت‌های آسیا بازی کنیم. اگر این اتفاق افتاد، مربیان باید بدانند که تقصر دست‌اندرکاران تیم ملی نیست. این بخاطر مشکلات آسیا و برنامه‌ریزی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا است که گریبانگیر ما شده است.

وی ادامه داد: ‌شما باید به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. بازی مهم ما مقابل ازبکستان در چه تاریخی برگزار شد؟ این بازی در روزی بود که بازی‌های دوستانه برگزار می‌شود و طبق قانون، تنها ۴۸ ساعت پیش از این بازی بازیکنان در اختیار تیم ملی قرار می‌گیرند. فکر می‌کنید فیفا برای سایر بازی‌ها همچون دیدار انگلیس و آلمان و یا فرانسه و ایتالیا چنین روزی را انتخاب می‌کند؟ آیا آنها این کار را می‌کنند.

کی‌روش تاکید کرد: من دیگر نمی‌توانم بیشتر در این باره صحبت کنم، زیرا ممکن است من را از بازی کنار بگذارند اما وظیفه شماست که ببینید چرا بازی حساس ما با ازبکستان در روز بازی دوستانه برگزار می‌شود. دژاگه و قوچان‌نژاد ۴۸ ساعت قبل از این بازی در اروپا بازی داشتند آیا این بازی جوانمردانه است؟ ‌آیا شرایط مساوی برای برد تمامی تیم‌ها رعایت شده است؟ آیا من فقط باید خودم در این موضوع بجنگم؟ ‌

وی تصریح کرد: شما باید کمک کنید و واقعیت این است که برای رسیدن به جام جهانی درون زمین و بیرون زمین همه باید به تعهدات خود پایبند باشند و یکدل باشیم. یک سری مطالب خواندم که اعلام شده بود در نیمه دوم بازی در مقابل ازبکستان، اشکان دژاگه خسته بود، ۱۰۰درصد اینگونه است زیرا او چند روز پیش از این دیدار در یک قاره دیگر بازی کرده و حالا باید در تیم ملی بازی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کارلوس کی‌روش در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود در مورد برگزاری لیگ برتر گفت: سؤال شما این است که ما باید دست به دست یکدیگر دهیم تا برای برنامه لیگ ایران و تیم ملی به یک هماهنگی برسیم. ایجاد این هماهنگی بسیار سخت است. بهترین راه‌حل برای این هماهنگی چه چیزی می‌تواند باشد؟ کی‌روش دو سال پیش اعلام کرد باید یک لیگ خوب و یک جام حذفی خوب داشته باشیم و پیشنهادش برای این اتفاق برگزاری لیگ با ۱۶ تیم و برگزاری منظم جام‌حذفی بود اما دیدید که علیه من جنگی به پا شد.

وی افزود: در تصمیم‌گیری‌هایی که گرفته شد و صحبت‌هایی که کردند در نهایت گفتند جام حذفی نباید باشد. سپس تغییر نظر دادم و جام حذفی را برگزار کردیم. هر کس چیزی می‌گفت و هر اتفاقی که می‌افتاد همه اعلام می‌کردند این مشکلات باعثش کی‌روش است. دیدید که در این شرایط جام حذفی انجام شد و چه مشکلاتی در تقویم به وجود آمد. یک تیم ۱۸ روز بازی انجام نمی‌داد و تیمی مثل سپاهان مجبور بود هر سه روز یا چهار‌روز یک بار به میدان برود.

سرمربی تیم ملی تأکید کرد: در اینجا باز هم جنگ علیه کی‌روش به راه افتاد و هر کسی می‌گفت این فشردگی مسابقات به دلیل نظرات کی‌روش است. هیچ کس اعلام نکرد که دلیل این اتفاق برگزاری لیگ ۱۸ تیمی است. تمامی این اتفاقات می‌افتاد و تمامی تقصیرات را به کی‌روش ربط می‌دادند. من همین جا به شما اعلام می‌کنم بدون هیچ شکی ایمان دارم حداقل در پلی‌آف حضور خواهیم داشت. حتی اعتقاد دارم شانسمان برای صعود مستقیم به جام‌جهانی در اختیار خودمان است و می‌توانیم به این عنوان نیز برسیم. اگر نظر من را می‌خواهید معتقد هستم باید لیگ را با ۱۶ تیمی برگزار کنیم و جام حذفی را به صورت منظم کنار آن داشته باشیم. این نظر مردی است که ۳۳ سال تجربه بین‌المللی دارد و در قاره‌‌های مختلف فعالیت کردم. من چهار بار نیز تجربه حضور در جام جهانی را دارم که یا به صحبت‌هایم توجه می‌کنید و یا اینکه توجه نخواهید کرد.

