می‌توان انرژی هسته‌ای بدون تحریم داشت

به گزارش افکارنیوز، علی‌اکبر ولایتی امروز با حضور در محل انجمن شرکت‌های ساختمانی ابتدا با اشاره به زندگی‌نامه خود اظهارداشت: ۱۶ سال در وزارت امور خارجه بودم و روزگار حساس و دیپلماسی جنگ را تجربه کردم و در همان زمان‌ها بود که ایران برای اولین بار و بعد از ۲۰۰ سال، در جریان جنگ تحمیلی یک متر هم از خاک خود را از دست نداد.

وی با اشاره به بخش مسکن و صنعت احداثگفت: بخش مسکن و صنعت احداثبراساس آمارها ۳۰۰ شغل را به صورت مستقیم ایجاد می‌کند، پس برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی باید کار را به بخش خصوصی و خود مردم سپرد.

ولایتی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند در سازندگی و ساخت و ساز مباشرت داشته باشد، خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد شغل در کشور توسط این مجموعه ایجاد می‌شود، بنابر این دولت نمی‌تواند در این بخش دخالت داشته باشد که اگر این‌گونه باشد، شکست خورده است.

عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان گفت: ایران در حوزه سیاسی حرف اول را در منطقه می‌زند، بنابراین نفوذ یک کشور در کشورهای دیگر نشان‌دهنده قدرت و نفوذ آن کشور است.

وی افزود: امروز هیچ یک از مسائل مهم منطقه بدون دخالت موثر ایران حل نمی‌شود و این نشان از قدرت ایران است.

وی خاطرنشان کرد: اما ایران در حوزه اقتصادی این‌گونه نیست، پس اگر تدبیر کنیم می‌توانیم، تا سال ۱۴۰۴ به وضعیت برتر بودن برسییم و عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

ولایتی گفت: ایران با این ظرفیت نیروی انسانی که طالب تحصیل در دانشگاه است، نشان از توجه مردم به پیشرفت در تمام حوزه‌ها است.

وی افزود: ایران با ۱۵ کشور همسایه هم‌مرز است که این خود یک تهدید و یک فرصت است، بنابراین ایران می تواند با هرکدام از این کشورها با یک دیپلماسی معین برخورد کند.

وی ادامه داد: در حوزه فرصت برای همسایگی با این کشورها نیز می توان با ترانزیت کالا و گاز و نفت بهترین استفاده را برد.

ولایتی ادامه داد: پس استفاده از این ظرفیت‌ها نیاز به ساخت و ساز دارد، بنابر این برای اینکه بتوانیم گاز را در دنیا مدیریت کنیم و به سلطان گاز تبدیل شویم، می‌توانیم با تمام همسایگان خود تعامل و دیپلماسی موثر داشته باشیم.

ولایتی با بیان اینکه تحریم را باید تدبیر کرد، خاطرنشان نمود: برای شکل‌گیری لایحه باید از نظرات کارشناسان اقتصادی و بخش خصوصی استفاده کرد و در جلسات مشترک مجلس و دولت از نظرات آنها استفاده کرد.

* برنامه هسته‌ای قابل حل است

ولایتی گفت: برنامه هسته‌ای قابل حل است، بدون اینکه فناوری هسته‌ای را از دست بدهیم.

وی افزود: در مورد تحریم‌های اعمال شده می‌شد کاری انجام داد که انرژی هسته‌ای صلح‌امیز را داشته باشیم و تحریم نشویم.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برخی افراد تحریم‌ها را کاغذ پاره‌ای بیش عنوان نمی‌کنند، گفت: هنر این است که بهترین تصمیم را بگیریم که هم فناوری هسته‌ای را از دست ندهیم و هم تحریم نشویم.

* زبان بین‌المللی باید داشته باشیم

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: باید به زبان بین‌المللی آشنا بود، چرا که اگر آشنا نباشیم، نه آنها می‌فهمند ما چه می‌گوئیم و نه ما می‌فهمیم، پس بنابر این باید بهترین تصمیم را در هر موقعیتی اتخاذ کرد.

ولایتی ادامه داد: تکنولوژی هسته‌ای یکی از امتیازات بزرگ ایران نباید برخی صورت مساله ها را پاک کنند.

وی گفت: باید تحریم‌ها را برداشت و با تدبیر کشور را اداره کرد.

*روابط خوی با همسایگان داشته باشیم

وی گفت: در گذشته هم تحریم داشتیم و توانستیم آن را بشکنیم و برنامه‌های خود را عملی کنیم، بنابراین این کار به امنیت ملی ما بسته به است که روابط خوبی با همسایگان خود داشته باشیم.

ولایتی ادامه داد: تنش زدایی با همسایگان باید جزء اولویت‌های درجه یک دیپلماسی باشد.

در این نشست رئیس انجمن‌های شرکتهای ساختمانی گفت: صنعت احداثمشکل دارد.

منوچهر ملکیانی فرد رئیس انجمن شرکتهای ساختمانی نیز در ابتدای این نشست گفت: سازندگان حوزه صنعت احداث، عاشقان آبادانی این کشور هستند و همانند یک باغبان محصولات خود را دوست دارد.

وی ادامه داد: بخش ساخت و ساز مانند لوکوموتیو اشتغال در کشور عمل می‌کند، اما در حال حاضر برای یک هفته خود نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند.

ملکیانی‌فرد افزود: این سازندگان درد وطن دارند که این وطنی که این همه برای آن تلاش کرده‌اند، چرا باید این همه مشکلات داشته باشد.

ملکیانی فرد افزود: ما در سیاست بین‌المللی تبحر نداریم، چرا که سازنده هستیم و این موضوع را به مردان جبهه سیاست واگذار می‌کنیم.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که قشر سازنده و صنعت احداثدر حال انحلال است، قشری که ۷۰ سال زمان برده تا به اینجا برسد، دوباره به حیات و تولید خود ادامه دهد.

رئیس انجمن‌های شرکتهای ساختمانی افزود: ما در صنعت احداثبه خود اتکایی رسیده‌ایم و می‌دانیم که آن چیزی را که نمی‌دانیم از کجا تأمین کنیم.

وی تاکید کرد: سوال ما این است که جایگاه بخش خصوصی کجاست و چرا در نقاط تصمیمگیری و تصمیمسازی بخش خصوصی حضور ندارد.