کی‌روش در مورد مسئله مهدی رحمتی عنوان کرد: هنوز نمی‌دانم چرا داریم در این ارتباط بحثمی‌کنیم. چیزی که من از آن مطلع هستم این است که این بازیکن بازنشستگی خود را از مسابقات ملی اعلام کرده است. همانطور که شما نمی‌خواهید متضرر شوید من نیز نمی‌خواهم روی شایعات حساب کنم و مسئله‌ای را تکرار کنم. وظیفه‌ام این است که به بازیکنانی که تا پایان حاضر هستند برای تیم ملی بجنگند احترام بگذارم تا پایان این کار را انجام خواهم داد.

وی تأکید کرد: من به عنوان مربی تیم ملی فکر می‌کنید زمانی که تنها هستم آیا باید به بازیکنانی فکر کنم که تا پایان می‌خواهد برای تیم ملی در خط مقدم بجنگند و یا به نفراتی بیندیشم که یک روز حاضر به حضور در تیم ملی هستند و فردا چنین چیزی را نمی‌خواهم. چرا در این ارتباط بحثی می‌کنید. راجع‌ به نفراتی باید حرف بزنیم که برای تیم ملی اشک می‌ریزند و فریاد می‌زنند. باید از این نفرات در صفحه اول روزنامه‌هایتان بنویسید و حرف بزنید، بازیکنانی که می‌خواهند برای تیم ملی بجنگند و صحبت در مورد سایر نفرات را نیز به سطل زباله‌ها قرار دهید.

کارلوس کی‌روش در ادامه نشست خبری خود در ادامه توضیحاتش در مورد مهدی رحمتی گفت: به سؤال شما جواب می‌دهم اما از آن سوء برداشت نکنید من به عنوان سرمربی تیم ملی می‌گویم این بازیکن(مهدی رحمتی) رسما اعلام بازنشستگی کرده و اطلاعات دیگری در این زمینه نداریم و مسائل دیگر در حد شایعه است، خواهش می‌کنم یک از زمان من را برای شایعات مطرح شده اتلاف نکنید و مسئله‌ای را من به این مطلب اضافه می‌کنم ما به بازیکنانی که در اختیار داریم بسیار ایمان داریم. اکنون هم در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. انتقاد‌ها را می‌شنویم و در موردش صحبت می‌کنیم. این لازمه موفقیت است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به شرایط بازیکنان یک اخطاره تیم گفت: ‌ یک مسئله دیگری هم که باید به آن توجه کنیم، آن است که ۷،۸ بازیکن یک اخطاره داریم و در صورتی که کارت زرد بگیرند محروم می‌شوند همچنین ممکن است با مصدومیت‌هایی روبرو شویم. تمام این مسائل را باید در نظر بگیریم.

وی افزود: از مسائل دیگر که باید به آن توجه کنیم آن است که لیگ برتر ۲۰ اردیبهشت تمام می‌شود و بازیکنان اکثرا به مسافرت می‌روند بنابراین اگر در اردوی تیم ملی بازیکنی مصدوم می‌شود نمی‌توانیم بازیکن دیگری را دعوت کنیم به همین دلیل باید تعداد بازیکن بیشتری در اختیار داشته باشیم. به طور میانگین در هر پست ۳ بازیکن را در اختیار خواهیم داشت و لیست تیم ملی ۳۴ نفره است، ۴ بازیکن هم به تیم ملی دعوت می‌کنم تا روند آماده‌سازی را شروع کنیم.

کی‌روش در ادامه نشست مطبوعاتی خود درباره دعوت از بازیکنان دورگه با اشاره به اینکه باید مسائلی را عنوان کند تا از خود دفاع کرده باشد، گفت: خیلی دقیق می‌خواهم درباره برخی مسائل صحبت کنم. من اگر سرمربی هستم کار خود را انجام می‌دهم نه مثلا علی دایی وظیفه سرمربی آنالیز و استعدادیابی بازیکنان مختلف است تا بازیکنان را متقاعد کند تا به تیم ملی بیایند.



وی افزود: سرمربی وظیفه دارد تا تمام مسائل و موارد را دقیق مورد ارزیابی قرار دهد و بازیکن را برای حضور در تیم ملی متقاعد کند. به همین دلیل بوده است که پیش از این دژاگه به تیم ملی نیامده بود.

من همچون یک وزیر امور خارجه می‌مانم شما نمی‌توانید به وزیر امور خارجه بگوید چرا به عراق سفر کرده است زیرا مسئولیت اوست من هم همین مسئولیت را دارم و باید این وظیفه را انجام دهم.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه نشست خبری کی‌روش، سرمربی تیم ملی به موضوعی اشاره کرد که معتقد بود تاکنون آن را بیان نکرده بود و گفت: ‌ اکثر اوقات در سفرهایی که انجام می‌دهم با هزینه شخصی و هزینه‌ای که خودم پیشاپیش پرداخت کرده‌ام سفر می‌کنم. شما به عنوان رسانه‌های ایران مشکلات مالی را می‌دانید که گریبانگیر ما است. من با پول خود و خانواده‌ام این سفرها را انجام می‌دهم.

کی‌روش در مورد انتقادهایی که از رسانه‌ها انجام داده، یادآور شد: من از تمام رسانه‌ها گلایه نکردم بلکه از شخص خاصی که سرمنشا این مسائل بود انتقاد کردم. به خاطر این بود که یک و یا دو نفر سفارش کرده بودند که گزارش مرخصی‌های من پخش شود. عادلانه این بود که قبل از پخش این گزارش می‌آمدند و به من می‌گفتند چرا به آلمان سفر کردی؟ این در حالی است که اکثر اوقات من با هزینه خودم سفر می‌کنم.

وی تاکید کرد: این گزارش و سفارش از درون فدراسیون و افرادی که ما می‌شناسیم صورت گرفته است. دلیل اینکه من ناراحت شدم این بود که چرا پیش از پخش‌ آن نیامده با من مطرح کند. من سرمربی‌ بودم که ۷،۸، ۹ماه بدون دریافت هیچ پولی کار کرده‌‌ام تاکنون درباره این مسئله شکایت نکرده بودم این برای اولین بار است که مطرح می‌کنم. هدف و منطق پخش این گزارش چیست؟ در حالیکه من در خارج از کشور هستم و پول و حقوقی هم نمی‌گیرم.

کی‌روش خاطر نشان کرد: در زمان کنونی نیازمند هستیم تا تک تک هواداران از تیم ملی حمایت کنند و به مسائل بی‌ارزش پرداخته نشود. قدرت و شهامت این را دارم که بخواهم رو در رو با افرادی که این کارها را انجام می‌دهند حرف‌هایم را بزنم. مسائلی وجود دارند و قطری‌ها درون خود ما هستند. تکرار می‌کنم که نیازمند حمایت رسانه‌ها هستم شخصی که آمده حرف هایی را شنیده باید می‌آمد و درباره آن سوال می‌پرسید که آیا صحت دارد یا نه؟

سرمربی تیم ملی درباره استعدادهایی که در ایران حضور دارند تصریح کرد: من از دو سال گذشته تمامی بازیکنان را زیر نظر دارم. بازیکنی از دسته دو به تیم ملی آمد که پس از آن به پرسپولیس ملحق شد. اسامی زیادی هستند که بخواهم به آن اشاره کنم. در تیم علی منصوریان بازیکنان زیادی مشغول هستند که در تیم ملی هم بازی می کنند. یعقوب کریمی، پیام صادقیان، محسن مسلمان و بازیکنان دیگری که با هماهنگی من به تیم ملی آمدند.

وی با انتقاد از اینکه برخی‌ها اعلام می‌کنند کی‌روش بازی‌های لیگ برتر را مشاهده نمی‌کند، یادآور شد: من تمام بازی های بازیکنان را زیر نظر دارم چرا من به کویت سفر کردم؟ به خاطر این که قصد داشتم بازیکنان را انتخاب کنم و در خدمت فوتبال باشم. آیا شما مربی در مسابقات دیدید که در سطح من باشد و روی نیمکت بنشیند؟ آیا رایکارد در تیم فوتبال زیر ۲۲ سال عربستان روی نیمکت نشست اما من این کار را انجام دادم زیرا این کار من است و برای استعدادیابی دست به چنین کاری زدم.

کی‌روش افزود: بازیکنان دسته دو وجود دارند که احتمالا استعداد خوبی هم دارند اما مشکل اینجاست که آنها آمادگی بازی بین‌المللی را ندارند. پس ما با دو مسئله روبرو هستیم. یکی برنامه بلند مدت و دیگری برنامه کوتاه‌مدت. بازیکنان داخلی را زیر نظر داریم. مثالی برای شما می‌زنم و آن این است که رضا حقیقی هم‌اکنون کجاست؟ او در پرسپولیس بازی می‌کند و از تیم ملی به آنجا رسید.

کارلوس کی‌روش در مورد مواقعی که در ایران حضور ندارد و بازی‌های لیگ برتر برگزار می‌شود، گفت: حتی زمانی که ۱۵ روز در ایران حضور ندارد تمامی بازی‌ها بصورت ضبط شده در اختیارم قرار می‌گیرد و در کنار دستیارانم سیموئز و نمازی آنها را زیر نظر دارم.

وی افزود: دلیل اینکه چرا بازیکنان اروپایی و دورگه مدنظرم قرار دارند این است که اگر خاطرتان باشد موفقیت تیم ملی ایران در اواخر ۹۰ به دلیل بازیکنانی مثل دایی و مهدوی‌کیا بود که اکثر آنها در اروپا بازی می‌کردند به بازیکنان باتجربه بین‌المللی نیاز داریم. ما هیچگاه با فجر سپاسی و الهلال بازی نمی‌کنیم، ‌عقیده دارم اگر ۴ تا ۵ بازیکن خوب بین‌المللی داشته باشیم و آنها را در کنار سایر نفرات میکس کنیم، می‌توانیم فوتبال قابل‌ قبول‌تری را ارائه کنیم. بازیکنان اروپایی در صورتی می‌توانند برای ما بازی کنند که توانایی‌هایشان را به اثبات برسانند و به صرف اینکه لژیونر هستند، نمی‌تواند در ترکیب قرار بگیرند. خوشحالم که این سؤال را پرسیدید و توانستم عقایدم را به شکل بهتری بیان کنم.

کی‌روش در مورد اینکه مربیان خارجی سابق از حضور در ایران راضی نبودند عنوان کرد: ۶ مربی که می‌گویید از حضور در ایران گله‌مند بودند برایم مهم نیست، شما نتیجه می‌خواهید و اینکه من راضی هستم و یا ناراحت هستم مشکلی را حل نمی‌کند. واقعیت این است زمانی که من بلاژویچ، ویرا و برانکو به ایران آمدیم توقع نداشتیم با بازیکنان رئال و منچستر کار کنیم. اما در منچستر هم هر روز می‌توانیم پیشرفت کنیم و بازیکنان به سوی جلو حرکت داشته باشند. این وظیفه من و تمام مربیان پیشین است که تیم‌مان در زمین عملکرد بهتری را ارائه کند.



وی تاکید کرد: برای ارائه یک فوتبال بهتر باید شرایط تمرینی و امکانات بهتری داشته باشیم ما به توپ، لباس و تجهیزات بهتری نیاز داریم، ‌سؤال اینجاست که در صورت فراهم نکردن این امکانات نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. مثالی را برایتان بیان می‌کنم خردادماه با تیم ملی قطر بازی داریم آیا شما تاکنون در خرداد در قطر حضور داشتید؟ شما می‌دانید هوای قطر در آن تاریخ چقدر شرجی است. برای تیم ملی بسیار مهم است که در آن زمان با لباس‌های درایوفیت به میدان بروند. این لباس مخصوص بازی در زمان گرماست و دلایل علمی دارد به خاطر اینکه باعثمی‌شود بدن شما به جای از دست دادن ۵ لیتر آب تنها ۲ لیتر از دست بدهید.



کی‌روش خاطرنشان کرد: ‌آیا چنین امتیازی را می‌خواهیم از دست بدهیم و آن را به حریفمان بدهیم ما تجهیزات کاملی نداریم و این باعثمی‌شود دچار افت شویم. چرا مربیانی مثل کی‌روش اویچ و ویرا با این مشکلات باید دست و پنجه نرم کنند؟ دلیلش این است که دو هفته مانده به شروع مسابقات هنوز این لباس‌ها را به دستمان نرسیده است در حالی که ۲ سال است درخواستمان را ارائه دادیم. شرکت آل اشپورت تضمین کرد که این لباس‌ها را به ما برساند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است اگر لباس‌های درایفیت را به تن نکنیم شانس‌مان پائین می‌آید به تجهیزات بیشتر احتیاج داریم و اگر این امکانات به دست‌مان نرسد دچار مشکل می‌شویم. اگر از لحاظ روحی و امکاناتی در تمامی نقاط آماده نباشیم از هدفمان دور خواهیم شد.





کارلوس کی‌روش در ادامه نشست سه ساعته خود با خبرنگاران اظهار داشت: امروز وقت زیادی دارم تا به سؤالات شما پاسخ دهم. در پایان نشست هم ویدئوهایی برایتان آماده کرده‌ایم و به آنهایی که دوست دارند نشان می‌دهیم.





وی در مورد لیگ ۱۶ تیمی در فوتبال ایران گفت: یک مثال برایتان می‌زنم حتما دیده‌اید پدر مادری که فرزندشان را در مناطق عمومی مثل هواپیما و رستوران و یا جاهای دیگر تنبیه فیزیکی می‌کنند. این مسئله ناراحت کننده است. اما چرا این اتفاق می‌افتد. دلیلش این است که آن بچه در خانه هر کاری که دوست داشته و هر بی‌نظمی که می‌خواسته انجام داده و بعد پدر و مادرش به یکباره از او می‌خواهند در رستوران آداب را به طور کامل رعایت کند و هیچ حرکت غیر عرفی انجام ندهد. قاشق و چنگال را دستش بگیرد و کاملا باشخصیت باشد. در حالی که در ۲۰۰ روز گذشته در خانه نظم و انضباط را رعایت نکرده است.



سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: این مشکل هم در لیگ هست و نقطه‌ها و پازل‌های شکسته و گمشده در لیگ ایران زیاد است. فشار مسابقات هم هست. ما نمی‌توانیم بازیکنان را فقط در تیم ملی آماده کنیم. نباید ۲۰۰ روز قبل را فراموش کرد. تمرکز خیلی مهم است ما در تمرینات تیم ملی بر روی تمرکز تمرین می‌کنیم. بازیکنان باید در لیگ و تیم‌های باشگاهی رشد کند و این رشد فقط در تیم ملی اتفاق نمی‌افتد.



سرمربی تیم ملی در مورد عملکرد بازیکنان، اظهار داشت: از لحاظ روحیه و اعتماد به نفس تیمی شرایط بسیار خوبی داریم شما در تمرینات حضور داشتید و این مسائل را دیدید بازیکنان ما بهترین هستند و همواره عملکرد خوبی داشتند. ما نیز از عملکرد آنها رضایت داریم. در فوتبال گاهی برنده و گاهی بازنده هستیم این مسئله‌ای است که هیچ شکی در مورد آن وجود ندارد. همه نفرات از لحاظ تعهد و عملکرد بهترین بودند. می‌خواهم بگویم هرگاه بازیکنانم درون زمین هستند و من کنار آنها قرار دارم بهترین لحظات زندگی من در ایران سپری می‌شود. این نشان می‌دهد که به چه مقداری از حضور در ایران رضایت داریم.

کارلوس کی‌روش در ادامه این نشست خبری تصریح کرد: چندی پیش مطلبی را ریسک کردم و گفتم و اظهار داشتم برخی بازیکنان تمارض و وقت‌کشی می‌کنند. خیلی افراد بعد از این حرف‌ها به من حمله کردند. از شما می‌پرسم آیا وضعیت تمارض و دایو کردن بازیکنان در ۸ ماه گذشته بهتر نشده است؟ فکر می‌کنم در ۶ ماه گذشته بازیکنان کمتری این کار را انجام داده و تمارض کردند. وضعیت عالی نشده است اما رو به رشد بوده به خاطر آنکه یک نفر شهامت داشت تا در موردش حرف بزند و دستش را در آتش برد. کسی هم باید شهامت داشته باشد و بگوید لیگ ایران باید ۱۶ تیم داشته باشد بعد از آن خواهید دید که در دو سه سال بعد وضع فوتبال بهتر می‌شود.



کی‌روش در مورد دعوت از بازیکنان جوان گفت: تعدادی بازیکنان جوان به اردو دعوت می‌کنیم همانطور که در گذشته این کار را کردیم. یعقوب کریمی، محسن مسلمان، آرش افشین، رضا حقیقی، احساس حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد را به اردو دعوت می‌کنیم.



سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد اینکه وضعیت بازیکنان استقلال چه خواهد شد، گفت: من بازیکنان این تیم را به تیم ملی دعوت می‌کنم ولی نمی‌دانم آنها در اردو حضور پیدا خواهندکرد یا نه. دیدگاه رسمی من این است که متوجه اهمیت لیگ قهرمانان آسیا هستم و حساسیت آن را درک می‌کنم. با این حال در مورد حضور بازیکنان استقلال تصمیم‌گیری را به مسئولان این باشگاه واگذار می‌کنم اما اگر بازیکنان استقلال به اردو بیایند بسیار خوشحال می‌شوم. فکر می‌کنم بازیکنان استقلال اگر بیایند بهترین اتفاق برای فوتبال ایران رخ می‌دهد.



وی افزود: معتقدم اولویت اول و بالاترین اولویت فوتبال ملی است. هر چند اگر بازیکنان استقلال هم نیایند این مسئله را درک می‌کنم. با این حال خوشحال خواهم بود که اگر آنها در اردو حاضر شوند.







کارلوس کی‌روش در ادامه عنوان کرد: من اشاره‌ای به سرمربی انگلیس و اسپانیا دارم آنها رونالدو و یا ژاوی را در اختیار می‌گیرند در حالی که پیش از آن بازیکنان در تیم‌های باشگاهی خود بازی کرده بودند. فکر می‌کنید آنها دغدغه بازی رونالدو را دارند؟ به او استراحت می‌دهند شما انصاری فرد و حاج صفی را که با نفت آبادان و گهر بازی دارند، در نظر بگیرید و من آنها را برای بازی با کره جنوبی خواهم خواست. وظیفه من این است که به آنها تمرین بدهم.



وی افزود: باید اطلاع‌رسانی دقیقی انجام بگیرد تا تمامی اذهان عمومی متوجه شوند که چرا چنین برنامه‌ریزی را انجام می‌‌دهد. شما یک قطار را در اروپا در نظر بگیرید که قلب آن لکوموتیو است که باشگاه‌ها تشخیص می‌دهد درحالی که در ایران این نقش برعهده فدراسیون است.



سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: خواهش می‌کنم افراد را توجیه کنید. برخی صحبت‌ها مطرح می‌شود که افراد مطلع نیستند ما اگر به پلی‌آف راه پیدا کنیم برخی می‌گویند که چرا کی‌روش اردوهای بلند مدت در نظر می‌گیرد. یک حقیقت بگویم که اروگوئه هر هفته در لیگ‌های اسپانیا و پرتغال بازی می‌کنند اما بازیکنان ما چه، ‌بازیکنان ما مقابل نفت، گهر، نفت آبادان و آلومینیوم بازی می‌کنند. آیا فکر می‌کنید‌بازیکنان ما آمادگی بازیکنان اروگوئه را دارند؟ ‌باید بگویم که اینگونه نیست.



وی افزود‌: من به تیم ملی آمدم تا سطح بازیکنان را بالا ببرم. کفاشیان من را به ایران آورد تا بتوانم سطح بازیکنان را افزایش بدهم. خواهش می‌کنم این پیغام را به همه برسانید. دلیلی ندارد که من در هتل بازیکنان باشم ترجیح می دهم در خانه بمانم. ضمانت قرارداد من طبق روزهایی نیست که به اردو می‌روم این موضوع باید جا بیفتد.



سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پایان این نشست درباره بارزیکنان دورگهای که میتوانند تیم ملی را همراهی کنند خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدارک قوچانینژاد، دانیال داوری و امید نظری آماده است و همچنین شجاعی هم در لیست ما حضور دارند. حال نمیدانیم در چه روز و تاریخی میتوانیم در تیم ملی حاضر شوم.